Negyvenöt éves minden idők egyik legviccesebb filmje

Mikrofilm

Három fiatal komikus minimális filmes tapasztalattal kikönyörögte, hogy egy nagy stúdió esélyt adjon nekik. Meggyőztek jó pár drámai színészt, hogy faarccal, komolyan adjanak elő hihetetlen baromságokat. Így született az Airplane!, minden idők egyik legsikeresebb, meghatározó vígjátéka, amely után paródiákat, vagy épp repülős filmeket sem lehetett többé ugyanúgy nézni.

Az 1980 nyarán debütáló Airplane! bekerült az Amerikai Filmintézet 2000-ben publikált 100 legjobb amerikai vígjátékának top 10-ébe. Akadt azonban, aki azt a vizsgálatot is elvégezte, mely filmek nevettetik meg legjobban az embereket. A londoni Lovefilm kísérletének tudományosságával kapcsolatban persze megjegyzik, hogy ez épp csak egy fokkal megbízhatóbb, mintha a haverokkal este egy sör mellett megbeszélnénk, melyik a kedvenc vígjátékunk; mindenesetre megalkották a nevetés/perc mérőszámot, és ezzel megmérték, melyik vígjátékok teljesítenek a legjobban. Az első helyen az Airplane! végzett percenként három nevetéssel, a második a Másnaposok lett 2,4 nevetés/perccel, a harmadik pedig az Airplane! alkotóinak másik klasszikusa, a Csupasz pisztoly.

Az Airplane! és a Csupasz pisztoly mögött a ZAZ alkotógárda áll, akiknek a neve ma már egyet jelent a paródiákkal.

A rövidítés két testvért, Jerry és David Zuckert, valamint gyerekkori jóbarátjukat, Jim Abrahamset takarja.

Ők hárman két éve adtak ki egy könyvet Surely You Can’t Be Serious címmel, amelyben az amerikai magazinokban népszerű oral history cikkek mintájára, párbeszédes formában, sztorizgatva idézték fel az Airplane! születését és karrierjük korai éveit. Az ebben olvasható történetek alapján idézzük fel most, a film 45 éves évfordulójának apropóján, hogyan született minden idők egyik legviccesebb filmje.

A színház, amely egy gyorsétterem nevét viseli

A ZAZ-trió mindhárom tagja egy kis wisconsini városból származik. Karrierjük egy színházi csoport megalakításával kezdődött: ez volt a Kentucky Fried Theater, amelyet a KFC gyorsétteremlánc után kereszteltek el így. Elsősorban vicces szkeccseket, videóbejátszásokat és improvizációkat adtak elő, és viszonylag hamar sikert is arattak. (Később Willem Dafoe emlékezett vissza arra, hogy nővére elvitte őt az egyik előadásra a Wisconsini Egyetemen, ami olyan nagy hatással volt rá, hogy akkor fogant meg benne a gondolat, neki is valami hasonlóval kellene foglalkoznia.) A ZAZ-trió nemsokára úgy érezte, a wisonsini Madison városa kicsi már számukra, ezért felkerekedtek és 1972-ben Los Angelesbe költöztették a produkciót. Saját kézzel újítottak fel egy régi épületet, előadásaik pedig szép lassan egyre több nézőt vonzottak. Már ekkor megfogant bennük az Airplane! ötlete, meg is írták a forgatókönyvet, csak épp egyetlen stúdió sem érdeklődött iránta.

A sors azonban összehozta őket John Landisszel, aki később olyan filmekkel vált ismertté, mint a Party zóna, a Blues Brothers, vagy az Egy amerikai farkasember Londonban. Ekkoriban azonban Landis még fiatal, zöldfülő rendező volt, aki mindössze egyetlen, alacsony költségvetésű filmet (ez volt az 1973-as Schlock) rendezett. Landis viccesnek tartotta a triót, ezért megegyeztek, hogy megpróbálják filmen is megvalósítani, amit színházban műveltek. Zuckerék azonban azt sem tudták, hogyan néz ki egy forgatókönyv, ezt ugyanúgy Landis tanította meg nekik, mint a filmezés szinte összes fortélyát.

A The Kentucky Fried Movie végül 1977-ben került a mozikba, szolid sikert aratott. Ma már persze ez is kultstátusz élvez: Quentin Tarantino úgy emlékezett vissza rá, hogy a moziban fetrengett tőle a nevetéstől, és nem volt ezzel egyedül. A film amellett, hogy a korabeli filmhíradókat és hírműsorokat gúnyolta, fiktív filmelőzeteseket és egy Bruce Lee-paródiát is tartalmazott A Fistful of Yen, azaz Egy maréknyi jenért címmel.

Amatőr pilóták gépet keresnek

A The Kentucky Fried Movie után a ZAZ-trió úgy érezte, nemcsak hogy elég tapasztalatot szereztek egy önálló filmhez, de egyenesen nekik kell a teljes kreatív kontrollt a kezükben tartaniuk: azaz immár ahhoz is ragaszkodtak, hogy a repülőgépes filmet ők rendezzék. Ez persze szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt: melyik stúdió bízna több millió dollárt három ismeretlen komikusra, akik még soha nem rendeztek? Az elején egy ilyen sem akadt.

Az Airplane! ötletét Hall Bartlett 1957-es Zero Hour! című drámai repülős filmje adta – olyannyira, hogy az Airplane! ezen B kategóriás film nem hivatalos remake-jének számít. A három alkotó gyakorlatilag egy az egyben lenyúlta a Zero Hour! történetét és dramaturgiai felépítését.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.