"A saját koncentrációs táboromat építem"

Mikrofilm

A némafilmes Oscar-díjas rendezője Auschwitzról készít animációs filmet. De előtte egy mesét rendezett.

Már játsszák a mozik Michel Hazanavicius legújabb filmjét, Az elfeledett herceget - az Oscar-díjas francia rendezővel még januárban találkoztunk Párizsban egy kerekasztal-beszélgetésen.

magyarnarancs.hu: Nemrég még Godard-ról csinált filmet, most meg itt egy tündérmese

Michel Hazanavicius: Épp befejeztem a Godard-ról szóló filmemet (Le Redoutable – a szerk.), amikor egy producerbarátom, akinek az apja hozta létre a Canal+ csatornát, ahol a nyolcvanas években a pályámat kezdtem, szóval ő ajánlotta fel nekem Az elfeledett herceg megrendezését. Persze ugyanazzal a szöveggel jött, mint mindenki más, aki elküldi az  "annyira különleges, hogy ezt mindenképpen neked kell megrendezned” forgatókönyvét. Na, persze. Általában visszautasítom a nekem küldött forgatókönyveket, de ezzel kivételt tettem. Elolvastam, meghatott, megcsináltam. Négyszeres apa vagyok, van egy 21, egy 16, egy 11 és egy 8 éves gyermekem, volt mire rezonálnom.

magyarnarancs.hu: A The Artist - A némafilmes hatalmas sikere óta rendre felmerül a kérdés, mikor megy már Hollywoodba? Tényleg, mikor megy?

MH: El tudnék menni, de minek, amikor itt Franciaországban nagyon nagy szabadságot élvezhetek, mint filmrendező. Én diktálok, azt rendezem meg, amit csak akarok, úgy, ahogy csak akarom. Ha ez összejönne Hollywoodban, boldogan mennék, imádom az amerikai színészeket, imádom az amerikai mitológiát. De nagy áldozatokra nem vagyok hajlandó, csak azért, hogy ott forgathassak. Nem akarom valaki más filmjét megcsinálni.

false

 

Fotó: Köves Gábor

magyarnarancs.hu: Csak nem a végső vágás jogát szeretné magának?

MH: Nem feltétlenül. Ha ehhez ragaszkodnék, az olyan lenne, mintha azt mondanám, hogy sosem fogok Hollywoodban dolgozni. Elmondom, hogy mentek eddig a hollywoodi ügyeim: megkapom a forgatókönyvet, majd elkezdődik egy véget nem érő egyeztetés, hogy mit lehetne megváltoztatni rajta. Olyan körülményes és hosszú az egész, hogy egy idő után inkább belekezdek egy francia filmbe. De talán most eljött az idő, hogy a saját szabályaim szerint csináljak valamit odaát is: a saját forgatókönyvemből a saját filmemet. Ha így is megy, rajtam nem fog múlni.

magyarnarancs.hu: Hollywoodot már a pályája elején rendesen megfricskázta: a La Classe américaine című filmjét teljes egészében a Warner filmstúdió klasszikusainak jeleneteiből vágta össze – szegény amerikai szupersztárok szájába pedig egészen más francia szöveget adott.  A stúdió simán belement?

MH: A rendezőtársammal már ezelőtt is csináltunk hasonlót, egy rövidfilmet, amit angol, francia és amerikai tévésorozatokból ollóztunk össze. Senkitől sem kértük el a jogokat, fogtuk magunkat és megcsináltuk. Elég nagy patália lett belőle, de végül sikerült elsimítani a dolgot, olyannyira, hogy csináltunk egy másik ilyet is. A Warner francia főnöke odáig volt tőle, szó szót követett, aminek az lett a vége, hogy felkínálta a Warner hatalmas filmkatalógusát. Két kikötése volt csak: minden a tiétek, de Clint Eastwood és Stanley Kubrick filmjeihez nem nyúlhattok!

magyarnarancs.hu: A The Artistot Harvey Weinstein forgalmazta Amerikában. A közös sikersztori után ajánlott munkát önnek?

MH: Nem emlékszem, hogy ajánlott-e valamit a The Artist után. Volt egy régóta dédelgetett filmtervem, azt akartam megcsinálni: és sikerült is; ez lett A keresés című filmem. A The Artist sikere lehetővé tette, hogy kellő pénzből, a saját elképzelésem szerint csinálhassam meg. Ami Weinsteint illeti, nem voltunk mi rosszban, inkább azt mondanám semmilyenben sem voltunk, nem volt kapcsolatunk. És aztán már nem a filmjei, hanem egészen más természetű dolgok miatt került a hírekbe.

magyarnarancs.hu: Azért még mindig nyaggatják, hogy készítse el a The Artist 2-t?

MH: Azért nyaggatnak, hogy csináljam meg az OSS 3-t. De egy másik fickó fogja megrendezni. Ahogy a dalban mondják: My baby left me...

magyarnarancs.hu: Már tudja, mi lesz a következő filmje?

MH: Legközelebb Auschwitzról forgatok filmet. A saját koncentrációs táboromat építem. Animációs film lesz, Jean-Claude Grumberg könyvének adaptációja. Grumberg apját deportálták, Auschwitzban halt meg. Leghíresebb színdarabja a L'Atelier, tavaly pedig megjelent tőle a La Plus Précieuse des marchandises című kisregény. Ez a vékony kis könyv  hatalmas sikert aratott. Ezt fogom filmre vinni. De nem akartam, hogy statiszták álljanak a koncentrációs tábor díszleteiben – ezért választottam az animációt. Az én generációmnak ez szent téma, talán az utánam jövőkben már nem lesz ilyen korlát. A szüleim és a nagyszüleim még átélték ezeket a történeteket. A nagyszüleim Dél-Franciaországban bujkáltak. Apám és anyám is bujkált, így vészelték át a vészkorszakot. A mai napig maradt még mit kibeszélni.

magyarnarancs.hu: Ebben a Shoah, Claude Lanzmann monumentális dokumentumfilmje, sokat segített.

MH: Ami nálunk Franciaországban sokak szemét felnyitotta, az a Holocaust című tévésorozat volt, többek között Meryl Streeppel. Nem volt jó film, mégis sokan így szembesültek ezzel a korszakkal. Persze egy lapon sem említehető a Shoah-val, Lanzmann filmje összehasonlíthatatlanul mélyebbre ment, őszintébb volt, sem esztétikailag, sem etikailag nem mérhető össze a két alkotás, és mégis, ez a nem túl jó tévéfilm szólította meg a nagyobb tömegeket.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.