Áder János: "Nagyon fontos, hogy megmaradjon egy párt erkölcsi tartása"

  • -seres-
  • 2019. november 29.

Narancs30

Áder János szerint nem jó, ha egy párt túl nagy vargabetűket ír le. Legalább is 1994-ben még ezt gondolta.

A Magyar Narancs 30 éves szülinapját ünnepelve korábban már felidéztük, hogyan viselték a fideszesek, kifejezetten Orbán Viktor, hogy 1994-ben az MSZP és Horn Gyula "elvette tőlük" a választási győzelmet.

Váradi Júlia 1994-es riportjából az derült ki, hogy Orbán "nem viselte túl nagy méltósággal a vereséget", most felidézzük, mit gondolt erről a Fidesz alelnöke, 1994-es kampányfőnöke, Áder János. Ő azt hangsúlyozta, hiba lenne, ha egy párt túl nagy vargabetűket ír le.

Magyar Narancs: Milyen a hangulata?

Áder János: Nehéz lenne letagadni, hogy csalódott vagyok. Sokkal jobb eredményre számítottunk, az egyéni kerületekben is.

MN: A kampányt és annak üzeneteit sikeresnek tartja? Mintha sokan arctalannak tartották volna a narancsdobálós és Gombóc Artúr-os kampányt.

ÁJ: A Fidesz elnöke és vezetői az elmúlt négy évben ismertekké váltak, úgyhogy nehéz azt mondani, hogy a Fidesznek nincsen arca. Azért akartunk ilyen kampányt, mert nyilvánvaló volt, hogy mindenki más az első embert állítja a középpontba. Mi a csapatjelleget hangsúlyoztuk, már csak azért is, hogy kivédjük az „egyszemélyes uralom” vádját.

false

MN: A politikai üzenettel nem volt gond? Az emberek radikális változást kívántak, a Fidesz pedig mintha a politikában is csak „félfordulatot” akart volna.

ÁJ: A mi hibánk volt, ha a céljainkat nem tudtuk elég világosan elmondani, úgyhogy ezt kár letagadni. Nyilván nem jutott el a választópolgárokhoz, hogy egyszerre akartuk a jelenlegi kormány leváltását és a régi rendszer visszatérésének megakadályozását. Az első cél teljesült, a második nem.

MN: Így utólag mit gondol: megérte, hogy ezt az utat követték?

ÁJ: Szerintem nagyon fontos, hogy megmaradjon egy párt erkölcsi tartása, amire később építhet. Ha túlságosan nagy vargabetűket ír le, akkor az előbb-utóbb komolytalanná válik, és nem számíthat arra, hogy a választók támogatását elnyerje.

Orbán Viktor: Az ország nem biztos, hogy tudja, hogy mi a jó neki

Május 8., este 8.30. Lendvay utca. A zsebemben a Medián exit poll előrejelzése: a Fideszé alig több mint 7 százalék. Vajon mit szól majd ehhez a mindig oly magabiztos elnök? Sokakat érdekel, milyen az, amikor Orbán Viktor veszít. (No, nem önkormányzati voksoláson, hanem országgyűlési választáson - hiszen 2006 után nem fordult vele ilyen elő.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.