A mesterséges intelligencia a harcművészeti filmeket is elérte

Mikrofilm

Az AI segítségével támadnak fel Bruce Lee, Jackie Chan és Jet Li filmjei. Egy most bejelentett projekt azonban ennél is többet, a kínai filmkészítés új korszakát ígéri.

A június 13-22. között zajló, 28. Shanghai Nemzetközi Filmfesztiválon Kung Fu Film Heritage Project (Kung Fu Filmörökségi Project) néven nagyszabású filmes program indult Kínában. Lényege, hogy ismét ráirányítsák a figyelmet az országban nagy hagyományokkal rendelkező harcművészeti filmekre. A projekt egyik részében száz ilyen klasszikus mozit újítanak fel a mesterséges intelligencia (artificial intelligence, AI) segítségével. E mellett A Better Tomorrow: Cyber Border címmel új animációs filmet is készítenek, amelyről azt ígérik, ez lesz a világ első, teljes mértékben AI alkotta animációja.

A filmfelújítás tűnik egyértelműbbnek: a Tigris és sárkánytól kezdve a Wolf Warrioron, a Tomboló öklön (főszereplője Bruce Lee) és A nagyfőnökön (ez is Bruce Lee-film) át a Részeges karatemesterig (főszerepben: Jackie Chan) és a Volt egyszer egy Kínáig (Jet Li főszereplésével) a legismertebb, kultikus harcművészeti filmeket veszik majd elő, hogy ígéretük szerint az eredeti szellemiségüket megőrizve javítsanak a kép- és hangminőségükön. „Ezek a filmek megmutatták a kínai emberek vitalitását és szellemét. Igazi filmes hívókártyának számítottak a világnak” – fogalmazott Zhang Qillin, a projektet vezető China Film Foundation elnöke. A száz filmből első körben tízet emelnek ki – köztük a fentebb említett címeket –, ezekre több mint 13 millió dollár (több mint 4 és fél milliárd forint) forrást biztosítanak.

Mindez azért is érdekes, mert Hollywoodban ezzel ellentétben nemhogy kiemelik, hogy AI-t is használnak a filmes munkák során, de amennyire csak lehet, igyekeznek titkolni, miközben a szakértők szerint már rég széles körben elterjedt a technika. A brutalista AI-botrányának farvizén ebben a cikkünkben mutattuk be ezt az egyre elkeseredettebbnek tűnő harcot. Két éve a hollywoodi forgatókönyvírók és színészek sztrájkjának többek között épp az volt a célja, hogy szabályozza és háttérbe szorítsa a AI-t. Kínában azonban a jelek szerint más szelek fújnak.

Ezt bizonyítja a projekt másik része: ennek értelmében a mestersége intelligencia segítségével készítenek animációs remake-et John Woo 1986-os klasszikusából, a Szebb holnapból. Ennek főhőse egy egykori gengszter, aki igyekszik ismét szorosabbra fűzni kapcsolatát rendőr bátyjával, de egykori bűnözőtársai mindezt nem nézik jó szemmel.

A futurisztikusnak ígért remake nagyrészt számítógéppel készül, egy Quantum Animation által fejlesztett technikával, amely során a forgatókönyv írását, az animáció modellezését és renderelését is AI végzi. „Az egész filmet mindössze 30 ember készíti. A mesterséges intelligencia megszüntette a határokat a kreativitás és a végrehajtás között. Egy produkciós kör hossza évekről hónapokra zsugorodott” – magyarázta a film egyik producere. A projekt vezetői szerint ez lehet a kínai filmművészet jövője: harcművészeti filmes hagyományok, futurisztikus esztétika és az ezeket kombináló, a filmkészítést megreformáló AI-eszközök. A producer már egyenesen arról beszél, hogy terjeszkedniük kell a játékipar felé is, hiszen az mégse járja, hogy a világ legismerteb verekedős játékai az ő ősi harcművészetük mozdulatait veszik kölcsön, mégse ott készülnek. „Meg kell építenünk a következő Street Fightert olyan saját tartalmakra építve, mint Vóng Fej-hung és Ne-zha” – magyarázta. Előbbi egy legendás kínai harcművész, aki egyfajta mitologikus népi hőssé és vált; alakja számtalan filmben megjelent, többek között a Részeges karatemesterben és a Volt egyszer egy Kínában is. Utóbbi ugyancsak a kínai folklór része, aki szintén hódít a mozikban: az idén év elején bemutatott Ne Zha 2-ről nyugaton talán sokan nem hallottak, pedig az máris az év egyik legnagyobb bevételű filmjévé és minden idők legsikeresebb animációjává vált. Ebben a cikkünkben mutattuk be menetelését, amely azóta csak tovább tart: ugyan az Avatart valószínűleg nem fogja lenyomni, 1,8 milliárd dollárral világszinten már ez számít minden idők 8. legnagyobb bevételű filmjének.

A kínaiak elköteleződését mutatja, hogy a Vuhanban és több más városban már működő technológiai központok mellett egy újabbat is avattak Shanghaiban, ahol a jövő filmeseinek új generációit képzik majd az AI használatára és igyekeznek tovább tágítani a technológiában rejlő lehetőségeket is. Azt ígérik, az ilyen központok segítségével a vizuális effektusok készítése 24 órára is zsugorodhat. Míg Hollywoodban ettől sokkal kevesebb is elég volt, hogy teljes filmes iparágak lázadjanak fel, Kínában mindezt filmes veteránokkal karöltve prezentálták: ott volt az eseményen Jü Zsung-kuang, olyan filmek sztárja mint a Vasmajom vagy a Volt egyszer egy zsaru; vagy épp Jüan-hong producer. Utóbbi így fogalmazott: „Negyven éven át semmi mást nem csináltam, csak kungfu-filmeket. Ha maradt még bennem erő, azt erre a projektre szánom.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.