Francis Ford Coppolától nem állnak távol a hatalmas tervek – és az sem, hogy ragaszkodik elképzeléseihez. Gondoljunk csak az Apokalipszis mostra, amelynek forgatása csaknem tragédiába torkollott. Végül a film végül nemcsak a legbotrányosabb körülmények között születő, de minden idők legjobb filmjei között is helyet követelt magának. Coppola és rajongói most abban bíznak, hogy hasonló utat jár majd be legújabb filmje, a Megapolis is.
A projektről először 2019-ben írtunk, amikor még nem volt több grandiózius ötletnél. A film mögé egyetlen stúdió sem állt be, így A Keresztapa rendezője úgy döntött, ő maga állja a több mint 100 millió dolláros büdzsét, többek között azzal, hogy borbirtokai jelentős részét pénzzé tette. Igazi szerelemprojektről van ugyanis szó: a Megalopolis ötlete még a 80-as években született meg a fejében, és egy New York-i építészről szól. Mindez valóban úgy hangzik, mint egy tőről metszett függetlenfilm, de ne felejtsük el, hogy Coppoláról van szó: a mozi soha nem látott, új technológiával készült, melynek lényege, hogy szinte a teljes stúdiót mozgatható LED-panelek borítják, amelyeknek köszönhetően a hagyományos világítási és kameratechnikák ötvözhetőek a digitális filmkészítéssel. A forgatás az előző évben el is indult, és szinte azonnal botrányok és pletykák kísérték: a stáb több tagja is felmondott a munkakörülményekre és a szervezetlenségre panaszkodva; ráadásul a stáb folyamatos csúszásban volt. Minderről ebben a tavalyi cikkünkben számoltunk be.
A nehézségek ellenére a film végül elkészült, ráadásul olyan sztárok főszereplésével, mint Adam Driver, Dustin Hoffman, Jon Voight, Aubrey Plaza, Giancarlo Esposito vagy épp Laurence Fishburne
– a jelek szerint a mozi mégse kell senkinek. Maga Coppola úgy nyilatkozott, abban reménykedett, hogy gyorsan forgalmazóra talál majd, olyanra, aki nem sajnál a gyártási költségekhez hasonló nagyságú összeget sem rászánni egy világméretű reklámkampányra. A The Hollywood Reporter híradása szerint külön vetítést tartottak a legnagyobb stúdiók fejeseinek, ahol azért olyan ikonok is tiszteletüket tették, mint Nicolas Cage vagy Al Pacino. Az egyöntetű siker azonban elmaradt. „Egyszerűen lehetetlen ezt a filmet pozícionálni” – fogalmazott egy, a vetítésen résztvevő bennfentes. „Mindenki drukkol Francisnek és nosztalgikusan érzi magát. De ott van a dolog bizniszrésze” – nyilatkozott egy másik. Van, aki azt jegyezte meg, hogy a vetítés után, amikor a vászon elsötétült, gyanús csend uralkodott a teremben.
Ha nem is sokkal, de némileg többet tudunk a film történetéről is. A sztori egy lerombolt metropolisz újjápítéséről szól, amelyért két fő versenyez: egy idealista építész (Driver) és egy pragmatikus polgármester (Esposito). Coppola a jelek szerint párhuzamot von majd a filmbeli metropolisz és az ókori Róma között is – mindezt pedig 2 óra 15 percben, a tőle elvárt epikus formában.
És talán pont ez a legnagyobb gond a Megalopolisszal: egyszerre kísérleti mozi egy szerzői rendezőtől és látványos, epikus film. Mindez ritkán fér meg egymás mellett, még ha láthattunk is rá példát az elmúlt évekből: Christopher Nolan tipikusan ilyenekben utazik, de néha még ő is megégeti magát, gondoljunk csak a Tenetre. De hasonló elmondható Dennis Villeneuve mozijairól is: ő is csaknem elvágta a karrierjét a Szárnyas fejvadász 2049-cel, mielőtt a Dűnével meghódította a világot.
A visszajelzések szerint azonban a Megalopolis bármennyire ambíciózus vállalkozás is, egyszerűen nincs annyira jó, hogy megérje a stúdióknak kockáztatni érte:
nem egyértelműek a karakterek céljai, az, hogy melyikük a jó és ki a rossz (kivételként emlegetik Shia LaBeoufot, aki egyértelmű antagonista, ilyen szerepben pedig a film egyik legjobbja – az ő nevét viszont számtalan botrány kísérte az elmúlt években), nem beszélve olyan, zavarbaejtő jelentekről, mint amikor Jon Voight karaktere merevedéssel fekszik az ágyban. „Annyira nem jó film, és olyan szomorú volt nézni az egészet. Bárki, aki pénzt tesz mögé, sokat fog veszíteni. Coppolának nem így kellene befejeznie rendezői karrierjét” – hangzott el az egyik leglesújtóbb ítélet a vetítés után.
Coppola maga a hatalmas marketingcélokkal egyértelműen valamelyik nagy, hagyományos stúdióra gondolt, pedig a film valószínűleg jobban illik egy művész- és rétegfilmekre specializált butikstúdióhoz, mint amilyen az A24, vagy épp a Neon. Ők azonban képtelenek akkora reklámhadjáratot a film köré rakni, mint amit Coppola elvárna – főleg a mai, ellentmondásos és válságokkal terhelt helyzetben. Az A24 például még mindig nyögi, amikor legutóbb minden pénzt és paripát megadott egy tehetséges rendezőnek: Ari Aster Amitől félünkje csúnyán befürdött a kasszáknál.
Akadt azonban olyan is, akinek kifejezetten tetszett a film: „Elképesztően szerettem, a Megalopolis nagyon nagy film, amelynek valódi élete van. Hogyan definiálod azt, hogy kommersz? Vegyünk egy olyan filmet, mint például a Szárnyas fejvadász – ez mára sokkal kommerszebbé vált, mint annak idején, a premierjekor” – fogalmazott az egyik stúdió képviselője. A Szárnyas fejvadász bemutatójakor valóban hatalmasat bukott és csak később vált kultfilmmé. Nem véletlen, hogy végül az ezzel példálózó hollywoodi figura sem tett ajánlatot a Megalopolisért. A Deadline kiemelte, hogy Coppola mozija tökéletes IMAX-élmény, tele ötletekkel és komplex témákkal. Gregory Nava, az Észak című film Oscar-jelölt író-rendezője úgy nyilatkozott: azzal, hogy részt vette a vetítésen úgy érzi, a történelem részévé vált. Brililáns, látnoki mesterműnek tartja a Megalopolist, amivel Coppola új szintre emelte a mozit. „Még mindig folyamatosan a filmre gondolok és nem győzöm mindenkinek elmondani, mennyire várom hogy újra lássam! Az emberek el fogjál dobni tőle az agyukat!” – lelkendezett. Barry Hirsch, Coppola ügyvéd-producer barátja pedig egyenesen az Apokalipszis mosthoz és A Keresztapához hasonlította; szerinte a közönség szemében ez is épp olyan vonzó lesz, ezért nem ért egyet azzal, hogy a Megalopolis rétegfilm, ami nem való mindenkinek. Nagyon úgy néz ki azonban, ha Coppola kitart elképzelése mellett, miszerint a filmet elsősorban moziba, kiváltképp IMAX-termekbe szánja, kénytelen lesz ismét mélyen a zsebébe nyúlnia. Szakértők szerint ha bevállalja a marketingköltségeket is, talán akad stúdió, aki a film mögé áll.
A Megalopolis premierje az idei Cannes-i filmfesztiválon lesz, ahol várhatóan a versenyprogramban szerepel.