Még be sem mutatták Coppola új filmjét, de a rendező már regényváltozatról és Így készült-dokuról álmodik

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 8.

Mikrofilm

Nyolc éve halott szerző jegyzi majd a regényváltozatot. Egyre szürreálisabbá válik a Megalopolis.

Az Apokalipszis most után újabb gigaprojektbe vágta fejszéjét Franis Ford Coppola: a Megalopolis New York utópiáját mutatja be egy építész szemszögén keresztül. A rendező régóta dédelgetett álomprojektje a hírek szerint azonban hamar rémálommá – vagy legalábbis vietnámi háborús klasszikusához hasonló őrületté – vált: a korábban nem látott, új LED-es technológia alaposan megdobta a büdzsét, ráadásul mivel stúdió nem áll a projekt mögött, Coppola a 100 millió felett járó költségeket kénytelen volt saját zsebből finanszírozni. A forgatás folyamatosan csúszott, a stábtagok pedig sorban hagyták ott a felvételeket. Közben azonban Adam Driver több színésztársával együtt kiállt a rendező mellett, azt állítva, a forgatás élete egyik legjobb filmélménye volt. Minderről ebben a cikkünkben számoltunk be részletesen.

A bemutatóról továbbra sincs semmi hír, Coppola azonvan Instagram-posztjában most arról számolt be, nem elégszik meg azzal, hogy a 80-as évek óta dédelgetett ötletéből filmet készített – valóságos univerzumot építene a Megalopolis köré.

Tervei között szerepel például egy Így készült-dokumentumfilm, amelyet a két Oscarra jelölt Mike Figgis (Las Vegas, végállomás) dirigálna. Az ötletet minden bizonnyal az Apokalipszis mostról készült Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse című dokumentumfilm adta ehhez. Ezen kívül Coppola szeretne egy képregényt is Chris Ryall keze nyomán; ő annak az IDW Publishingnak a korábbi fejese, ami az Egyesült Államok ötödik legnagyobb képregénykiadójának számít. De ez még nem minden: szeretne a filmből egy regényváltozatot is, mégpedig arról a Colleen McCulloughtól, akinek Róma urai-sorozata a Megalopolis inspirációjául szolgált – a szerző azonban 2015-ben meghalt. Mindez láthatólag nem zavarja Coppolát, aki Insta-posztjában inkább azt fejtegeti, mi is az, amit szeretne: „A regényváltozat lényegében a mozi könyvhosszúságú leirata. Jellemzően nem az írja, aki a forgatókönyvet. Pont az ellentéte annak a bevett folyamatnak, amikor egy könyvet adaptálnak filmre” – fogalmazott.

A kommentek között többen is rákérdeztek, hogy fogja a nyolc éve elhunyt McCullough megírni a dolgot, mire Coppola azt válaszolta: már megírta, évekkel korábban, a halála előtt. Már csak az a kérdés, mikor és milyen sorrendben érkezik majd a film, a dokumentumfilm, a képregény és a regény.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.