Williem Friedkin utolsó filmjénél del Toro volt a beugró rendező

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 5.

Mikrofilm

A stúdió kívánsága volt, hogy legyen aki helyettesíti Friedkint a The Caine Mutiny Court-Martial forgatásakor.

Augusztus 7-én, 87 korában elhunyt Williem Friedkin, Az ördögűző és a Francia kapcsolat világhírű rendezője. Utolsó filmje a The Caine Mutiny Court-Martial Herman Wouk 1953-as Zendülés a Caine hadihajón című darabjából készült, melyet Wouk saját, két évvel korábban megjelent regényéből írt. A könyvből először 1954-ben született filmadaptáció Edward Dmytryk rendezésében, Humphrey Bogart főszereplésével, amelyet hét Oscar-díjra jelöltek. 1988-ban pedig maga Robert Altman készített belőle tévéfilmet. Friedkin változata tehát már a harmadik adaptáció, amelyet a jelenleg is zajló velencei filmfesztiválon mutatnak be először.

Itt mesélte el az újságíróknak Annabelle Dunne, a film producere, hogy a forgatás során Guillermo del Toro, A víz érintése és A faun labirintusa három Oscar-díjas rendezője volt Friedkin beugró rendezője – azaz készenlétben állt a háttérben arra az esetre, ha Friedkin nem tudta volna befejezni a filmet. Végül azonban nem volt szükség rá, ugyanis még a halála előtt minden jelenetet felvettek.

Dunne szerint az, hogy a nagy produkciók készenléti rendezőt is tartanak, nagyon is bevett dolog, még ha igyekeznek is titokként kezelni. Hollywood ugyanis eléggé diszkriminatív tud lenni az idősekkel szemben: Friedkin kora egyszerűen túl kockázatosnak számított egy többmillió dolláros produkció számára. Mikor megkérték, jelöljön ki a maga helyére egy beugrót, más másnap megvolt a kiszemeltje: „Oké, édesem, van egy fickó. Fogd a tollat és írt le: Guillermo del Toro – megvan?” – emlékezett vissza a producer. A Variety szerint del Toro és Friedkin régi jóbarátoknak számítottak, ennek is köszönhető, hogy del Toro annak ellenére vállalta a feladatot, hogy épp legújabb Pinokkió-moziját promotálta. Minden egyes nap megjelent a forgatáson csak hogy Friedkin mellett ülhessen és láthassa őt munka közben. „Nagy öröm volt mindannyiunknak, köztük a színészeknek is, hogy ott volt. Egyértelművé tette, hogy ez Friedkin műve, ő csak afféle kabalaként van jelen” – mondta el Dunne.

A The Caine Mutiny Court-Martial főszerepeit Kiefer Sutherland, Jason Clarke és Lance Reddick alakítja. Utóbbinak ez lesz az egyik utolsó filmszerepe márciusban bekövetkezett halálát követően. A film a tengerentúlon a Paramount+-on, valamint a Showtime-on lesz majd elérhető, azaz nagy eséllyel hozzánk a SkyShowtime-ra érkezik majd.

William Friedkinről halálakor Az ördögűzőt felidézve emlékeztünk meg:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.