Sztárok nélkül, de ütős filmekkel zajlik az idei velencei filmfesztivál

Mikrofilm

Vajon Zendaya, Emma Stone és társaik nélkül is az olasz városra szegeződikva figyelem, amikor a forgatókönyvírók és színészek hónapok óta sztrájkolnak?

Míg az egykor oly progresszívnak számító Cannes-i fesztivál mára vaskalapossá öregedett – 2018 óta például a Netflix és társai azért nem vehetnek részt rajta, mert a versenyprogramban szereplő filmeket muszáj a francia mozikban is bemutatni –, addig a szerdán kezdődött és a jövő hét szombatig tartó Velencei Nemzetközi Filmfesztivál az elmúlt években igyekezett a korábbi, művészi és független filmes vonalát megváltoztatva trendivé és naprakésszé válni, na meg a későbbi Oscar-győztest is elrőejelezni. A víz érintése, Roma, Joker, A nomádok földje – néhány Arany Oroszlán-nyertes a közelmúltból, akik végül az Akadémia ceremóniáján is főszereplővé váltak. A tavalyi győztes, az All the Beauty and the Bloodshed némileg kilóg ugyan a sorból, Laura Poitras a Sackler-családról szóló zseniális dokumentumfilmje ugyanis sajnos csak a jelölésig jutott az Oscaron.

Ettől függetlenül azonban nagyon is kifizetődött a fesztivált régóta igazgató Alberto Barbera azon törekvése, hogy ismét feltegye Velencét a filmrajongók térképére: a seregszemlére a populárisabb díjazottak miatt egyre többen figyeltek oda, ami öngerjesztő folyamatként egyre több sztárt vonz a vörös szőnyegre. A fesztivál idén is nagy dobásra készült az elmúlt időszak egyik legerősebb felhozatalával – aztán becsapott a ménkű: előbb a forgatókönyvírók, majd a színészek léptek sztrájkba. „Épp véglegesítettem a résztvevők listáját, szóval elképzelhető, milyen állapotba kerültem a következő hétben. Készen álltam arra hogy az egészet a levegőbe dobom és elkezdek mindent újragondolni” – emlékezett vissza a fesztiváligazgató a Variety-nek. Mit ér ugyanis egy csilli-villinek tervezett fesztivál sztárok és vörös szőnyeg nélkül?

Velencének azonban szerencséje volt: a Színészek Céhe (SAG-AFTRA) bejelentette, hogy azok a független filmek, amelyeknek a terjesztését nem valamelyik nagy stúdió végzi, jelentkezhetnek a sztrájk alóli felmentésre, az abban szereplő színészek pedig részt vehetnek annak promóciójában, így akár a vörös szőnyegen is felvonulhatnak. Azt, hogy pontosan hogyan és mi alapján mentesülhet valaki hivatalosan a sztrájkszabályok alól, a Priscilla Presley-film okán ebben a cikkünkben mutattuk be részletesen. Sofia Coppola életrajzi mozija a sztárokkal együtt megjelenhet a fesztiválon, csakúgy, mint Michael Mann Ferrarija, mely mögött a független Neon áll. Vannak azonban ettől bonyolultabb esetek is: az egyik legjobban várt alkotás Yorgos Lanthimos Szegény párák című Frankenstein-története, melyet a független filmekre specializálódott Searchlight Pictures forgalmaz – amely azonban a felvásárlás óta a Disney tulajdonában van. Így tehát a filmet valóban levetítik a fesztiválon, de nem kísérheti el főszereplője, az Oscar-díjas Emma Stone.

A Cannes-ról kizárt Netflix továbbra is kitart Velence mellett, és öt filmmel érkezik annak ellenére is, hogy a legnagyobb sztárok nem jelenhetnek meg a fesztiválon: itt mutatják be David Fincher legújabb filmjét, a Michael Fassbender főszereplésével készült The Killert, amely egy morális krízisben szenvedő hidegvérű bérgyilkosról szól.

Szintén itt lesz a premierje Bradley Cooper Maestrójának, amely a világhírű zeneszerző-karmesterről, Leonard Bernsteinről szól. Coopernek több dolog miatt is fájhat mostanában a feje: miután nyilvánosságra hozták a film előzetesét, többen nekiestek a filmnek, amiért Cooper egy műorrt viselve alakítja benne a főszerepet. Sokan egyenesen „zsidóarcnak” bélyegezték a maszkot, amely szerintük csak megerősíti a sztereotípiákat, Bernstein családja azonban kiállt a film mellett. Ezt követően Cooper a velencei bemutató miatt került nehéz helyzetbe: a fesztivál igazgatója igyekezett meggyőzni, hogy kísérje el moziját a seregszemlére, de nem mint annak főszereplője, hanem mint rendezője. Végül azonban úgy döntött, túl homályos a határvonal a két szerepe között, ezért inkább nem jelenik meg a vörös szőnyegen.

A Maestrón kívül is majd a felhozatalban olyan cím, amivel valószínűleg sokszor találkozunk majd még a díjszezonban. Ott van például Ava DuVernay (Selma) Origin című mozija, mely a Pulitzer-díjas Isabel Wilkerson könyvéből készült és azt a hierarchiát mutatja be, amely az amerikai társadalmat formálta. Azzal, hogy a filmet beválogatták a versenyprogramba, DuVernay az első afro-amerikai női rendezővé vált, aki bekerült a fesztiválra.

Akad azonban olyan film is, amelyet a sztrájk miatt teljesen ki kellett húzni a programról: így járt a nyitófilm, Luca Guadagnino Challengers című mozija, amely három fiatal teniszező rivalizálásáról szól, a főszerepben Zendayával, Josh O’Connorral és Mike Faisttal. Ehelyett egy olasz háborúellenes mozi, a Comandante nyitotta meg a fesztivált. Az első beszámolók szerint a néhol Wolfgang Petersen A tengeralattjárójára emlékeztető film jó választás volt az olasz közönség feltüzelésére, de közel sem keltett akkora érdeklődést, mint amit Zendayáék filmjétől várhattak volna.

A Comandanteval együtt hat olasz alkotást láthat majd a közönség. Közéjük tartozik az Io Dakar, amely két fiatal afrikai homéroszi utazását mutatja be Dakarból Európába; a Finally Dawn, amely a legendás Cinecittá stúdióban játszódik az 50-es években, amikor sokan csak „Hollywood a Teverén” címkével illették a helyet. Saverio Costanzo kosztümös drámájában olyan nagyágyúk szerepelnek, mint Lily James, Willem Dafoe, Az idollal ismertséget szerzett Rachel Sennott, vagy a Stranger Thingsben sztárrá váló Joe Keery.

Velencétől soha nem álltak távol a vitatott döntések: 2019-ben például a Tiszt és kém: A Dreyfus-ügy című mozi nyerte a zsűri nagydíját, melynek rendezője, Roman Polanski a zaklatási ügyei miatt Amerikában és a legtöbb filmfesztiválon régóta nem szívesen látott vendégnek számít – erről ebben a cikkünkben írtunk bővebben. A szervezők most mintha egyenesen a botrányra hajtanának:

Roman Polanski mellett Woody Allen és Luc Besson új filmjét is beválogatták a programba.

Mindhármójukat vádolták már súlyos szexuális visszaéléssel: Bessont felmentették a vádak alól; Polanski és Allen azonban a MeToo óta közellenségeknek számítanak Hollywoodban. „Azok oldalán állok, akik szerint különbséget kell tenni az egyén és a művész felelőssége között. A fesztivál direktora vagyok, nem bíró. Csak a filmek művészi minősége felett bíráskodom. Ebből a perspektívából nézve pedig nem látom, miért ne hívhatnám meg Polanski filmjét Velencébe” – fogalmazott Barbera. Woody Allennel kapcsolatban azt nyilatkozta, többször is vizsgálatot folytattak ellene, de mindig felmentették, így az ő szerepeltetésében sem lát problémát. A 87 éves Allen mozija, a Coup De Chance két fiatalról szól, akiknek kapcsolata házassági hűtlenségbe, majd bűnbe torkollik.

Polanski nemrég töltötte be a 90-et, az ő filmje (The Palace) 1999 szilveszterén játszódik egy svájci luxushotelben, ahol a vendégek és az ott dolgozók viszonyai kuszálódnak össze.

Luc Besson a Dogman - A kutyák urával jön; főszereplője egy fiú, aki kutyái segítségével igyekszik feloldozást nyerni.

És azt se felejetsük el, hogy Velencében mutatják be Reisz Gábor Magyarázat mindenre című alkotását, amit a szlovák állam támogatott.

A 82 bemutatandó film 54 országból érkezik majd, 30 százalékukat pedig nők rendezték. A trendváltozást az is jelzi, hogy Velencében a tavalyi (Laura Poitras: All the Beauty and the Bloodshed), a 2021-es (Audrey Diwan: Esemény) és a 2020-as (Chloé Zhao: A nomádok földje) fődíjat is női rendező filmje vitte el.

(Címlapképünkön: A 80. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál zsűrije a rendezvény kezdőnapján, 2023. augusztus 30-án. Fotó: MTI/AP/Invision/Vianney Le Caer)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk