Egy szexmunkásról szóló komédia vitte el a fődíjat Cannes-ban

Mikrofilm

A nagynevű alkotók filmjei langyos fogadtatásban részesültek a filmfesztiválon, a Barbie-rendező Greta Gerwig vezette zsűri pedig Sean Baker Anora című filmjének ítélte oda az Arany Pálmát.

Az idei cannes-i filmfesztivál felhozatala a szokásosnál is erősebbnek tűnt – legalábbis papíron. Az Oscaron taroló Szegény párák után máris új filmmel jelentkezett Jorgosz Lantimosz (A kegyelem fajtái), ahogy napjaink egyik legünnepeltebb brit rendezője, Andrea Arnold (Bird) is. A némafilmesért Oscart nyerő Michel Hazanavicius animációs filmet (La plus précieuse des marchandises), A nagy szépségért az aranyszobrot hazavivő Paolo Sorrentino újabb drámát (Parthenope) rendezett. Végre bemutatták Francis Ford Coppola régóta dédelgetett gigaprojektjét, a Megalopolist, amelyet hiába fizetett saját zsebből, még bemutatójakor sem talált hozzá forgalmazót. (Azóta kiderült, hogy Magyarországra a Mozinet hozza majd el, a tengerentúlon azonban továbbra is sok a kérdőjel.) David Cronenbert ismét horrort (The Shrouds), Paul Schrader pedig sötét drámát (Oh, Canada) hozott, de volt már a bemutatása előtt botrányokat keltő film Donald Trumpról (The Apprentice) és egy kartelles krimidráma Selena Gomez főszereplésével (Emilia Perez).

A nagy nevek többsége azonban nem nyűgözte le a kritikusokat. Egyetlen film, Sean Baker Anorája emelkedett csak ki a tömegből a 4-es skálán adható 3,3-as átlaggal. A kritikusok véleménye persze semmit sem jelent, inkább afféle sorvezetőként szolgál: 2016-ban Maren Ade Toni Erdmannja rekordot jelentő 3,8-as értékelésen állt, mégis díj nélkül távozott. A fődíjról ugyanis nem az újságírók, hanem a szakmai zsűri dönt. Ennek elnöke idén az a Greta Gerwig volt, aki nemrég a Barbie-val tarolta le a világot, de a zsűritagok közé tartozott többek között az Oscar-jelölt Lily Gladstone (Megtört virágok), Omar Sy (Életrevalók; Lupin), valamint J. A. Bayona (A lehetetlen; A hó társadalma) és Koreeda Hirokazu (Bolti tolvajok; Szörnyeteg) rendezők.

A fődíjat, azaz az Arany Pálmát Sean Baker nyerte Anora című filmjével.

A komédia egy Anora nevű brooklyni szexmunkásról szól, aki valódi Hamupipőke-sztoriba kerül, amikor egy gazdag oligarcha fia feleségül veszi. A szülők azonban tudomást szereznek erről és nekilátnak, hogy megsemmisítsék a frigyet. A főszerepben látható Mikey Madisont a 2019-es Volt egyszer egy… Hollywoodban fedezte fel a világ Susan "Sadie" Atkinsként (Tarantino castingérzékéről sokat elmond, hogy a film apróbb szerepeiben feltűnő számtalan színészből mára hatalmas sztárok váltak: Madison mellett Austin Butler, Sydney Sweeney, Victoria Pedretti, Margaret Qualley és Maya Hawke is a Manson-család tagjaként szerepelt), azóta pedig a két évvel ezelőtti Sikolyban is feltűnt.

Maga Baker másodjára járt Cannes-ban a 2021-es Vörös rakéta után, karrierje azonban ettől jóval veretesebb, ugyanis az amerikai kortárs független film egyik legismertebb alkotójának számít, aki rendszerint a szegényekről, társadalmon kívülre kerültekről (prostituáltak, szexmunkások, pornószínészek) készít érzékeny, de csípős humorral fűszerezett filmeket. A nevét csak az ötödik, Tangerine című filmjével ismerte meg a világ: ez egy transz prostituáltról szól, aki rájön, hogy barátja megcsalja, ezért nekilát, hogy rendezze a kapcsolatukat. A filmet három iPhone-nal rögzítették, de nem csak ezért számít különlegesnek: hangulata, humora, képvilága és amatőr szereplői miatt is egészen egyedi mozi. A karácsony napján játszódó filmet lapunk is beválogattuk nemrég a renghagyó ünnepi néznivalók közé. Ezt követte 2017-ben a Floridai álom, Baker eddigi talán legjobb, leghatásosabb filmje. Ugyancsak egy számkivetett nőről szól, aki hatéves lányával egy Disneyland árnyékában meghúzódó olcsó motelben tengeti a napjait. A film mellékszerepéért Willem Dafoe-t Oscarra is jelölték. A már emlegetett Vörös rakéta középpontjában egy egykori pornószínész, Mikey Saber áll, aki kénytelen hazatérni texasi szülővárosába, ahol korábban már minden hidat felégetett maga körül. A főszerepben brillírozó Simon Rexet legtöbben az MTV egykori műsorvezetőjeként ismerik, de volt már rapper, karrierje legelején pedig ő maga is feltűnt pornófilmekben. Baker tehát nemcsak szociális mondanivaló, de szereplőpválogatás terén is erősnek számít, az Anora vélhetően Mikey Maddisonnak is meghozza majd az áttörést.

Az elmúlt évek Arany Pálma-nyertesei rendszerint egészen az Oscar-jelölésig menteltek  (Egy zuhanás anatómiája, A szomorúság háromszöge, a korábbi évekből az Élősködők, a Bolti tolvajok, vagy a Szerlem) – a szakértők szerint erre az Anorának is minden esélye megvan, habár a filmet nem övezi olyan egyöntetű rajongás, mint a tavalyi győztest. Márpedig hosszú még az év és a díjszezon is, így kérdés, kitart-e Baker filmjének hájpja. Az azonban nem látszik, az Anora mellett melyik másik bemutató lesz képes a következő hónapokban meghatározni a filmes közbeszédet.

Az Un Certain Regard szekció zsűrijét Xavier Dolan vezette, fődíjukat Hu Guan Black dog című drámája nyerte. A történet egy egykori elítéltről szól, aki a 2008-as olimpia előtt igyekszik eltakarítani a kóbor kutyákat Peking utcáiról. A legjobb rendezés díját Robert Minervini The Damned és Rungano Nyoni On Becoming a Guinea Fowl című filmje nyerte megosztva. Előbbi az amerikai polgárháború idején játszódik, utóbbi Zambia és Guinea viszonyát mutatja be. Szintén díjat vehetett át a The Story of Souleymane, amely egy párizsi ételfutárról szól, akinek két napja van felkészülni a sorsdöntő meghallgatására, amikor kiderül, menedékkérőként maradhat-e a városban.

A versenyszekció legjobb forgatókönyvének díját egy testhorrorszatíra, a The Substance hozta el. A filmben egy egykori híresség igyekszik létrehozni saját, megfiatalított mását. Az alkotást egyben Demi Moore nagy visszatéréseként is ünneplik, de rajta kívül olyanok játszanak benne, mint a fentebb már emlegetett Margaret Qualley vagy Dennis Quaid.

Jacques Audiard filmje, az Emilia Perez két díjat is nyert, ezzel a fesztivál egyik legfőbb nyertesének tekinthető: a zsűri díja mellett a legjobb színésznő elismerést is neki ítélték oda, ám meglepő módon nem Selena Gomeznek, hanem a teljes színészgárdának.

Történelmi sikert aratott az All We Imagine as Light is: ez egy Mumbaiban dolgozó nővérről szól, aki váratlan ajándékot kap a tőle elidegenedett férjétől. Payal Kapadia alkotása harminc éve az első indiai mozi, ami az Arany Pálmáért versenyzett, azzal pedig, hogy elnyerte a Grand Prix-t, kilencven év után tudott indiai film díjjal hazatérni a fesztiválról.

A legjobb színész Jesse Plemons lett A kegyelem fajtái című filmben nyújtott alakításáért. Plemons évek óta az egyik legizgalmasabb színésznek számít, akit két éve A kutya karmai köztért Oscarra is jelöltek – könnyen lehet, hogy ismét eséllyel indul majd a díjért, habár Jorgosz Lantimosz filmje az eddigieknél is furcsábbnak számít, így előfordulhat, hogy az amerikai nézők nem fognak lelkesedni érte.

A legjobb rendező díját a portugál Miguel Gomes nyerte a Grand Tourért. A kosztümös dráma Burmában játszódik az első világháború idején; egy párról szól, melynek egyik tagja az utolsó pillanatban elmenekül jegyese és a házasság elől.

Különdíjat nyert Mohamad Rasoulof The Seed of the Sacred Fig című filmje: egy négytagú teheráni családot mutat be a 2022-es tüntetések idején. A rendezőt tavaly meghívták a fesztivál Un Certain Regard szekciójának zsűrijébe, ám az ellene hozott utazási korlátozások miatt nem tudott jelen lenni Cannes-ban. Idén nyolcévnyi börtönre ítélték, amiért felszólalt az iráni rezsim ellen. Végül sikerült elszöknie az országból, és Németországban fejezte be a filmje vágását, az azonban az utolsó pillanatig nem volt biztos, hogy idén ott tud-e lenni a fesztiválon.

Végül a The Seed of the Sacred Fig elsöprő sikert aratott: rekordszámba menő 15 – más szerint 12 – perces álló ovációt kapott a közönségtől.

(Címlapképünkön: Sean Baker, az Anora rendezője a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíjával, az Arany Pálmával. Fotó: MTI/EPA/Guillaume Horcajuelo)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."