Film

See You Yesterday

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 15.

Mikrofilm

Az időutazás olyan a filmes univerzumban, mint elvágni egy ketyegő bomba piros drótját, amikor a számláló 1 másodpercet mutat: csak az nem csinálta még, aki nem akarta.
A Netflixet a közelmúltban inkább a kisebbségek és nemzetiségek kiszolgálása érdekli – vagy csak pár évtizeddel a hagyományos stúdiók előtt járva rájöttek, hogy a csók az csók, a dráma pedig dráma akkor is, ha nem fehér, hetero amerikaiak parádéznak a vásznon.

Kár, hogy néhány építőkocka kicserélésével maga az építmény nem változik: a See You Yesterday az időutazós filmek új generációja akar lenni, fiatal, fekete színészekkel, aktuális üzenettel – de képtelen kibújni a műfaj dög nehézzé vált köpönyegéből. Hőseink, CJ és Sebastian igazi csodagyerekek, akik tanulással igyekszenek kitörni a zűrös környékről. Építenek egy időgépet, aminek részletezésével igen bölcsen a forgatókönyv sem törődik, mindössze egy hátizsákot meg egy úszószemüveget láthatunk belőle – minél többet tudunk ugyanis az időutazás mibenlétéről, annál könnyebb belekötni. A film persze így is felrúgja saját, ki sem mondott szabályait, a legnagyobb bűne viszont az, hogy rövid játék­ideje alatt is rettenetesen unalmassá és önismétlővé válik. A fiatalok pedig nem kedvtelésből proton-ugranak: meg kell menteniük egyikük testvérének életét, és fel kell hívniuk a nézők figyelmét a rendőri túlkapásokra vagy épp a rasszizmusra. A film ebből a szempontból sem váltja meg a világot – egy cameo erejéig láthatjuk viszont Michael J. Foxot, aki még a Vissza a jövőbe Dokiját is megidézi egy aranyköpés erejéig.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."