Az ukrajnai háború miatt átnevezik a Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmjét

  • narancs.hu
  • 2022. április 26.

Mikrofilm

Kínossá vált az Oscar-díjas rendező Z című zombifilmje.

Az orosz-ukrán háború óta új értelmet nyert a Z betű: azok viselik ezt, akik támogatják Putyin rezsimjét és szimpatizálnak annak birodalmi törekvéseivel. Van, aki kifejezetten büszkén viseli a jelet – ilyen az az olimpiai bajnok orosz úszó, akit kilenc hónapra tiltottak el emiatt –, máskor viszont egyszerűen véletlen az egybeesés a betű és a szimbólum között. Ez történt Michael Hazanavicius, A némafilmes Oscar-díjas rendezőjének új filmjével is.

A Z című zombihorror a 2017-es japán One Cut of the Dead remake-je Romain Duris és Berenice Bejo főszereplésével. A film egy alacsony költségvetésű zombimozi forgatásáról szól, amelyet valódi zombitámadás zavar meg. Eredetileg az idei Sundance-en mutatták volna be, ám miután a függetlenfilmes seregszemle virtuális formátumra váltott, Cannes mellett döntöttek, ahol ez az alkotás fogja megnyitni a fesztivált. A háború miatt azonban a cím problémássá vált: az Ukrán Filmintézet levélben fordult a fesztivál szervezőihez arra kérve őket, változtassák meg a film címét, így kerülve el a látszatát is annak, hogy támogatják az orosz hadsereg barbár és erőszakos terrorját.

Habár a Z ebben az esetben egyértelműen a zombi szót jelöli, a kérést meghallgatták: a nemzetközi címet máris Final Cutra, vagyis Végső vágatra változtatták. „Azért neveztem a filmem Z mint Z-nek Franciaországban, mert ez egy zombikomédia, amelyet a francia »series Z« inspirált, amit Amerikában B-filmeknek neveznek. Értesülve arról, hogy a cím problémát okoz az ukrán embereknek, erőtlennek és szomorúnak érzem magam, mert ez az utolsó, amit szeretnék” – írta közleményben Hazanavicius. Hozzátette: a francia címet már túl késő átnevezni, de mindenhol Final Cutként fogják marketingelni a mozit.

Michael Hazanavicius francia komédiák és kémfilmparódiák után a 2011-es A némafilmessel futott be, amely elnyerte a legjobb film és a legjobb rendezés Oscarját is, többek között Az élet fáját, a Pénzcsinálót és az Éjfélkor Párizsbant legyőzve. A rendezőről azóta viszonylag keveset hallani, pedig A két mesterlövész című komédiája, A keresés című drámája és Az elfeledett herceg című családi filmje is eljutott a magyar mozikba. Korábbi sikerét azonban egyik sem tudta megismételni.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.