Paolo Genovese: Depresszióról, öngyilkosságról mesélni eléggé rizikós vállalkozás

Mikrofilm

Komor, nyomasztó képi világú, élet és halál értelmén rugózó új filmjét a megjelenésünk idején mutatják be a magyarországi mozik. Depresszióról és mentőangyalokról beszélgettünk vele, s a Golden Gate és a víz közötti hét másodpercről.

 

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2023. december 21-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Magyar Narancs: 2018-ban jelent meg a Hátralévő életem első napja című regénye. Milyen igényből született a könyv, majd öt évvel később a belőle készült film?

Paolo Genovese: Depresszióról, öngyilkosságról, az életről a halálon keresztül mesélni eléggé rizikós vállalkozás, minthogy sajnálatos módon a mai napig tabutémának számítanak. A Hátralevő életem első napja az eddigi legkockázatosabb filmem. A regényen teszteltem, hogy mennyire élet­képes, amit elképzeltem. Persze nem érdemes összehasonlítani, vannak egyezések a figurákban, a helyszínekben, de nagyon más a kettő. A pandémiával járó bezártságban sokunk élete blokkolódott egzisztenciálisan, pszichésen, betegség, félelem formájában. A járványidők tapasztalatai is rárakódtak a történetre, a hangulatunkra, a hangvételre, de igyekeztem humort, életigenlést csempészni a sorok, a képek közé.

MN: Van személyes érintettsége a történetben?

PG: Előbb-utóbb mindannyian megküzdünk az életünkben sötét, depresszív pillanatokkal. Mindenkinek lehetnek olyan életszakaszai, kilátástalan élethelyzetei, amikor nem talál ki­utat, sőt az is megfordul a fejében, hogy véget vet az egésznek. Ehhez a filmhez sokat kutattam, pszichológusokkal beszélgettem, tanulmányokat olvastam. Az életörömmel együtt az életfájdalom is örök emberi tapasztalás, a legmélyebb életfájdalom egyike a depresszió. Az, hogy kiben milyen trauma, érzelmi sokk vagy egyéb hatás mi felé dönti a mérleg nyelvét, sokszor kiszámíthatatlan. Nincs két egyforma fájdalom, és nincs olyan ember, akiben ne vetődött volna fel legalább a gondolat szintjén az öngyilkosság.

MN: Frank Capra Az élet csodaszépben hasonló témát feszeget, de ott az öngyilkosjelöltek múltja van felkínálva visszatartó erőnek, míg az ön filmje a jövőbe is tekint.

PG: Paolo Costella társ-forgatókönyvíróval láttunk egy amerikai dokumentumfilmet. Arról szólt, hogy a Golden Gate Bridge-en követik el a legtöbb öngyilkosságot. A rendező interjút készített túlélőkkel, megkérdezve tőlük, hogy mit gondoltak abban a hét másodpercben, amely elválasztotta őket a vízbe ütközéstől. Szinte mindegyikük azt válaszolta, hogy megbánta a döntését. Innen jött az ötlet, hogy hét másodperc helyett hét napot adtunk a szereplőknek, hogy lássák, hogyan zajlik az élet nélkülük, s némi ízelítőt abból, hogy milyen találkozások várnának rájuk a jövőben. Az életben szerintem mindenki kap egy második esélyt az újrakezdésre. Az már más kérdés, hogy vajon észreveszi-e, vagy elmegy mellette. Mi abból indultunk ki, hogy az újrakezdés nem megy egyedül. Nem hiszek az önmegmentésben.

 
Fotó: Németh Dániel

MN: A Toni Servillo megformálta élőhalott férfi idegenvezetőként viszi az öngyilkosjelölteket a haláluk utáni állapotba, láthatatlanná téve őket megmutatja nekik, hogyan élik meg az elvesztésüket a szeretteik. Ki ez a titokzatos ember?

PG: Mentőangyal. Ki-ki behelyettesítheti a figurát a saját hitrendszere, élményei alapján. Soha nem lehet tudni, hogy ki vagy mi az a valaki, vagy valami, aki megmenthet téged. Nem tagadom, hogy ez a filmem nem nélkülözi a spiritualitást sem, ám csak egy laikus, vallástalan emberét, amilyen én magam vagyok. Szerettem volna megadni az esélyt ebben a filmben az élet folytatására úgy is, hogy valaki már más formában él tovább.

MN: Mennyire játszott rá az emberek primer halálfélelmére?

PG: A saját félelmeimről tudok szólni, és ezek olyankor törnek rám, amikor egy helyzetet kezelhetetlennek látok, amikor elvesztem a kontrollt a történések felett. A cselekvőképesség mindig reményt ad a folytatásra. Egy ponton azt mondja Servillo a filmben, hogy fájdalmas látni, hogy az élet nélkülünk megy tovább. És ez nagyon igaz. De úgy is felfogható, hogy még sok meglepetést tartogat számunkra, értelmet találhatunk benne, ezért hülyeség eldobni, lemondani a ránk váró élményekről.

MN: Rómát és környékét még nem láthattuk olyan szürkének, esősnek, mint amilyennek ábrázolja.

PG: Nem akartam egy bizonyos városhoz kötni a cselekményt. Játszódhatna akár Londonban, Párizsban vagy Budapesten, bármely nagy világvárosban. Az ismert díszletek, a Colosseum, a Piazza Navona, a Spanyol lépcső helyett ingerszegény, jellegtelen helyekre akartam vinni a nézőket.

MN: Az olasz Disney-nek készített sorozata, a Szicília oroszlánjai nagy sikerrel fut a streamingen.

PG: Először foglalkoztam régi jelmezek, díszletek között játszódó nagyszabású, kosztümös történettel. Új tapasztalat nekem az időutazás, pláne abba a korba, amelyik oly sorsdöntő volt Itália jövője szempontjából. A 19. század forrongó évtizedeiben, társadalmi változásaiban az ország egyesítése volt a tét.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.