Mr. Bean kikelt a cancel culture ellen

Mikrofilm

Rowan Atkinson nem helyesli a túlzott politikai korrektséget.

Kevés, a közönséget megosztó téma akad manapság a cancel culture-nál, amit magyarul leggyakrabban eltörléskultúraként emlegetnek. A MeToo persze az ízléstelen tweeteknél jóval nagyobb bűnöket és problémákat is felszínre hozott, Harvey Weinstein vagy Kevin Spacey eltörlése mégsem vetett nagy hullámokat. Balhék ugyanis jellemzően akkor törnek ki, amikor egy-egy, valakiket sértő, másoknak azonban nagyon is tetsző elszólás miatt követeli az internet a híresség eltörlését. Ilyen volt a Harry Potter-sorozat mögött álló J.K. Rowling esete, aki transzellenes megnyilvánulásai után vált nemkívánatossá; A galaxis őrzői rendezőjének, James Gunn-nak, vagy épp Kevin Hart komikusnak a réges-régről felszínre került tweetjei – előbbit kirúgták a Marvel sorozatától, utóbbi pedig az Oscar házigazda-szerepét bukta emiatt. A cancel culture most épp az olyan, megosztó standuposok miatt téma, mint az LMBTQ-mozgalmak ellen felesküdő Dave Chapelle, vagy a legújabb Netflixes különkiadásában hasonló húrokat pengető Ricky Gervais.

Ha van komikus, akit eddig elkerült a jelenség, az Rowan Atkinson: a humor gyakorlatilag minden vállfajában megforduló angolt legtöbben Mr. Beanként ismerik itthon, a néma, főleg fizikai poénok pedig érthetően kevésbé sértőek, mint a standupos viccek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy Atkinsont hidegen hagyják az eltörléskultúrával kapcsolatos hírek. Egy friss interjújában úgy fogalmazott: a komédiának az a dolga, hogy megsértsen valakit, vagy legalábbis meglegyen benne ez a potenciál. „Minden viccnek megvan az áldozata. Konkrétan ez a vicc meghatározása. Valakit, valamit, vagy egy elgondolást nevetségessé tenni” – fogalmazott.

Atkinson szerint nagyon óvatosan kell bánni a komédiát keretek közé záró meghatározásokkal. Az egyik legelterjedtebb nézett szerint például csak felfelé szabad rúgni – azaz egy gazdag, privilegizált komikus nem rúghat bele az olyan, még mindig elnyomottnak számító csoportokba, mint a transzok vagy a melegek. „Mindig felfelé kell rúgnod? Tényleg? Mi van azokkal az pökhendi, arrogáns, agresszív, önelégült emberekkel, akik társadalmilag alattad állnak? Nem mindegyikük parlamenti képviselő vagy királyi fenség” – magyarázta, hozzátéve: egy normálisan működő, szabad társadalomban gyakorlatilag mindenkiből és mindenről szabad viccet csinálni.

Atkinson legközelebb azon a Netflixen látható, ahol épp a már emlegetett Ricky Gervais és Kevin Hart-műsorok miatt forronganak az indulatok. Ted Sarandos társelnök a cégnél dolgozók felháborodása ellenére védelmébe vette a komikusokat és a szólásszabadság mellett tett hitet egy interjújában. Az angol humorista legújabb sorozata valószínűleg kevésbé lesz polgárpukkasztó ezeknél: A férfi a méh ellenben egy olyan karaktert alakít, aki egy méh ellen kezd háborút egy luxuslakásban.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)