Williem Friedkin utolsó filmjénél del Toro volt a beugró rendező

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 5.

Mikrofilm

A stúdió kívánsága volt, hogy legyen aki helyettesíti Friedkint a The Caine Mutiny Court-Martial forgatásakor.

Augusztus 7-én, 87 korában elhunyt Williem Friedkin, Az ördögűző és a Francia kapcsolat világhírű rendezője. Utolsó filmje a The Caine Mutiny Court-Martial Herman Wouk 1953-as Zendülés a Caine hadihajón című darabjából készült, melyet Wouk saját, két évvel korábban megjelent regényéből írt. A könyvből először 1954-ben született filmadaptáció Edward Dmytryk rendezésében, Humphrey Bogart főszereplésével, amelyet hét Oscar-díjra jelöltek. 1988-ban pedig maga Robert Altman készített belőle tévéfilmet. Friedkin változata tehát már a harmadik adaptáció, amelyet a jelenleg is zajló velencei filmfesztiválon mutatnak be először.

Itt mesélte el az újságíróknak Annabelle Dunne, a film producere, hogy a forgatás során Guillermo del Toro, A víz érintése és A faun labirintusa három Oscar-díjas rendezője volt Friedkin beugró rendezője – azaz készenlétben állt a háttérben arra az esetre, ha Friedkin nem tudta volna befejezni a filmet. Végül azonban nem volt szükség rá, ugyanis még a halála előtt minden jelenetet felvettek.

Dunne szerint az, hogy a nagy produkciók készenléti rendezőt is tartanak, nagyon is bevett dolog, még ha igyekeznek is titokként kezelni. Hollywood ugyanis eléggé diszkriminatív tud lenni az idősekkel szemben: Friedkin kora egyszerűen túl kockázatosnak számított egy többmillió dolláros produkció számára. Mikor megkérték, jelöljön ki a maga helyére egy beugrót, más másnap megvolt a kiszemeltje: „Oké, édesem, van egy fickó. Fogd a tollat és írt le: Guillermo del Toro – megvan?” – emlékezett vissza a producer. A Variety szerint del Toro és Friedkin régi jóbarátoknak számítottak, ennek is köszönhető, hogy del Toro annak ellenére vállalta a feladatot, hogy épp legújabb Pinokkió-moziját promotálta. Minden egyes nap megjelent a forgatáson csak hogy Friedkin mellett ülhessen és láthassa őt munka közben. „Nagy öröm volt mindannyiunknak, köztük a színészeknek is, hogy ott volt. Egyértelművé tette, hogy ez Friedkin műve, ő csak afféle kabalaként van jelen” – mondta el Dunne.

A The Caine Mutiny Court-Martial főszerepeit Kiefer Sutherland, Jason Clarke és Lance Reddick alakítja. Utóbbinak ez lesz az egyik utolsó filmszerepe márciusban bekövetkezett halálát követően. A film a tengerentúlon a Paramount+-on, valamint a Showtime-on lesz majd elérhető, azaz nagy eséllyel hozzánk a SkyShowtime-ra érkezik majd.

William Friedkinről halálakor Az ördögűzőt felidézve emlékeztünk meg:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.