Nem kér az amerikai filmakadémia Polanskiból

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. augusztus 26.

Mikrofilm

A rendezőnek nem sikerült érvényteleníttetnie kizárását.

Roman Polanskinak nem sikerült jogi úton érvényteleníttetnie kizárását az amerikai filmakadémiából. A Los Angeles-i bíróság keddi döntése szerint  indokolt volt az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (AMPAS) 2018-as döntése, mellyel kizárta soraiból a szexuális zaklatás vétségében bűnösnek talált sztárrendezőt.

A döntést alátámasztották a tények, nem "önkényes" volt - közölte Mary Strobel bíró. Kalifornia államban 2019 áprilisában nyújtott be keresetet Polanski azzal az indokkal, hogy az akadémia nem a protokoll szerint járt el, amikor kizárta soraiból. Az Oscar-díjas filmrendező kizárásának visszavonását, valamint a kereset benyújtásával járó összes költség fedezését kérte az akadémiától.

Az Oscar-díjak odaítéléséről döntő testület igazgatósága 2018 májusában döntött a szexuális erőszakban bűnösnek talált tagjai, Bill Cosby komikus és Roman Polanski kizárásáról. Polanski már korábban elismerte, hogy 1977-ben megerőszakolt egy 13 éves lányt. Emiatt börtönben is töltött 42 napot, de végül megszökött az Egyesült Államokból, ahol azóta is elfogatóparancs van érvényben ellene.

A 87 éves Polanski azóta nem tért vissza az Egyesült Államokba, holott 2003-ban A zongorista című filmjéért megkapta az Oscar-díjat, ám a díjátadón, amelynek közönsége felállva tapsolta meg sikerét, nem lehetett jelen. A rendező számos alkalommal kérte ügye felülvizsgálatát, egykori áldozata is többször leszögezte, hogy nem szeretné Polanski elítélését és támogatta az ügy lezárását.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.