Williem Friedkin utolsó filmjénél del Toro volt a beugró rendező

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 5.

Mikrofilm

A stúdió kívánsága volt, hogy legyen aki helyettesíti Friedkint a The Caine Mutiny Court-Martial forgatásakor.

Augusztus 7-én, 87 korában elhunyt Williem Friedkin, Az ördögűző és a Francia kapcsolat világhírű rendezője. Utolsó filmje a The Caine Mutiny Court-Martial Herman Wouk 1953-as Zendülés a Caine hadihajón című darabjából készült, melyet Wouk saját, két évvel korábban megjelent regényéből írt. A könyvből először 1954-ben született filmadaptáció Edward Dmytryk rendezésében, Humphrey Bogart főszereplésével, amelyet hét Oscar-díjra jelöltek. 1988-ban pedig maga Robert Altman készített belőle tévéfilmet. Friedkin változata tehát már a harmadik adaptáció, amelyet a jelenleg is zajló velencei filmfesztiválon mutatnak be először.

Itt mesélte el az újságíróknak Annabelle Dunne, a film producere, hogy a forgatás során Guillermo del Toro, A víz érintése és A faun labirintusa három Oscar-díjas rendezője volt Friedkin beugró rendezője – azaz készenlétben állt a háttérben arra az esetre, ha Friedkin nem tudta volna befejezni a filmet. Végül azonban nem volt szükség rá, ugyanis még a halála előtt minden jelenetet felvettek.

Dunne szerint az, hogy a nagy produkciók készenléti rendezőt is tartanak, nagyon is bevett dolog, még ha igyekeznek is titokként kezelni. Hollywood ugyanis eléggé diszkriminatív tud lenni az idősekkel szemben: Friedkin kora egyszerűen túl kockázatosnak számított egy többmillió dolláros produkció számára. Mikor megkérték, jelöljön ki a maga helyére egy beugrót, más másnap megvolt a kiszemeltje: „Oké, édesem, van egy fickó. Fogd a tollat és írt le: Guillermo del Toro – megvan?” – emlékezett vissza a producer. A Variety szerint del Toro és Friedkin régi jóbarátoknak számítottak, ennek is köszönhető, hogy del Toro annak ellenére vállalta a feladatot, hogy épp legújabb Pinokkió-moziját promotálta. Minden egyes nap megjelent a forgatáson csak hogy Friedkin mellett ülhessen és láthassa őt munka közben. „Nagy öröm volt mindannyiunknak, köztük a színészeknek is, hogy ott volt. Egyértelművé tette, hogy ez Friedkin műve, ő csak afféle kabalaként van jelen” – mondta el Dunne.

A The Caine Mutiny Court-Martial főszerepeit Kiefer Sutherland, Jason Clarke és Lance Reddick alakítja. Utóbbinak ez lesz az egyik utolsó filmszerepe márciusban bekövetkezett halálát követően. A film a tengerentúlon a Paramount+-on, valamint a Showtime-on lesz majd elérhető, azaz nagy eséllyel hozzánk a SkyShowtime-ra érkezik majd.

William Friedkinről halálakor Az ördögűzőt felidézve emlékeztünk meg:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.