Tíz film, amelyekben a Beach Boys zenéje szól

Mikrofilm

Surfin’ Safari, Good Only Knows, Good Vibrations és a többi sláger – remek zenék remek filmjelenetekben. Ezeket felidézve emlékezünk Brian Wilsonra, a zenekar héten elhunyt frontemberére.

Szerdán 82 éves korában elhunyt Brian Wilson, a legendás Beach Boys együttes alapítója, dalszerzője és legismertebb arca. Zenekarát két testvérével, unokatestvérével és barátjával 1961-ben alapította, és hamar népszerűvé váltak olyan, elsősorban a nyugati parti álmot megjelenítő, szörfözéssel és csajozással foglalkozó dalaikkal, mint a Surfin’ Safari vagy a Surfin’ USA. Korai dalaik hangulatosak, fülbemászó dallamúak voltak, de már ezek között is hallhatóak olyan melódiák, illetve olyan kreatívan használták a vokálokat, hogy az a többi, hasonszőrű banda fölé emelte őket. Wilson apja hamar megtette magát a banda menedzserének – az ő szűrét csak az évtized közepére tették ki, így Wilson akkoriban páratlan módon minden téren a csapat vezérévé vált. Nemsokára azonban a stressz és fáradtság miatt kilépett a turnézás mókuskerekéből. A Beach Boyst egyre inkább kezdték úgy emlegetni, mint Amerika válaszát a The Beatlesre, a barátságos rivalizálásból pedig mindkét banda profitált – csak épp Wilson mentális egészsége ráment a versengésre. Fordulópontként a Beatles 1965-ös Rubber Soul albumát szokás emlegetni, amely az addigi, kislemezekre koncentráló zeneipart a nagylemezek felé irányította, a banda pedig ezzel a Beatlemania után egy komolyabb, érettebb korszakba lépett. Ilyen hatással volt a lemez Wilsonra is, aki mindenét feltette rá, hogy egy Rubber Soulnál is jobb lemezt készítsen. Ez lett az 1966-os Pet Sounds, amely minden valamirevaló lista szerint minden idők egyik legjobb albumának számít, olyan slágerekkel mint a Wouldn’t It Be Nice vagy God Only Knows. A Beatles felvette a kesztyűt, és kijöttek a Revolverrel, majd a Sgt. Pepperrel; a két banda közötti vetélkedés azonban nagyjából itt véget is ért. Wilson csak a 21. században volt képes befejezni válaszát, a Smile című albumot, addigra azonban droggfüggősége és pszichiátriai problémái, köztük skizofréniája eluralkodott rajta. Habár a Beach Boysnak volt egy-két slágere Wilson nélkül is (például a Kokomo 1988-ban), és Wilson maga is kiadott szólóalbumokat, a zenekar megszűnt olyan meghatározó zeneipari és kulturális tényező lenni, mint korábban. Ez azonban semmit nem von le Brian Wilson zsenialitásából, amelyből számtalan film és sorozat is merített. Íme a tíz remek Beach Boys-dal, melyek filmekben csendülnek fel!

 
2008. július 28-án Los Angeles-i otthonában készített kép Brain Wilsonról, a Beach Boys amerikai rockzenekar alapító tagjáról és dalszerzőjéről
Fotó: MTI/AP/Matt Sayles
 

1. Surfin’ SafariAmerican Graffiti

George Lucas filmje igazi időkapszula: nem sok jobb és hangulatosabb alkotás készült ennél, ami az Egyesült Államokat mutatja be  60-as években. Főhősei gimnazisták, akik az érettségi után egy utolsó estét töltenek el együtt, kocsikázva, piálva és csajozva. A történet épp Kaliforniában játszódik, pont a Beach Boys alapítása utáni években; érthető tehát, hogy a Surfin’ Safari mellett az All Summer Long is felcsendül benne.

2. California GirlsCsúcsformában 2

„- Ez nagyon ott volt! – Imádom a Beach Boys-t!” – lelkendezik Carter (Chris Tucker) és Lee (Jackie Chan), miután végig karaokézzák a California Girlst, amely az együttes 1965-ös Summer Days (And Summer Nights!!) című albumán jelent meg. A Beach Boys egyfajta visszatérő poén a trilógiában: az első részben még csak Lee rajong az együttesért, Carter inkább azonnal átváltja a rádiót egy hiphop-dalra. A harmadik epizódban is visszatér a California Girls: ekkor egy utcazenésztől hangzik el.

3. I Get AroundA fantasztikus Róka úr

Az 1964-es All Summer Long című albumuk nyitánya a zenekar első olyan száma, amely a slágerlisták első helyére került az Egyesült Államokban, egyben a Beatlesszel való rivalizálásuk is ezzel kezdődött el. A dal szövege elsősorban arról szól, hogyan érinti a bandát a siker és hírnév. Ám feltehetően nem ezért választották be Wes Anderson remek animációjába, hanem hangulata és remek ritmusa miatt, amely tökéletesen illik A fantasztikus Róka úr üteméhez. Nem csoda, hogy a film is egy Beach Boys-slágerrel, a Heroes and Villains-szel kezdődik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.