Film

See You Yesterday

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 15.

Mikrofilm

Az időutazás olyan a filmes univerzumban, mint elvágni egy ketyegő bomba piros drótját, amikor a számláló 1 másodpercet mutat: csak az nem csinálta még, aki nem akarta.
A Netflixet a közelmúltban inkább a kisebbségek és nemzetiségek kiszolgálása érdekli – vagy csak pár évtizeddel a hagyományos stúdiók előtt járva rájöttek, hogy a csók az csók, a dráma pedig dráma akkor is, ha nem fehér, hetero amerikaiak parádéznak a vásznon.

Kár, hogy néhány építőkocka kicserélésével maga az építmény nem változik: a See You Yesterday az időutazós filmek új generációja akar lenni, fiatal, fekete színészekkel, aktuális üzenettel – de képtelen kibújni a műfaj dög nehézzé vált köpönyegéből. Hőseink, CJ és Sebastian igazi csodagyerekek, akik tanulással igyekszenek kitörni a zűrös környékről. Építenek egy időgépet, aminek részletezésével igen bölcsen a forgatókönyv sem törődik, mindössze egy hátizsákot meg egy úszószemüveget láthatunk belőle – minél többet tudunk ugyanis az időutazás mibenlétéről, annál könnyebb belekötni. A film persze így is felrúgja saját, ki sem mondott szabályait, a legnagyobb bűne viszont az, hogy rövid játék­ideje alatt is rettenetesen unalmassá és önismétlővé válik. A fiatalok pedig nem kedvtelésből proton-ugranak: meg kell menteniük egyikük testvérének életét, és fel kell hívniuk a nézők figyelmét a rendőri túlkapásokra vagy épp a rasszizmusra. A film ebből a szempontból sem váltja meg a világot – egy cameo erejéig láthatjuk viszont Michael J. Foxot, aki még a Vissza a jövőbe Dokiját is megidézi egy aranyköpés erejéig.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.