Interjú

„Például a köldökszösz”

Andrasev Nadja animációs rendező

Mikrofilm

Új filmje animációs fődíjat nyert az amerikai South by Southwest fesztiválon, amely a koronavírus miatt nem volt látogatható, de a versenyt megtartották. A Szimbiózis nem csak díjat, de egy 18-as karikát is kapott – a korhatáros tartalmakról, a köldökszöszgyűjtésről és a nyalintás neszéről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Film egy kukkoló macskáról, egy nőről, aki bensőséges viszonyban van a szobanövényeivel és egy kucsmás alakról – ez az előző filmed, A nyalintás nesze összefoglalója. Megpróbálkoznék a Szimbiózis hasonló tömörségű beharangozójával: lírai-abszurd-erotikus alkotás a nagyvárosi magányról és egy fanszőrt gyűjtő, megcsalt nőről. Plusz molylepkék.

Andrasev Nadja: Összefoglalhatod így is, de nekem arról szól, hogyan kezd el valaki lefelé csúszni a lejtőn, mígnem az őrületben találja magát. S hogyan kezdi ezt a helyzetet kontrollálni. Sok személyes, talán csak nekem fontos vonatkozás mellett arról is szól, hogy miért kezd el valaki gyűjteni valamit, mi van egy gyűjtemény mögött, mikor válik ez tudatossá.

MN: Konkretizáljuk ezt a gyűjtést.

AN: Legyen például a köldökszösz. Van egy pasi, aki ’84 óta gyűjti. Érdekel, mi késztet erre valakit. Gondolom, nem úgy indul, hogy na, akkor mostantól összegyűjtöm az összes utamba kerülő köldökszöszt. A filmbeli nő sem így kezdi a gyűjtést. Egyszer csak észreveszi, hogy már több szeretőtől is vannak szőrszálai. Így is adtam elő Párizsban a filmtervet, hogy sokan sokféle furcsaságot gyűjtenek, van, aki a levágott körmöt teszi el, más a repülőgépről a hányózacskót. Rá kellett jönnöm, hogy nekem is van egy gyűjteményem. Ez felkeltette a francia koproducer érdeklődését.

MN: Miből áll az Andrasev-kollekció?

AN: Nőkből. Emlékekből. Tárgyakból és élményekből. Nekem sajnos még nem sikerült kölnisüvegekből nevetéseket kifújkálnom, de a filmbeli nőnek igen. Vannak viszont szövegfoszlányaim. Ha fontos egy leírt mondat, annak a pontos szerkezetére is emlékszem.

Andrasev Nadja

Andrasev Nadja

 

MN: A Szimbiózis 18-as korhatár-besorolást kapott. Gondolom, ez nem a lírai hangvételnek, hanem például a vaginává alakuló szusiknak és a hasonló művészi megoldásoknak szól.

AN: Az amerikaiak tették rá a 18-as karikát. Amikor a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon díjat nyertünk, nem vetítették le a nyertes filmek között, talán azért, mert gyerekek is ültek a nézőtéren. Nemrég megnéztem az IMDb-n, kik értékelték a Szimbiózist, van köztük egy magát 10 évesnek mondó szavazó is. A film Instagram-oldalának pedig lett egy 12 éves fiú követője. Nem tudom, mi ez a trend.

MN: A Facebook biztosan letiltaná, ha kiraknád a szusikat.

AN: Egy puncis képet kiraktam, és nem történt semmi. A rajzolt pornográfia máshogy hat.

MN: Gyakran felmerül, hogy az animációs rendezőnők filmjeiben feltűnően sok az erotika.

AN: Talán azért, mert a női nézőpont sokáig nem kapott elég teret. De az jó, ha valaki őszintén beszél a vágyairól, függetlenül attól, hogy férfi vagy nő az illető.

MN: A South by Southwestet (SXSW) a nagy fesztiválok sorában az elsők között mondták le, de a versenyt megtartották, a zsűrik online tették a dolgukat, az Indiewire folyamatosan közölt kritikákat is.

AN: Néhány nap volt csak hátra a fesztiválig, amikor le kellett mondaniuk. Ez nekik óriási veszteség. Nagy volt a káosz, gyorsan kellett lépniük. Akik most tartanak online fesztivált, már kidolgozottabb rendszerrel készülnek. Én egyszer csak arra ébredtem egy reggel, hogy írt a francia forgalmazóm: vegyek fel gyorsan egy köszönő videót az SXSW-nek.

MN: A díjat postázták?

AN: Nem tudom, egyszer biztosan megérkezik. Volt már olyan, hogy a díj egy évet késett, egyszer csak szólt a posta, hogy csomagom van Peruból.

Andrasev Nadja: Szimbiózis (jelenetkép)

Andrasev Nadja: Szimbiózis (jelenetkép)

 

MN: A diplomamunkád, A nyalintás nesze is számos díjat nyert. Ennél szebb című filmet nem is tudnék most mondani.

AN: A Megbocsátás című Bodor Ádám-novella ihlette, ennek két verziója is van, de van egy harmadik Bodor-novella, az Imola asszony megkísértése, az szintén kapcsolódik a történethez. A Megbocsátásban szerepel a „nyalintás neszei”, ezen mindig hangosan felröhögtem. Amikor címet kellett választani, rájöttem, hogy ez egy csodálatos lehetőség, hogy kiemeljek valamit az eredeti szövegből. Mindenki le akart beszélni, de nem hagytam magam.

MN: A nyalintás nesze után három évvel jött a Szimbiózis. Miből él két mű között egy animációsfilm-készítő?

AN: Ez egy általános probléma, kivételt a franciák képeznek, akik egy-egy nagyobb produkció után munkanélküli-segélyt kaphatnak. Ott megteheti egy rendező, ha elkészült a maga brutális nehézségű, stresszes munkájával, mert ez minden animációs filmre igaz, hogy kicsit pihen, inspirálódik, és elkezdi fejleszteni a következő filmet, mielőtt belekezd egy újabb brutális nehézségű és stresszes gyártási szakaszba. Én elvállaltam most egy produkciós koordinátori munkát, ami elég hosszú ideig kitart.

A Szimbiózis itt érhető el.

(Interjúnk eredetileg a Magyar Narancs hetilap 2020. április 16-i számában jelent meg, most újraközöljük teljes terjedelmében online is)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.