Negyvenöt éves minden idők egyik legviccesebb filmje

Mikrofilm

Három fiatal komikus minimális filmes tapasztalattal kikönyörögte, hogy egy nagy stúdió esélyt adjon nekik. Meggyőztek jó pár drámai színészt, hogy faarccal, komolyan adjanak elő hihetetlen baromságokat. Így született az Airplane!, minden idők egyik legsikeresebb, meghatározó vígjátéka, amely után paródiákat, vagy épp repülős filmeket sem lehetett többé ugyanúgy nézni.

Az 1980 nyarán debütáló Airplane! bekerült az Amerikai Filmintézet 2000-ben publikált 100 legjobb amerikai vígjátékának top 10-ébe. Akadt azonban, aki azt a vizsgálatot is elvégezte, mely filmek nevettetik meg legjobban az embereket. A londoni Lovefilm kísérletének tudományosságával kapcsolatban persze megjegyzik, hogy ez épp csak egy fokkal megbízhatóbb, mintha a haverokkal este egy sör mellett megbeszélnénk, melyik a kedvenc vígjátékunk; mindenesetre megalkották a nevetés/perc mérőszámot, és ezzel megmérték, melyik vígjátékok teljesítenek a legjobban. Az első helyen az Airplane! végzett percenként három nevetéssel, a második a Másnaposok lett 2,4 nevetés/perccel, a harmadik pedig az Airplane! alkotóinak másik klasszikusa, a Csupasz pisztoly.

Az Airplane! és a Csupasz pisztoly mögött a ZAZ alkotógárda áll, akiknek a neve ma már egyet jelent a paródiákkal.

A rövidítés két testvért, Jerry és David Zuckert, valamint gyerekkori jóbarátjukat, Jim Abrahamset takarja.

Ők hárman két éve adtak ki egy könyvet Surely You Can’t Be Serious címmel, amelyben az amerikai magazinokban népszerű oral history cikkek mintájára, párbeszédes formában, sztorizgatva idézték fel az Airplane! születését és karrierjük korai éveit. Az ebben olvasható történetek alapján idézzük fel most, a film 45 éves évfordulójának apropóján, hogyan született minden idők egyik legviccesebb filmje.

A színház, amely egy gyorsétterem nevét viseli

A ZAZ-trió mindhárom tagja egy kis wisconsini városból származik. Karrierjük egy színházi csoport megalakításával kezdődött: ez volt a Kentucky Fried Theater, amelyet a KFC gyorsétteremlánc után kereszteltek el így. Elsősorban vicces szkeccseket, videóbejátszásokat és improvizációkat adtak elő, és viszonylag hamar sikert is arattak. (Később Willem Dafoe emlékezett vissza arra, hogy nővére elvitte őt az egyik előadásra a Wisconsini Egyetemen, ami olyan nagy hatással volt rá, hogy akkor fogant meg benne a gondolat, neki is valami hasonlóval kellene foglalkoznia.) A ZAZ-trió nemsokára úgy érezte, a wisonsini Madison városa kicsi már számukra, ezért felkerekedtek és 1972-ben Los Angelesbe költöztették a produkciót. Saját kézzel újítottak fel egy régi épületet, előadásaik pedig szép lassan egyre több nézőt vonzottak. Már ekkor megfogant bennük az Airplane! ötlete, meg is írták a forgatókönyvet, csak épp egyetlen stúdió sem érdeklődött iránta.

A sors azonban összehozta őket John Landisszel, aki később olyan filmekkel vált ismertté, mint a Party zóna, a Blues Brothers, vagy az Egy amerikai farkasember Londonban. Ekkoriban azonban Landis még fiatal, zöldfülő rendező volt, aki mindössze egyetlen, alacsony költségvetésű filmet (ez volt az 1973-as Schlock) rendezett. Landis viccesnek tartotta a triót, ezért megegyeztek, hogy megpróbálják filmen is megvalósítani, amit színházban műveltek. Zuckerék azonban azt sem tudták, hogyan néz ki egy forgatókönyv, ezt ugyanúgy Landis tanította meg nekik, mint a filmezés szinte összes fortélyát.

A The Kentucky Fried Movie végül 1977-ben került a mozikba, szolid sikert aratott. Ma már persze ez is kultstátusz élvez: Quentin Tarantino úgy emlékezett vissza rá, hogy a moziban fetrengett tőle a nevetéstől, és nem volt ezzel egyedül. A film amellett, hogy a korabeli filmhíradókat és hírműsorokat gúnyolta, fiktív filmelőzeteseket és egy Bruce Lee-paródiát is tartalmazott A Fistful of Yen, azaz Egy maréknyi jenért címmel.

Amatőr pilóták gépet keresnek

A The Kentucky Fried Movie után a ZAZ-trió úgy érezte, nemcsak hogy elég tapasztalatot szereztek egy önálló filmhez, de egyenesen nekik kell a teljes kreatív kontrollt a kezükben tartaniuk: azaz immár ahhoz is ragaszkodtak, hogy a repülőgépes filmet ők rendezzék. Ez persze szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt: melyik stúdió bízna több millió dollárt három ismeretlen komikusra, akik még soha nem rendeztek? Az elején egy ilyen sem akadt.

Az Airplane! ötletét Hall Bartlett 1957-es Zero Hour! című drámai repülős filmje adta – olyannyira, hogy az Airplane! ezen B kategóriás film nem hivatalos remake-jének számít. A három alkotó gyakorlatilag egy az egyben lenyúlta a Zero Hour! történetét és dramaturgiai felépítését.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.