Habár az Oscar körül még mindig a kötelezően előírt diverzitás-kvóta miatt forrnak az indulatok –legutóbb Bill Maher talkshow-host kelt ki ellene olyan mondatokkal, mint hogy"olyan ez, mint elmosni egy poharat, amit most vettünk ki a mosogatógépből", vagy "nem egyszerűbb lenne azt mondani, hogy nem Chris Pine?" – a jövő évi gálát a reform még nem érinti.
Az Oscar ezentúl előírja majd a diverzitást
Hollywood magától nem akart változni, ezért az Akadémia bekeményített. Az Oscart odaítélő Akadémia évek óta azért küzd, hogy lemossa magáról a "Középkorú Fehér Férfiak Gyülekezete" címkét. A több ezer fős tagságát az utóbbi időben szisztematikusan igyekezett felfrissíteni, hogy nagyobb súlyt kapjanak a nők, a külföldiek, vagy épp a különböző nemzetiségek.
Persze a következő Oscar ettől függetlenül is rendhagyónak ígérkezik – nézzük csak meg, hogyan alakult a pár nappal ezelőtti Emmy-díjátadó, amit közönség nélkül, félig-meddig virtuálisan rendeztek meg. Azt egyelőre nem tudni, az Akadémia díjára is ez a sors vár-e majd, de az máris biztos, hogy az Oscar-szezon ezúttal hosszabb lesz, mint valaha:
a koronavírus miatt a nevezési határidőt február 28-ig tolták, magát a gálát pedig 2021 április 25-re halasztották.
Biztonsági intézkedésekkel ugyan, de az őszi filmfesztiválokkal szeptemberben hivatalosan is eldördül az Oscar-versenyért folyó hajsza. Az első, fizikai formában is megtartott seregszemle a 77. Velencei Filmfesztivál volt a hónap elején. Ahogy korábban megírtuk, a fesztivál művészfilmes felvonulásból az elmúlt években szép lassan sztárcsalogató eseménnyé vált, melynek elsőszámú célja – némileg Cannes-nal szembemenve – a következő Oscar győzteseinek előrejelzése. A mostani eseményen rangos díjat kapott Mundruczó Kornél filmjének női főszereplője, Vanessa Kirby is, a fődíjat pedig Chloe Zhao Nomadland-je vitte haza.
A mozi egy hatvanas éveiben járó nőről szól, aki miután mindenét elvesztette a gazdasági világválságban, egy lakókocsival vág neki az amerikai vidéknek, hogy egyfajta modernkori nomádként éljen tovább. A drámát egyöntetű kritikusi ujjongás fogadta, jelenleg 99%-os értékeléssel áll a Rotten Tomatoes nevű oldalon – ami pedig ettől is lényegesebb, hogy a Velencét követő Torontói Filmvesztivál (TIFF) fődíját is elhozta.
A TIFF az elmúlt évtizedekben az Oscar egyik legbiztosabb előrejelzőjévé változott: A király beszéde, a 12 év rabszolgaság és a Zöld könyv is az itteni győzelmével vett repülőrajtot; A némafilmes, a Holdfény és az Élősködők pedig ugyan nem győztek, de a befutók közé tartoztak. Az elmúlt évtized nyertesei közül egyedül a Birdman hagyta ki Torontót; a TIFF-en fődíjat nyerők közül pedig csak a 2011-es libanoni És most merre? nem jutott Oscar-közelbe.
A Nomadland azzal, hogy Velencéből és Torontóból is fődíjasként tért haza, egyértelműen a 2021-es Oscar fő esélyesévé lépett elő – és pont ez okozhatja majd a vesztét.
A díjszezon felépítése ugyanis már-már művészi feladat: a megfelelő időben, a megfelelő fesztiválon kell debütálnia a filmnek, aminek több mint féléven át kell tényezőnek maradnia úgy, hogy az emberek mégse unjanak rá. Ha ugyanis egy mozi túl hamar válik Oscar-esélyessé, vagy túl egyértelműen az, akkor célkereszt kerül a hátára: a riválisok, vagy a diadalmenetét megunó újságírók elkezdik a film lejáratását, az Akadémia tagjai pedig akár ellene is szavazhatnak. Emlékezzünk rá, hogyan járt a gála előtt már hónapokkal nyertesnek kikiáltott A közösségi háló (amit A király beszéde győzött le); a Kaliforniai álom (amit a Holdfény nyomott le); vagy épp a Három óriásplakát Ebbing határában (ami elől A víz érintése vitte el a díjat). A Nomaland-nek most épp ezzel kell szembenéznie: ezután mindenki őt akarja majd legyőzni; és mivel elsőszámú esélyesnek számít, a következő filmfesztiválok is hajlamosabbak lesznek őt díjazni – ami tovább erősítheti az ellenszenvet vele kapcsolatban.
És hogy ki szállhat szembe a filmmel a következő Oscar fődíjáért? A különböző honlapok eltérően látják az erősorrendet, de nagyjából ugyanazokat a filmeket várják a jelöltek közé: David Fincher Mank-jét; Az 5 bajtársat Spike Lee-től; vagy épp a TIFF-en a Nomalanddel szemben alulmaradó One night in Miami-t. Még be sem mutatták, mégis az esélyeske között emlegetik Steven Spielberg West Side Story remake-jét; Wes Anderson legújabb filmjét, a The French Dispatch-et; vagy épp a Dűne legújabb feldolgozását. Egyes előrejelzések Munduczó Kornél Pieces of a Woman című filmjével is számolnak – ha a főkategóriába nem is valószínű, hogy be fog beférni, Vanessa Kirby révén nagy esély van rá, hogy ott lesz a jelöltek között.