Wéber Kata is szerepel a Variety a világ 10 legígéretesebb forgatókönyvírói toplistáján

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 25.

Mikrofilm

A színésznőből lett forgatókönyvíró legutóbb a Velencei Filmfesztiválon bemutatott Mundruczó Kornél által rendezett Pieces of a Woman című produkciót jegyzi.

Wéber Kata is felkerült a Variety legígéretesebb forgatókönyvírókról összeállított tízes toplistájára. Wéber Kata, aki Mundruczó Kornél több filmjének forgatókönyvét írta, legutóbb a Velencei Filmfesztiválon bemutatott Pieces of a Woman című produkciót jegyzi.

A hollywoodi szaklap évente közli a legizgalmasabbnak tűnő filmes alkotók, forgatókönyvírók, színészek, animációs filmesek, producerek, operatőrök tízes toplistáját.

A Pieces of a Womant néhány hete nagy sikerrel vetítették a velencei filmfesztivál versenyprogramjában, főszereplője, Vanessa Kirby megkapta a legjobb színésznőnek járó Coppa Volpi-díjat és a diákzsűri is díjazta filmet. A velencei premier után bemutatták a torontói filmfesztivál programjában és a Netflix már meg is vásárolta nemzetközi forgalmazásra.

Wéber Kata Pieces of a Woman forgatókönyvét saját színdarabja alapján írta. Korábban Mundruczó Fehér isten és Jupiter holdja című filmjeinek forgatókönyvét is ő jegyezte. Mint ismert, korábban színésznő volt, a Radnóti Színház társulatának tagja volt, majd szabadúszó lett, és többek között Mundruczó több színházi előadásában is játszott.

A Variety 2020-as toplistáján a magyar szerző mellett szerepel még Tracey Deer és Meredith Vuchnich (Beans), Clare Dunne (Herself), Shaka King és Will Berson (Judas and the Black Messiah), Viggo Mortensen (Falling), Andy Siara (Palm Springs), Kemp Powers (One Night in Miami), Emma Seligman (Shiva Baby), Remi Weekes (His House) és Tracey Scott Wilson (Respect).

A tavaly a forgatókönyvírói élmezőnybe a Honey Boyt író Shia LaBeouf is bekerült, korábban pedig  Charlie Kaufman, Jennifer Lee, valamint a Star Treket jegyző Alex Kurtzman és Roberto Orci is toplistás volt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.