Tévésorozat

Russian Doll

Mikrofilm

Egy nő kislisszol a 36. születésnapjára rendezett partiról, hogy megkeresse elkóborolt macskáját. Nem néz szét, amikor átkel a zebrán, és elüti egy autó. A szemünk előtt vérzik el az úttesten. Majd hirtelen újra a partin találja magát, ahogy a fürdőszobai tükörbe bámul.

Egy nő kislisszol a 36. születésnapjára rendezett partiról, hogy megkeresse elkóborolt macskáját. Nem néz szét, amikor átkel a zebrán, és elüti egy autó. A szemünk előtt vérzik el az úttesten. Majd hirtelen újra a partin találja magát, ahogy a fürdőszobai tükörbe bámul. Újra és újra meghal, majd jön a fürdőszoba. Miért éli át mindig ezt a rémálomszerű helyzetet? Talán a partin elszívott kokainnal bélelt füves cigi tehet róla? Vagy a parti helyszínéül szolgáló régi jesivát kísértik ősi szellemek? Gyerekkori traumája harapta fenékbe? Esetleg a könyörtelen univerzum bünteti múltbeli bűneiért? Nadia jó programfejlesztőként igyekszik végigvinni a borzalmas játékot és megérteni a logikáját, de mindent megváltoztat, amikor találkozik a szintén hurokban ragadt, mániákusan akkurátus Alannel…

Leslye Headland, Amy Poehler és a főszerepet kápráztatóan játszó Natasha Lyonne együtt írták a többrétegű, akár ellentétes értelmezésekre nyitott sorozatot, amely könnyedén vált vígjátékból drámába, abszurdból horrorba. És szinte mellékesen sikerül megragadnia a videojátékok narratív logikáját – izgalmas választás, hogy a glitch-et, a hibát teszi meg a cselekmény motorjául. Ami persze komikus narratív kísérletnek indul (már láttunk ilyet: a legevidensebb példa az Idétlen időkig), de az alkotócsapat pontosan ráérez, mikor kell mélyebbre ásni. A Russian Doll a matrjoskababákhoz hasonlóan egymásba nyíló rétegeket rejt, amelyek lassan vezetnek el a két kulcsszereplő sötét titkához – amitől Freud, Jung és Lacan egyként nyalná meg minden ujját.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.