Tévésorozat

Szavakkal és szavak nélkül

Patria

Mikrofilm

Mivel az utóbbi években a terror Európában és általában a nyugati világban az iszlám fundamentalizmussal fonódott össze, már-már rácsodálkozásszerű élmény felidézni, hogy nem is olyan régen még a kontinensen belüli szélsőségesek jelentették a legnagyobb fenyegetést.

Pedig sem az északír konfliktus, sem a baszk szeparatizmus, hogy csak a két legismertebb példát említsük, nem volt túl régen, és nem zárult le teljes egészében. Persze a fegyvereket el- vagy letették, a szervezeteket feloszlatták, de a sebek és frusztrációk ettől még nem tűntek el a semmibe, mintha nem is lettek volna.

Hogy mennyire nem, azt jól példázza, hogy a baszkföldi, közelebbről San Sebastián-i születésű író, Fernando Aramburu 2016-os regénye, a Patria micsoda felzúdulást keltett Spanyolországban. A huszonöt nyelvre lefordított könyvből csak hazájában egymillió példány fogyott eddig. A több mint hatszáz oldalas, két baszk família sorsát követő párhuzamos családtörténetet volt, aki rögtön kötelező olvasmánnyá akarta tenni, a baszk terror áldozatainak szövetsége pedig úgy nyilatkozott róla, hogy ez az egyetlen mű többet ért el, mint az ő több évtizedes munkásságuk. De voltak, akik fanyalogtak, például az ETA kvázi utódszervezetei, akik a spanyol kínzások és ellencsapások bemutatását nem tartották kielégítőnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."