Tévésorozat

Szavakkal és szavak nélkül

Patria

Mikrofilm

Mivel az utóbbi években a terror Európában és általában a nyugati világban az iszlám fundamentalizmussal fonódott össze, már-már rácsodálkozásszerű élmény felidézni, hogy nem is olyan régen még a kontinensen belüli szélsőségesek jelentették a legnagyobb fenyegetést.

Pedig sem az északír konfliktus, sem a baszk szeparatizmus, hogy csak a két legismertebb példát említsük, nem volt túl régen, és nem zárult le teljes egészében. Persze a fegyvereket el- vagy letették, a szervezeteket feloszlatták, de a sebek és frusztrációk ettől még nem tűntek el a semmibe, mintha nem is lettek volna.

Hogy mennyire nem, azt jól példázza, hogy a baszkföldi, közelebbről San Sebastián-i születésű író, Fernando Aramburu 2016-os regénye, a Patria micsoda felzúdulást keltett Spanyolországban. A huszonöt nyelvre lefordított könyvből csak hazájában egymillió példány fogyott eddig. A több mint hatszáz oldalas, két baszk família sorsát követő párhuzamos családtörténetet volt, aki rögtön kötelező olvasmánnyá akarta tenni, a baszk terror áldozatainak szövetsége pedig úgy nyilatkozott róla, hogy ez az egyetlen mű többet ért el, mint az ő több évtizedes munkásságuk. De voltak, akik fanyalogtak, például az ETA kvázi utódszervezetei, akik a spanyol kínzások és ellencsapások bemutatását nem tartották kielégítőnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”