Szelestey Bianka diplomafilmjét is meghívták Cannes-ba

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. április 22.

Mikrofilm

A magyar vizsgafilm egy szakításról szól.

Egy magyar vizsgafilmet, Szelestey Bianka Hajszálrepedés című diplomafilmjét is beválogatták a 75. cannes-i fesztivál filmes egyetemek legjobbjait felvonultató, La Cinef elnevezésű programjába – közölték pénteken a szervezők.

A Hajszálrepedés 2021-ben készült, 22 perces.

A főhősnek, Lenkének szembe kell néznie a ténnyel, kár tovább kapaszkodnia haldokló kapcsolatába, miután párja, Áron 8 év után, épp egy családi vacsora előtt böki ki: szakít vele. A szakítást hozó vitát néhány hajszál robbantja ki, szinte hihetetlennek tűnik, hogy emiatt legyen vége. De valóban emiatt van? Valóban váratlanul alakulnak az események? A fiatal lány a vacsora alatt bejárja az elengedés fázisait és egy utolsó, kétségbeesett tettel bizonyítja, mennyit ér valójában a kapcsolatuk.

„Lenke nincs. Csak Áronhoz képest létezik. Patak egy mederben, arra folyik, amerre utat nyitnak a sziklafalak. Gyengéden bevonja az élesre tört köveket, viszi a hátán, ami a szirtekről lehullik, így megsebezhetetlen. Nem érzi, ha valami vág, ha üt, ha szúr, hiszen az akadálytalanul hatol rajta keresztül. De mi történik, amikor mégis elkezd fájni? Az öncsalás és öntorzítás határairól szerettem volna filmet készíteni, arról, hogyan engedjük el az ezer énünk közül éppen azt, akivé ahhoz képest váltunk, akihez képest létezünk egy ideje. Hogyan lehet utat engedni a változásnak és egy újabb önmagunk megszületésének? Nem volt célom megválaszolni. Éppen csak feltenni a kérdést Lenkén keresztül, hátha lesz, aki felel rá, és akár csak a saját életén változtat miatta” – mondta a Hajszálrepedés forgatókönyvét is jegyző Szelestey Bianka.

A Hajszálrepedés főszerepeit Kurta Niké és Váradi Gergely mellett Kubik Anna és Incze József játssza. A diplomafilm operatőre Füzesi Tamás, látványtervezője Horváth Dominika, hangmérnöke Kissik Petra. Az alkotócsapat tagja még többek között  Polai Kristóf focuspuller, Endrédi Richárd fővilágosító, Nyitrai Balázs rendezőasszisztens és Becságh Dániel gyártásvezető.

Szelestey Bianka konzulense Maruszki Balázs, vezető tanárai: Pálos György, Bacskai Brigitta és Ferenczi Gábor, az ELTE Filmtudomány Mesterszakán, tanszékvezetője Kovács András Bálint. Az ELTE és a KMH Film közös produkciójában készült Hajszálrepedés producere Pfeiffer Linda és Pusztai Ferenc.

A vizsga- és diplomafilmeket bemutató rangos La Cinef, korábban Cinéfondation programban, mely a cannes-i fesztivál hivatalos válogatásának része, az elmúlt években többek közt Mundruczó Kornél, Kocsis Ágnes, Szimler Bálint, Kárpáti György Mór, Andraseva Nadja korai alkotásai szerepeltek. Szelestey Bianka alkotása az első ELTE-s diplomafilm a La Cinef történetében.

A 2022-es La Cinef válogatásban szereplő 16 diplomafilmet, 13 fikciós és 3 animációs alkotást 1528 nevezésből választották ki. A 75. cannes-i fesztivált május 17. és 28. között rendezik meg, a Cinéfondation válogatás díjait május 26-án adja át a zsűri.

Leadkép: werkfotó, KMH Film/NFI

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.