Film

See You Yesterday

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 15.

Mikrofilm

Az időutazás olyan a filmes univerzumban, mint elvágni egy ketyegő bomba piros drótját, amikor a számláló 1 másodpercet mutat: csak az nem csinálta még, aki nem akarta.
A Netflixet a közelmúltban inkább a kisebbségek és nemzetiségek kiszolgálása érdekli – vagy csak pár évtizeddel a hagyományos stúdiók előtt járva rájöttek, hogy a csók az csók, a dráma pedig dráma akkor is, ha nem fehér, hetero amerikaiak parádéznak a vásznon.

Kár, hogy néhány építőkocka kicserélésével maga az építmény nem változik: a See You Yesterday az időutazós filmek új generációja akar lenni, fiatal, fekete színészekkel, aktuális üzenettel – de képtelen kibújni a műfaj dög nehézzé vált köpönyegéből. Hőseink, CJ és Sebastian igazi csodagyerekek, akik tanulással igyekszenek kitörni a zűrös környékről. Építenek egy időgépet, aminek részletezésével igen bölcsen a forgatókönyv sem törődik, mindössze egy hátizsákot meg egy úszószemüveget láthatunk belőle – minél többet tudunk ugyanis az időutazás mibenlétéről, annál könnyebb belekötni. A film persze így is felrúgja saját, ki sem mondott szabályait, a legnagyobb bűne viszont az, hogy rövid játék­ideje alatt is rettenetesen unalmassá és önismétlővé válik. A fiatalok pedig nem kedvtelésből proton-ugranak: meg kell menteniük egyikük testvérének életét, és fel kell hívniuk a nézők figyelmét a rendőri túlkapásokra vagy épp a rasszizmusra. A film ebből a szempontból sem váltja meg a világot – egy cameo erejéig láthatjuk viszont Michael J. Foxot, aki még a Vissza a jövőbe Dokiját is megidézi egy aranyköpés erejéig.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”