Interjú

„Mindenki visszajött, aki még élt” – Ian McShane színész

  • Vida Virág
  • 2019. július 22.

Mikrofilm

Az HBO tizenhárom év után döntött úgy, hogy egy tévéfilm erejéig utat enged korábbi sikersorozata, a Deadwood végső befejezésének. Az angol színész a porban és sárban megfogalmazott moralitásdrámaként is értelmezhető sorozat és az új film kulcsfiguráját, Al Swearengent alakítja. Los Angelesben találkoztunk vele.

Magyar Narancs: Hiányzott Deadwood?

Ian McShane: Hogy hiányzott-e? Nem, Deadwood ugyanis mindig ott volt. De a visszatérés valahogy mégis egy testen kívüli, szürreális élménnyé vált, már a forgatás első napján. Minden ugyanolyan volt, mint egy évtizede. Az utazás reggelente, a megérkezés a helyszínre. Az utca, a házak, az utcán ácsorgó pasas úgy állt ott, mint aki húsz éve meg sem mozdult. Szinte láttam rajta a leltári számot. Szóval először nagyon-nagyon furcsának éreztem az egészet. Aztán hozzászoktam, mert mindenki ott volt, elkezdtünk együtt próbálni, és visszajöttek a dolgok. Nagyon hasonlóak voltak a mostani élményeim az egy évtizeddel előttiekhez.

MN: Hasonlóak, de nem ugyanazok. Miben volt más a mostani forgatás?

IMS: A munka közben rá kellett jönnöm, hogy bár látszólag minden ugyanaz, körülöttünk a világ megváltozott, továbbment, és ez érzékelhetővé vált számomra is egy idő után. Például abban, ahogyan most ötezer statiszta vett minket körül. Az egész egy különleges és csodálatos vizuális élmény volt. Az is más volt, hogy most nem sorozatot forgattunk, hanem egy filmet, amely mindennek a lezárása.

A sorozat és a film teljesen más műfaj, más „teremtmény”. A sorozatban a szereplők karaktere mindig tudott változni, lehetőség volt a jellemfejlődésre. Most viszont, amikor befejeztük az utolsó jeleneteinket, akkor tudtuk, hogy vége, ennyi volt. Emiatt az egész sokkal érzelmesebbre sikerült. Persze eleve ebben a sorozatban szerepelni érzelmileg elég nagy kihívást jelentett.

false

 

Fotó: HBO

MN: Nehéz volt visszarázódni Al szerepébe?

IMS: Nem, egyáltalán nem.
A kosztümnek sokat köszönhetek. Ahogy felöltöttem magamra újra azt a büdös kabátot, amit 13 éve nem mostak ki, már benne is voltam a figurában.

MN: Egyszer azt nyilatkozta, hogy „minden jó film képes visszavinni minket az időben”. Eszerint jó film a Deadwood?

IMS: Igen, éppen az ilyesmikre gondoltam. A Deadwood – A film képes visszavinni az 1870-es évekbe. A sorozat is képes volt rá. Deadwoodban egy társadalom próbálta magát felépíteni, és pontosan ezt próbálta annak idején a sorozat is – ezért változott annyit az évek során, és ezért tartom jelentősnek a Deadwoodot a sorozatok között. És ez a jó a filmben is, hogy sikerült változnia a miliőjének a történet szerint is eltelt bő egy évtizedben.

Tizenhárom évig, amíg „nem jártunk” Deadwoodban, fejlődött a város, néhány egykori, faépület helyén már téglaházak állnak, a hotelt kibővítették. Tehát haladt az élet, amíg a szereplők a városon kívül voltak – pontosan tizenhárom évet és pontosan az annyival későbbi korba visz vissza a film is. A történet szerint a szereplőknek is jó okuk van visszatérni a városba.

Alma azért megy vissza, mert a bank tulajdonosa, van, aki üzleti okból, Hearts Kalifornia szenátoraként jelenik meg, a fiatal lány pedig lakhelyet keres magának, ami szemet szúr az embereknek. Mindannyiuk története összefonódik. Meglehetősen sok minden történik ebben a két órában.

MN: Azonnal igent mondott a visszatérésre?

IMS: Már jó ideje beszélgettünk a folytatás lehetőségéről. Szó szerint ugyanabban a cipőben jártunk Timmel (Timothy Olyphant), hogy egyszerűen nem tudtuk egyeztetni a forgatás időpontját. Mire meglett a forgatókönyv, mire mindenkit össze tudtak volna rántani, addigra mi már máshol leszerződtünk. Meg kellett fordítani a dolgot: Timmel és velem kellett elsőként egyeztetni, amikor az megvolt, akkor lehetett mindenki mást hívni. Voltak kisebb-nagyobb csúszások, mert sokan szintén dolgoztak, de mindenki visszajött, aki még élt. Mindenkinek fontos volt Deadwood, őszintén lenyűgözött, hogy mindenki vissza akart térni.

false

 

Fotó: HBO

MN: A Deadwoodban olyan időtlen kérdések is felmerülnek, mint például a rasszizmus.

IMS: Ez nem egy megszokott westernfilm, több annál. Igen, a rasszizmus témája is felmerül benne a kínai szereplők kapcsán. Van egy fekete figura is, akit végül ki is végeznek. Ebben a filmben van pár moralizáló jelenet, de nem mindet sikerült mélyen kibontani, ami szerintem nem baj. Nem lehet minden minket foglalkoztató morális kérdést beleerőltetni egy kétórás filmbe!

MN: Mostoha körülmények között forgattak, csupa sár és eső? Nagyon nehéz volt?

IMS: Nekem ez egy könnyű forgatás volt, mert a helyszín minden részlete a tenyeremben volt. Ismertem a produkciós lakókocsimat, tudtam, hol lehet vizet szerezni, merre van az utca, ahol forgatunk. A golfkocsi meg mindig jött értem, hogy a forgatási helyszínre vigyen. Hát igen, sár az mindig volt, de szerintem azt a stúdió direkt csinálta, hogy érezzük magunkat a szerepben. Próbálták hozzá megteremteni a kellő atmoszférát. A golfkocsis srácok biztos azt gondolták rólam, hogy én vagyok a világ legmogorvább embere, mert néha alig vártam a varázsszóra, hogy „befejeztük”, és rohantam, hogy kikerüljek Deadwoodból. Csak futtában odavetettem, hogy „Jó éjt! Én már itt sem vagyok!”

MN: Ha az emberek megállítják az utcán, akkor elsősorban a Deadwoodról kérdezik?

IMS: Nem, mert nem állok meg. Néha azért viccesen utánam szólnak a szerepeimre utalva. Egy fickó a múltkor például utánam kiáltott, hogy „Lovejoy”. Vagy azt kérik, hogy mondjam el a „Cocksucker”-t. De miért mondanám egy ismeretlennek, hogy Cocksucker?

MN: A közösségi médiában lehet olyan hozzászólásokat olvasni, hogy a filmben középpontba kerülnek bizonyos témák, mint például a korrupció. Megvitatták ezeket a kommenteket egymás között?

IMS: Nem követem a közösségi médiában lévő hozzászólásokat. Ezért én nem beszéltem erről senkivel. Szerintem a történetvezetésben a személyiségfejlődés irányait nagyon jól sikerült megválasztani. Ami például Seth Bullockkal és a feleségével történik… nem beszélhetek róla, de a végkicsengése a remény. Igen, a remény. Lehet ennél központibb téma?

(Interjúnk a Magyar Narancs hetilap 2019. június 6-i számában jelent meg, most újraközöljük teljes terjedelmében online.)

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?