Az ukrajnai háború miatt átnevezik a Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmjét

  • narancs.hu
  • 2022. április 26.

Mikrofilm

Kínossá vált az Oscar-díjas rendező Z című zombifilmje.

Az orosz-ukrán háború óta új értelmet nyert a Z betű: azok viselik ezt, akik támogatják Putyin rezsimjét és szimpatizálnak annak birodalmi törekvéseivel. Van, aki kifejezetten büszkén viseli a jelet – ilyen az az olimpiai bajnok orosz úszó, akit kilenc hónapra tiltottak el emiatt –, máskor viszont egyszerűen véletlen az egybeesés a betű és a szimbólum között. Ez történt Michael Hazanavicius, A némafilmes Oscar-díjas rendezőjének új filmjével is.

A Z című zombihorror a 2017-es japán One Cut of the Dead remake-je Romain Duris és Berenice Bejo főszereplésével. A film egy alacsony költségvetésű zombimozi forgatásáról szól, amelyet valódi zombitámadás zavar meg. Eredetileg az idei Sundance-en mutatták volna be, ám miután a függetlenfilmes seregszemle virtuális formátumra váltott, Cannes mellett döntöttek, ahol ez az alkotás fogja megnyitni a fesztivált. A háború miatt azonban a cím problémássá vált: az Ukrán Filmintézet levélben fordult a fesztivál szervezőihez arra kérve őket, változtassák meg a film címét, így kerülve el a látszatát is annak, hogy támogatják az orosz hadsereg barbár és erőszakos terrorját.

Habár a Z ebben az esetben egyértelműen a zombi szót jelöli, a kérést meghallgatták: a nemzetközi címet máris Final Cutra, vagyis Végső vágatra változtatták. „Azért neveztem a filmem Z mint Z-nek Franciaországban, mert ez egy zombikomédia, amelyet a francia »series Z« inspirált, amit Amerikában B-filmeknek neveznek. Értesülve arról, hogy a cím problémát okoz az ukrán embereknek, erőtlennek és szomorúnak érzem magam, mert ez az utolsó, amit szeretnék” – írta közleményben Hazanavicius. Hozzátette: a francia címet már túl késő átnevezni, de mindenhol Final Cutként fogják marketingelni a mozit.

Michael Hazanavicius francia komédiák és kémfilmparódiák után a 2011-es A némafilmessel futott be, amely elnyerte a legjobb film és a legjobb rendezés Oscarját is, többek között Az élet fáját, a Pénzcsinálót és az Éjfélkor Párizsbant legyőzve. A rendezőről azóta viszonylag keveset hallani, pedig A két mesterlövész című komédiája, A keresés című drámája és Az elfeledett herceg című családi filmje is eljutott a magyar mozikba. Korábbi sikerét azonban egyik sem tudta megismételni.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."