Az ukrajnai háború miatt átnevezik a Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmjét

  • narancs.hu
  • 2022. április 26.

Mikrofilm

Kínossá vált az Oscar-díjas rendező Z című zombifilmje.

Az orosz-ukrán háború óta új értelmet nyert a Z betű: azok viselik ezt, akik támogatják Putyin rezsimjét és szimpatizálnak annak birodalmi törekvéseivel. Van, aki kifejezetten büszkén viseli a jelet – ilyen az az olimpiai bajnok orosz úszó, akit kilenc hónapra tiltottak el emiatt –, máskor viszont egyszerűen véletlen az egybeesés a betű és a szimbólum között. Ez történt Michael Hazanavicius, A némafilmes Oscar-díjas rendezőjének új filmjével is.

A Z című zombihorror a 2017-es japán One Cut of the Dead remake-je Romain Duris és Berenice Bejo főszereplésével. A film egy alacsony költségvetésű zombimozi forgatásáról szól, amelyet valódi zombitámadás zavar meg. Eredetileg az idei Sundance-en mutatták volna be, ám miután a függetlenfilmes seregszemle virtuális formátumra váltott, Cannes mellett döntöttek, ahol ez az alkotás fogja megnyitni a fesztivált. A háború miatt azonban a cím problémássá vált: az Ukrán Filmintézet levélben fordult a fesztivál szervezőihez arra kérve őket, változtassák meg a film címét, így kerülve el a látszatát is annak, hogy támogatják az orosz hadsereg barbár és erőszakos terrorját.

Habár a Z ebben az esetben egyértelműen a zombi szót jelöli, a kérést meghallgatták: a nemzetközi címet máris Final Cutra, vagyis Végső vágatra változtatták. „Azért neveztem a filmem Z mint Z-nek Franciaországban, mert ez egy zombikomédia, amelyet a francia »series Z« inspirált, amit Amerikában B-filmeknek neveznek. Értesülve arról, hogy a cím problémát okoz az ukrán embereknek, erőtlennek és szomorúnak érzem magam, mert ez az utolsó, amit szeretnék” – írta közleményben Hazanavicius. Hozzátette: a francia címet már túl késő átnevezni, de mindenhol Final Cutként fogják marketingelni a mozit.

Michael Hazanavicius francia komédiák és kémfilmparódiák után a 2011-es A némafilmessel futott be, amely elnyerte a legjobb film és a legjobb rendezés Oscarját is, többek között Az élet fáját, a Pénzcsinálót és az Éjfélkor Párizsbant legyőzve. A rendezőről azóta viszonylag keveset hallani, pedig A két mesterlövész című komédiája, A keresés című drámája és Az elfeledett herceg című családi filmje is eljutott a magyar mozikba. Korábbi sikerét azonban egyik sem tudta megismételni.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.