„Nagyon furcsa volt az Asperger-szindrómás srácok zárt világa”

Mikrofilm

Film az egészséges és sérült emberek együttműködéséről.

Francesco Falaschi filmrendező most nálunk is bemutatott filmje, az Ízlés szerint fűszerezve olaszosan mixelt feel good movie a börtönből szabadult séf és egy Asperger-szindrómás fiú barátságának a történetébe ágyazva. A gasztrokomédia felszíne alatt a toszkán rendező az egészséges és sérült emberek együttműködéséről igyekszik elmondani valamit. Egyebek mellett erről is beszélgettünk vele.

magyarnarancs.hu: Esőember, gasztronómiával megspékelve?

Francesco Falaschi: Régóta foglalkoztat a normálisnak mondott és az attól valamilyen szinten eltérő emberek találkozása. Az Ízlés szerint fűszerezve esetében leginkább két olvasmányélményem inspirált. Anthony Bourdain tévés sztárséf A konyhafőnök vallomásaiban elsőként nyújtott betekintést a kulináris világ szakmai hátterébe, emellett újraolvastam Oliver Sacks A férfi, aki kalapnak nézte a feleségét című könyvét. A neves neurológus-pszichiáter a mentális zavarokat minden emberi lény pszichéjének metaforájaként értelmezte.

false

magyarnarancs.hu: Milyen kutatásokat, tanulmányokat folytatott annak érdekében, hogy ne essen bele az autisztikus tünetek felszínes, illusztratív ábrázolásának a csapdájába?

FF: Az autizmus különböző fokán álló fiatalokat kerestünk fel, akik konyhai munkákat végeznek gasztronómiai szakemberek segítségével. Az igazi áttörést a római Not Equal csoporttal való találkozás hozta meg, nagyon furcsa volt az Asperger-szindrómás srácok zárt világa.

magyarnarancs.hu: A film erős iróniával kezeli a televíziós csatornák, magazinok gasztrokultuszát.

FF: Elképesztő méreteket ölt manapság a média túlsúlya, amihez az esetek többségében nagyfokú inkompetencia és felületesség társul. Hihetetlen arány-, egyensúly- és ízléstévesztésben élünk, és ez éppúgy igaz a konyhaművészetre, mint a filmre vagy bármi egyébre. A sztárséf mint jelenség a gazdasági válság szorongásainak köszönhető, de nem hinném, hogy manapság jobb ételek kerülnek az asztalra az ő jóvoltukból, mint régebben.

false

magyarnarancs.hu: A komoly témák feldolgozása vígjátéki módszerekkel mennyire tipikus a mai olasz filmgyártásban?

FF: Kevesen merészkednek a mainstreamen túl. A mai negyvenes-ötvenes generáció a polgári romantikus komédia műfaját ismételgeti a végtelenségig. A színészek, rendezők, producerek többsége nem akar kockáztatni, ragaszkodnak az elért kereskedelmi sikerekhez. És ebben a trendben nehezen tudnak utat törni maguknak új kezdeményezések. A végeredmény az, hogy az olasz mozi képességein aluli filmek készülnek. Sok rendező biztonsági játékot folytat a kockázatvállalás veszélye nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.