Szelestey Bianka diplomafilmjét is meghívták Cannes-ba

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. április 22.

Mikrofilm

A magyar vizsgafilm egy szakításról szól.

Egy magyar vizsgafilmet, Szelestey Bianka Hajszálrepedés című diplomafilmjét is beválogatták a 75. cannes-i fesztivál filmes egyetemek legjobbjait felvonultató, La Cinef elnevezésű programjába – közölték pénteken a szervezők.

A Hajszálrepedés 2021-ben készült, 22 perces.

A főhősnek, Lenkének szembe kell néznie a ténnyel, kár tovább kapaszkodnia haldokló kapcsolatába, miután párja, Áron 8 év után, épp egy családi vacsora előtt böki ki: szakít vele. A szakítást hozó vitát néhány hajszál robbantja ki, szinte hihetetlennek tűnik, hogy emiatt legyen vége. De valóban emiatt van? Valóban váratlanul alakulnak az események? A fiatal lány a vacsora alatt bejárja az elengedés fázisait és egy utolsó, kétségbeesett tettel bizonyítja, mennyit ér valójában a kapcsolatuk.

„Lenke nincs. Csak Áronhoz képest létezik. Patak egy mederben, arra folyik, amerre utat nyitnak a sziklafalak. Gyengéden bevonja az élesre tört köveket, viszi a hátán, ami a szirtekről lehullik, így megsebezhetetlen. Nem érzi, ha valami vág, ha üt, ha szúr, hiszen az akadálytalanul hatol rajta keresztül. De mi történik, amikor mégis elkezd fájni? Az öncsalás és öntorzítás határairól szerettem volna filmet készíteni, arról, hogyan engedjük el az ezer énünk közül éppen azt, akivé ahhoz képest váltunk, akihez képest létezünk egy ideje. Hogyan lehet utat engedni a változásnak és egy újabb önmagunk megszületésének? Nem volt célom megválaszolni. Éppen csak feltenni a kérdést Lenkén keresztül, hátha lesz, aki felel rá, és akár csak a saját életén változtat miatta” – mondta a Hajszálrepedés forgatókönyvét is jegyző Szelestey Bianka.

A Hajszálrepedés főszerepeit Kurta Niké és Váradi Gergely mellett Kubik Anna és Incze József játssza. A diplomafilm operatőre Füzesi Tamás, látványtervezője Horváth Dominika, hangmérnöke Kissik Petra. Az alkotócsapat tagja még többek között  Polai Kristóf focuspuller, Endrédi Richárd fővilágosító, Nyitrai Balázs rendezőasszisztens és Becságh Dániel gyártásvezető.

Szelestey Bianka konzulense Maruszki Balázs, vezető tanárai: Pálos György, Bacskai Brigitta és Ferenczi Gábor, az ELTE Filmtudomány Mesterszakán, tanszékvezetője Kovács András Bálint. Az ELTE és a KMH Film közös produkciójában készült Hajszálrepedés producere Pfeiffer Linda és Pusztai Ferenc.

A vizsga- és diplomafilmeket bemutató rangos La Cinef, korábban Cinéfondation programban, mely a cannes-i fesztivál hivatalos válogatásának része, az elmúlt években többek közt Mundruczó Kornél, Kocsis Ágnes, Szimler Bálint, Kárpáti György Mór, Andraseva Nadja korai alkotásai szerepeltek. Szelestey Bianka alkotása az első ELTE-s diplomafilm a La Cinef történetében.

A 2022-es La Cinef válogatásban szereplő 16 diplomafilmet, 13 fikciós és 3 animációs alkotást 1528 nevezésből választották ki. A 75. cannes-i fesztivált május 17. és 28. között rendezik meg, a Cinéfondation válogatás díjait május 26-án adja át a zsűri.

Leadkép: werkfotó, KMH Film/NFI

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.