Interjú

"A Star Warsban nincs tudomány" - exkluzív interjú Claire Denis filmrendezővel

Mikrofilm

A rettenthetetlen francia filmessel fekete lyukakról, Sztalkerekről, Robert Pattinsonról és az űrbeli szexről is beszélgettünk. A Csillagok határán című sci-fijét csütörtöktől játsszák a mozik.

Magyar Narancs: Új filmje kapcsán Tarkovszkij Solarisát emlegetik a kritikusok…

Claire Denis: Maguk újságírók mindig ezzel jönnek, a Solaris­szal! Jó, kétségkívül hatott rám. De ugyanígy egy csomó amerikai sci-fi is. Főleg azok, ahol az űrbe száműzik a rabokat, az űr lesz a börtönük. Bírom az efféle antihősöket, a filmemben is talál jó néhányat. Egy űrhajóban vannak összezárva évek óta, nem szexelhetnek egymással, beszélni meg már nem nagyon beszélnek, ennyi év összezártság után miről is beszélnének? Senki sem kérdezi meg a másikat reggelente, hogy: szia, hogy vagy?

MN: Az amerikai sci-fik közül melyek állnak közel a szívéhez?

CD: Philip K. Dick írásai. Egyébként az amerikai sci-fi filmek jó része az űr meghódításáról szól, mekkora hülyeség ez már! Ezzel szemben Tarkovszkij például valami egészen más, nála az űr egy lelkiállapot. Az érdekli, mennyit vagyunk képesek megérteni önmagunkból, hogy mégis mi végre vagyunk itt a Földön, ebben az univerzumban. Philip K. Dicknél és Kubrick 2001: Űrodüsszeiájában is pont ezt szeretem. De nem szerettem volna valami halovány 2001…-másolatot készíteni.

Claire Denis filmrendező

Claire Denis filmrendező

Fotó: MTI/EPA/Javier Etxezarreta

 

MN: Robert Pattinson személyében egy igazi hollywoodi sztárt sikerült megnyernie ehhez a nagyon európai sci-fihez. Mivel győzte meg?

CD: Nem kellett győzködni, maga jelentkezett. Miközben forgattunk, néha az a benyomásom támadt, úgy fest egy kicsit, mint Tarkovszkij Sztalkere. Nem?

MN: Hát, ha maga mondja.

CD: Ugyanaz a fajta szépség, ugyanaz a titokzatosság. Eleinte azt gondoltam, Robert túl fiatal, hogy eljátssza ezt az életunt, megfáradt alakot, aki nem hisz már semmiben. De addig erősködött, míg meggyőzött. Ez volt az én nagy szerencsém.

MN: Az OutKastból ismert André Benjaminnal is hasonló szerencséje volt?

CD: Nagyon is. Szerettem az OutKast zenéjét, de André Benjamin remek színész is, láttam a filmjeit. Különben is, az OutKastnak már rég vége, azóta André egészen más zenét csinál.

MN: Olafur Eliassont, a világhírű izlandi-dán képzőművészt is bevette a csapatba. Ő a díszlettervező.

CD: Olafurt mindig is érdekelték a fekete lyukak, és ezzel távolról sincs egyedül. Így van ezzel a teljes kortárs irodalom, nem? Fekete lyukakkal, sötét anyaggal van tele minden. Nemrég a Nobel-díjat is asztrofizikusok kapták – a gravitációs hullámokért. Olafurnak két kiállítását is láttam, tudtam, hogy nagy segítségemre lehet. Arról győzködött, csináljuk meg a filmet a saját műtermében, minek ide filmstúdió! Olafur műterme sajnos túl kicsi lett volna egy ekkora filmhez, pedig nagy élmény lett volna, az biztos.

MN: Zadie Smitht viszont nem vette be a csapatába, pedig a forgatókönyvön vele is dolgozott, de aztán elváltak az útjaik. Nem értettek szót egymással?

CD: Elmondom, hogy volt. A forgatókönyvet én és a francia társam írtuk. Amikor ott tartottunk, hogy lefordíttassuk angolra, kértem az angol produceremtől, hogy vonjunk be egy angol írót, mert ahhoz, hogy a dialógusaink egy másik nyelven is megéljenek, igazi író kellett, nem csak egy fordító. Ő mutatott be Zadie-nek. De miután találkoztam vele, úgy éreztem, nem fog működni a kettőnk párosa.

Csillagok határán

Csillagok határán

Fotó: ADS Service

 

MN: Miért?

CD: Talán mert nem volt meg a kölcsönös érdeklődés. Nincs bennem semmi neheztelés, de Zadie más irányba vitte volna a történetet, ő egy egyértelműbb filmben gondolkodott.

MN: A Jöjj el napfény!-ben még Roland Barthes-hoz fordult ihletért, most meg az asztrofizikához. Szép kis is ugrás.

CD: Egy fiatal francia asztrofizikus, Aurélien Barrau volt az alkotótársam, igazi társ volt, és valódi filozófus. Hála neki, tisztában voltam a sci-fink tudományos alapjaival.

MN: Asztrofizika és filozófia, ez mind szép és jó, de az űrhajója fel van szerelve egy futurisztikus maszturbálószobával – Juliette Bi­noche egy emlékezetes jelenetben demonstrálja is az örömszerző szerkezet működését. Az amerikai forgalmazók nem kaptak a szívükhöz a jelenet láttán?

CD: Miért pont az amerikaiak kaptak volna?

MN: Prüdéria, szigorú korhatár-besorolások…

CD: Maga a prűd, hogy a prüdériával jön. Nem, nem, az én amerikai forgalmazóm az egyik legjobb a szakmában. Imádták ezt a jelenetet. Olyannyira, hogy az előzetesben is benne van.

MN: Csinált egy filozofikus-művészfilmes sci-fit. Az olyan nem filozofikus sci-fikkel, mint a Star Wars, hogy áll?

CD: A Star Warsban nincs tudomány, az a saját univerzumát építgeti. Bírom egyébként, csodás tündérmese, de itt van egy igazi univerzum az orrunk előtt, itt kopogtat az ajtónkon.

MN: Asimov olvasása, gondolom, nagyobb élmény lehetett.

CD: Ne is mondja! Nem volt olyan nap a suliban, hogy ne egy Asimov-könyvet szorongattam volna a kezemben.

(Az interjú eredetileg a Magyar Narancs hetilap 2019. június 13-i számában jelent meg, most újraközöljük online teljes terjedelmében.)

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.