Máris megvan a jövő évi Oscar fő esélyese

Máris megvan a jövő évi Oscar fő esélyese

Mikrofilm

Egy modern kori nomádot bemutató film tarol - de lehet, hogy túl hamar vált éllovassá.

Habár az Oscar körül még mindig a kötelezően előírt diverzitás-kvóta miatt forrnak az indulatok –legutóbb Bill Maher talkshow-host kelt ki ellene olyan mondatokkal, mint  hogy"olyan ez, mint elmosni egy poharat, amit most vettünk ki a mosogatógépből", vagy "nem egyszerűbb lenne azt mondani, hogy nem Chris Pine?" – a jövő évi gálát a reform még nem érinti.

Az Oscar ezentúl előírja majd a diverzitást

Hollywood magától nem akart változni, ezért az Akadémia bekeményített. Az Oscart odaítélő Akadémia évek óta azért küzd, hogy lemossa magáról a "Középkorú Fehér Férfiak Gyülekezete" címkét. A több ezer fős tagságát az utóbbi időben szisztematikusan igyekezett felfrissíteni, hogy nagyobb súlyt kapjanak a nők, a külföldiek, vagy épp a különböző nemzetiségek.

Persze a következő Oscar ettől függetlenül is rendhagyónak ígérkezik – nézzük csak meg, hogyan alakult a pár nappal ezelőtti Emmy-díjátadó, amit közönség nélkül, félig-meddig virtuálisan rendeztek meg. Azt egyelőre nem tudni, az Akadémia díjára is ez a sors vár-e majd, de az máris biztos, hogy az Oscar-szezon ezúttal hosszabb lesz, mint valaha:

a koronavírus miatt a nevezési határidőt február 28-ig tolták, magát a gálát pedig 2021 április 25-re halasztották.

Biztonsági intézkedésekkel ugyan, de az őszi filmfesztiválokkal szeptemberben hivatalosan is eldördül az Oscar-versenyért folyó hajsza. Az első, fizikai formában is megtartott seregszemle a 77. Velencei Filmfesztivál volt a hónap elején. Ahogy korábban megírtuk, a fesztivál művészfilmes felvonulásból az elmúlt években szép lassan sztárcsalogató eseménnyé vált, melynek elsőszámú célja – némileg Cannes-nal szembemenve – a következő Oscar győzteseinek előrejelzése. A mostani eseményen rangos díjat kapott Mundruczó Kornél filmjének női főszereplője, Vanessa Kirby is, a fődíjat pedig Chloe Zhao Nomadland-je vitte haza.

A mozi egy hatvanas éveiben járó nőről szól, aki miután mindenét elvesztette a gazdasági világválságban, egy lakókocsival vág neki az amerikai vidéknek, hogy egyfajta modernkori nomádként éljen tovább. A drámát egyöntetű kritikusi ujjongás fogadta, jelenleg 99%-os értékeléssel áll a Rotten Tomatoes nevű oldalon – ami pedig ettől is lényegesebb, hogy a Velencét követő Torontói Filmvesztivál (TIFF) fődíját is elhozta.

A TIFF az elmúlt évtizedekben az Oscar egyik legbiztosabb előrejelzőjévé változott: A király beszéde, a 12 év rabszolgaság és a Zöld könyv is az itteni győzelmével vett repülőrajtot; A némafilmes, a Holdfény és az Élősködők pedig ugyan nem győztek, de a befutók közé tartoztak. Az elmúlt évtized nyertesei közül egyedül a Birdman hagyta ki Torontót; a TIFF-en fődíjat nyerők közül pedig csak a 2011-es libanoni És most merre? nem jutott Oscar-közelbe.

A Nomadland azzal, hogy Velencéből és Torontóból is fődíjasként tért haza, egyértelműen a 2021-es Oscar fő esélyesévé lépett elő – és pont ez okozhatja majd a vesztét.

A díjszezon felépítése ugyanis már-már művészi feladat: a megfelelő időben, a megfelelő fesztiválon kell debütálnia a filmnek, aminek több mint féléven át kell tényezőnek maradnia úgy, hogy az emberek mégse unjanak rá. Ha ugyanis egy mozi túl hamar válik Oscar-esélyessé, vagy túl egyértelműen az, akkor célkereszt kerül a hátára: a riválisok, vagy a diadalmenetét megunó újságírók elkezdik a film lejáratását, az Akadémia tagjai pedig akár ellene is szavazhatnak. Emlékezzünk rá, hogyan járt a gála előtt már hónapokkal nyertesnek kikiáltott A közösségi háló (amit A király beszéde győzött le); a Kaliforniai álom (amit a Holdfény nyomott le); vagy épp a Három óriásplakát Ebbing határában (ami elől A víz érintése vitte el a díjat). A Nomaland-nek most épp ezzel kell szembenéznie: ezután mindenki őt akarja majd legyőzni; és mivel elsőszámú esélyesnek számít, a következő filmfesztiválok is hajlamosabbak lesznek őt díjazni – ami tovább erősítheti az ellenszenvet vele kapcsolatban.

És hogy ki szállhat szembe a filmmel a következő Oscar fődíjáért? A különböző honlapok eltérően látják az erősorrendet, de nagyjából ugyanazokat a filmeket várják a jelöltek közé: David Fincher Mank-jét; Az 5 bajtársat Spike Lee-től; vagy épp a TIFF-en a Nomalanddel szemben alulmaradó One night in Miami-t. Még be sem mutatták, mégis az esélyeske között emlegetik Steven Spielberg West Side Story remake-jét; Wes Anderson legújabb filmjét, a The French Dispatch-et; vagy épp a Dűne legújabb feldolgozását. Egyes előrejelzések Munduczó Kornél Pieces of a Woman című filmjével is számolnak – ha a főkategóriába nem is valószínű, hogy be fog beférni, Vanessa Kirby révén nagy esély van rá, hogy ott lesz a jelöltek között.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”