Tíz film, amelyekben a Beach Boys zenéje szól

Mikrofilm

Surfin’ Safari, Good Only Knows, Good Vibrations és a többi sláger – remek zenék remek filmjelenetekben. Ezeket felidézve emlékezünk Brian Wilsonra, a zenekar héten elhunyt frontemberére.

Szerdán 82 éves korában elhunyt Brian Wilson, a legendás Beach Boys együttes alapítója, dalszerzője és legismertebb arca. Zenekarát két testvérével, unokatestvérével és barátjával 1961-ben alapította, és hamar népszerűvé váltak olyan, elsősorban a nyugati parti álmot megjelenítő, szörfözéssel és csajozással foglalkozó dalaikkal, mint a Surfin’ Safari vagy a Surfin’ USA. Korai dalaik hangulatosak, fülbemászó dallamúak voltak, de már ezek között is hallhatóak olyan melódiák, illetve olyan kreatívan használták a vokálokat, hogy az a többi, hasonszőrű banda fölé emelte őket. Wilson apja hamar megtette magát a banda menedzserének – az ő szűrét csak az évtized közepére tették ki, így Wilson akkoriban páratlan módon minden téren a csapat vezérévé vált. Nemsokára azonban a stressz és fáradtság miatt kilépett a turnézás mókuskerekéből. A Beach Boyst egyre inkább kezdték úgy emlegetni, mint Amerika válaszát a The Beatlesre, a barátságos rivalizálásból pedig mindkét banda profitált – csak épp Wilson mentális egészsége ráment a versengésre. Fordulópontként a Beatles 1965-ös Rubber Soul albumát szokás emlegetni, amely az addigi, kislemezekre koncentráló zeneipart a nagylemezek felé irányította, a banda pedig ezzel a Beatlemania után egy komolyabb, érettebb korszakba lépett. Ilyen hatással volt a lemez Wilsonra is, aki mindenét feltette rá, hogy egy Rubber Soulnál is jobb lemezt készítsen. Ez lett az 1966-os Pet Sounds, amely minden valamirevaló lista szerint minden idők egyik legjobb albumának számít, olyan slágerekkel mint a Wouldn’t It Be Nice vagy God Only Knows. A Beatles felvette a kesztyűt, és kijöttek a Revolverrel, majd a Sgt. Pepperrel; a két banda közötti vetélkedés azonban nagyjából itt véget is ért. Wilson csak a 21. században volt képes befejezni válaszát, a Smile című albumot, addigra azonban droggfüggősége és pszichiátriai problémái, köztük skizofréniája eluralkodott rajta. Habár a Beach Boysnak volt egy-két slágere Wilson nélkül is (például a Kokomo 1988-ban), és Wilson maga is kiadott szólóalbumokat, a zenekar megszűnt olyan meghatározó zeneipari és kulturális tényező lenni, mint korábban. Ez azonban semmit nem von le Brian Wilson zsenialitásából, amelyből számtalan film és sorozat is merített. Íme a tíz remek Beach Boys-dal, melyek filmekben csendülnek fel!

 
2008. július 28-án Los Angeles-i otthonában készített kép Brain Wilsonról, a Beach Boys amerikai rockzenekar alapító tagjáról és dalszerzőjéről
Fotó: MTI/AP/Matt Sayles
 

1. Surfin’ SafariAmerican Graffiti

George Lucas filmje igazi időkapszula: nem sok jobb és hangulatosabb alkotás készült ennél, ami az Egyesült Államokat mutatja be  60-as években. Főhősei gimnazisták, akik az érettségi után egy utolsó estét töltenek el együtt, kocsikázva, piálva és csajozva. A történet épp Kaliforniában játszódik, pont a Beach Boys alapítása utáni években; érthető tehát, hogy a Surfin’ Safari mellett az All Summer Long is felcsendül benne.

2. California GirlsCsúcsformában 2

„- Ez nagyon ott volt! – Imádom a Beach Boys-t!” – lelkendezik Carter (Chris Tucker) és Lee (Jackie Chan), miután végig karaokézzák a California Girlst, amely az együttes 1965-ös Summer Days (And Summer Nights!!) című albumán jelent meg. A Beach Boys egyfajta visszatérő poén a trilógiában: az első részben még csak Lee rajong az együttesért, Carter inkább azonnal átváltja a rádiót egy hiphop-dalra. A harmadik epizódban is visszatér a California Girls: ekkor egy utcazenésztől hangzik el.

3. I Get AroundA fantasztikus Róka úr

Az 1964-es All Summer Long című albumuk nyitánya a zenekar első olyan száma, amely a slágerlisták első helyére került az Egyesült Államokban, egyben a Beatlesszel való rivalizálásuk is ezzel kezdődött el. A dal szövege elsősorban arról szól, hogyan érinti a bandát a siker és hírnév. Ám feltehetően nem ezért választották be Wes Anderson remek animációjába, hanem hangulata és remek ritmusa miatt, amely tökéletesen illik A fantasztikus Róka úr üteméhez. Nem csoda, hogy a film is egy Beach Boys-slágerrel, a Heroes and Villains-szel kezdődik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.