Williem Friedkin utolsó filmjénél del Toro volt a beugró rendező

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 5.

Mikrofilm

A stúdió kívánsága volt, hogy legyen aki helyettesíti Friedkint a The Caine Mutiny Court-Martial forgatásakor.

Augusztus 7-én, 87 korában elhunyt Williem Friedkin, Az ördögűző és a Francia kapcsolat világhírű rendezője. Utolsó filmje a The Caine Mutiny Court-Martial Herman Wouk 1953-as Zendülés a Caine hadihajón című darabjából készült, melyet Wouk saját, két évvel korábban megjelent regényéből írt. A könyvből először 1954-ben született filmadaptáció Edward Dmytryk rendezésében, Humphrey Bogart főszereplésével, amelyet hét Oscar-díjra jelöltek. 1988-ban pedig maga Robert Altman készített belőle tévéfilmet. Friedkin változata tehát már a harmadik adaptáció, amelyet a jelenleg is zajló velencei filmfesztiválon mutatnak be először.

Itt mesélte el az újságíróknak Annabelle Dunne, a film producere, hogy a forgatás során Guillermo del Toro, A víz érintése és A faun labirintusa három Oscar-díjas rendezője volt Friedkin beugró rendezője – azaz készenlétben állt a háttérben arra az esetre, ha Friedkin nem tudta volna befejezni a filmet. Végül azonban nem volt szükség rá, ugyanis még a halála előtt minden jelenetet felvettek.

Dunne szerint az, hogy a nagy produkciók készenléti rendezőt is tartanak, nagyon is bevett dolog, még ha igyekeznek is titokként kezelni. Hollywood ugyanis eléggé diszkriminatív tud lenni az idősekkel szemben: Friedkin kora egyszerűen túl kockázatosnak számított egy többmillió dolláros produkció számára. Mikor megkérték, jelöljön ki a maga helyére egy beugrót, más másnap megvolt a kiszemeltje: „Oké, édesem, van egy fickó. Fogd a tollat és írt le: Guillermo del Toro – megvan?” – emlékezett vissza a producer. A Variety szerint del Toro és Friedkin régi jóbarátoknak számítottak, ennek is köszönhető, hogy del Toro annak ellenére vállalta a feladatot, hogy épp legújabb Pinokkió-moziját promotálta. Minden egyes nap megjelent a forgatáson csak hogy Friedkin mellett ülhessen és láthassa őt munka közben. „Nagy öröm volt mindannyiunknak, köztük a színészeknek is, hogy ott volt. Egyértelművé tette, hogy ez Friedkin műve, ő csak afféle kabalaként van jelen” – mondta el Dunne.

A The Caine Mutiny Court-Martial főszerepeit Kiefer Sutherland, Jason Clarke és Lance Reddick alakítja. Utóbbinak ez lesz az egyik utolsó filmszerepe márciusban bekövetkezett halálát követően. A film a tengerentúlon a Paramount+-on, valamint a Showtime-on lesz majd elérhető, azaz nagy eséllyel hozzánk a SkyShowtime-ra érkezik majd.

William Friedkinről halálakor Az ördögűzőt felidézve emlékeztünk meg:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.