Szelestey Bianka diplomafilmjét is meghívták Cannes-ba

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. április 22.

Mikrofilm

A magyar vizsgafilm egy szakításról szól.

Egy magyar vizsgafilmet, Szelestey Bianka Hajszálrepedés című diplomafilmjét is beválogatták a 75. cannes-i fesztivál filmes egyetemek legjobbjait felvonultató, La Cinef elnevezésű programjába – közölték pénteken a szervezők.

A Hajszálrepedés 2021-ben készült, 22 perces.

A főhősnek, Lenkének szembe kell néznie a ténnyel, kár tovább kapaszkodnia haldokló kapcsolatába, miután párja, Áron 8 év után, épp egy családi vacsora előtt böki ki: szakít vele. A szakítást hozó vitát néhány hajszál robbantja ki, szinte hihetetlennek tűnik, hogy emiatt legyen vége. De valóban emiatt van? Valóban váratlanul alakulnak az események? A fiatal lány a vacsora alatt bejárja az elengedés fázisait és egy utolsó, kétségbeesett tettel bizonyítja, mennyit ér valójában a kapcsolatuk.

„Lenke nincs. Csak Áronhoz képest létezik. Patak egy mederben, arra folyik, amerre utat nyitnak a sziklafalak. Gyengéden bevonja az élesre tört köveket, viszi a hátán, ami a szirtekről lehullik, így megsebezhetetlen. Nem érzi, ha valami vág, ha üt, ha szúr, hiszen az akadálytalanul hatol rajta keresztül. De mi történik, amikor mégis elkezd fájni? Az öncsalás és öntorzítás határairól szerettem volna filmet készíteni, arról, hogyan engedjük el az ezer énünk közül éppen azt, akivé ahhoz képest váltunk, akihez képest létezünk egy ideje. Hogyan lehet utat engedni a változásnak és egy újabb önmagunk megszületésének? Nem volt célom megválaszolni. Éppen csak feltenni a kérdést Lenkén keresztül, hátha lesz, aki felel rá, és akár csak a saját életén változtat miatta” – mondta a Hajszálrepedés forgatókönyvét is jegyző Szelestey Bianka.

A Hajszálrepedés főszerepeit Kurta Niké és Váradi Gergely mellett Kubik Anna és Incze József játssza. A diplomafilm operatőre Füzesi Tamás, látványtervezője Horváth Dominika, hangmérnöke Kissik Petra. Az alkotócsapat tagja még többek között  Polai Kristóf focuspuller, Endrédi Richárd fővilágosító, Nyitrai Balázs rendezőasszisztens és Becságh Dániel gyártásvezető.

Szelestey Bianka konzulense Maruszki Balázs, vezető tanárai: Pálos György, Bacskai Brigitta és Ferenczi Gábor, az ELTE Filmtudomány Mesterszakán, tanszékvezetője Kovács András Bálint. Az ELTE és a KMH Film közös produkciójában készült Hajszálrepedés producere Pfeiffer Linda és Pusztai Ferenc.

A vizsga- és diplomafilmeket bemutató rangos La Cinef, korábban Cinéfondation programban, mely a cannes-i fesztivál hivatalos válogatásának része, az elmúlt években többek közt Mundruczó Kornél, Kocsis Ágnes, Szimler Bálint, Kárpáti György Mór, Andraseva Nadja korai alkotásai szerepeltek. Szelestey Bianka alkotása az első ELTE-s diplomafilm a La Cinef történetében.

A 2022-es La Cinef válogatásban szereplő 16 diplomafilmet, 13 fikciós és 3 animációs alkotást 1528 nevezésből választották ki. A 75. cannes-i fesztivált május 17. és 28. között rendezik meg, a Cinéfondation válogatás díjait május 26-án adja át a zsűri.

Leadkép: werkfotó, KMH Film/NFI

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.