Szelestey Bianka diplomafilmjét is meghívták Cannes-ba

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. április 22.

Mikrofilm

A magyar vizsgafilm egy szakításról szól.

Egy magyar vizsgafilmet, Szelestey Bianka Hajszálrepedés című diplomafilmjét is beválogatták a 75. cannes-i fesztivál filmes egyetemek legjobbjait felvonultató, La Cinef elnevezésű programjába – közölték pénteken a szervezők.

A Hajszálrepedés 2021-ben készült, 22 perces.

A főhősnek, Lenkének szembe kell néznie a ténnyel, kár tovább kapaszkodnia haldokló kapcsolatába, miután párja, Áron 8 év után, épp egy családi vacsora előtt böki ki: szakít vele. A szakítást hozó vitát néhány hajszál robbantja ki, szinte hihetetlennek tűnik, hogy emiatt legyen vége. De valóban emiatt van? Valóban váratlanul alakulnak az események? A fiatal lány a vacsora alatt bejárja az elengedés fázisait és egy utolsó, kétségbeesett tettel bizonyítja, mennyit ér valójában a kapcsolatuk.

„Lenke nincs. Csak Áronhoz képest létezik. Patak egy mederben, arra folyik, amerre utat nyitnak a sziklafalak. Gyengéden bevonja az élesre tört köveket, viszi a hátán, ami a szirtekről lehullik, így megsebezhetetlen. Nem érzi, ha valami vág, ha üt, ha szúr, hiszen az akadálytalanul hatol rajta keresztül. De mi történik, amikor mégis elkezd fájni? Az öncsalás és öntorzítás határairól szerettem volna filmet készíteni, arról, hogyan engedjük el az ezer énünk közül éppen azt, akivé ahhoz képest váltunk, akihez képest létezünk egy ideje. Hogyan lehet utat engedni a változásnak és egy újabb önmagunk megszületésének? Nem volt célom megválaszolni. Éppen csak feltenni a kérdést Lenkén keresztül, hátha lesz, aki felel rá, és akár csak a saját életén változtat miatta” – mondta a Hajszálrepedés forgatókönyvét is jegyző Szelestey Bianka.

A Hajszálrepedés főszerepeit Kurta Niké és Váradi Gergely mellett Kubik Anna és Incze József játssza. A diplomafilm operatőre Füzesi Tamás, látványtervezője Horváth Dominika, hangmérnöke Kissik Petra. Az alkotócsapat tagja még többek között  Polai Kristóf focuspuller, Endrédi Richárd fővilágosító, Nyitrai Balázs rendezőasszisztens és Becságh Dániel gyártásvezető.

Szelestey Bianka konzulense Maruszki Balázs, vezető tanárai: Pálos György, Bacskai Brigitta és Ferenczi Gábor, az ELTE Filmtudomány Mesterszakán, tanszékvezetője Kovács András Bálint. Az ELTE és a KMH Film közös produkciójában készült Hajszálrepedés producere Pfeiffer Linda és Pusztai Ferenc.

A vizsga- és diplomafilmeket bemutató rangos La Cinef, korábban Cinéfondation programban, mely a cannes-i fesztivál hivatalos válogatásának része, az elmúlt években többek közt Mundruczó Kornél, Kocsis Ágnes, Szimler Bálint, Kárpáti György Mór, Andraseva Nadja korai alkotásai szerepeltek. Szelestey Bianka alkotása az első ELTE-s diplomafilm a La Cinef történetében.

A 2022-es La Cinef válogatásban szereplő 16 diplomafilmet, 13 fikciós és 3 animációs alkotást 1528 nevezésből választották ki. A 75. cannes-i fesztivált május 17. és 28. között rendezik meg, a Cinéfondation válogatás díjait május 26-án adja át a zsűri.

Leadkép: werkfotó, KMH Film/NFI

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.