"Ahol törvénybe iktatják a polgári jó ízlés fogalmát, ott kizárólag azt jelentheti, amit a hatalom annak tart"

  • narancs.hu
  • 2023. december 25.

Narancsblog

Lázár Jánosnak köszönhetően mára a „polgári jó ízlés” szó szerint törvényerőre emelkedett. 

„Átmeneti kulturális állapotokat, megzavarodott szemléletet tükröznek a lakberendezési tárgyak. Nem az ízlés a lényeg ebben! Hogy kinek mikor mi tetszik, ez annyi mindennek függvénye, hogy hovatovább dolgozni, számolni se volna szabad az ízléssel mint komoly kategóriával” – írta még 1980-ban, a Művészet című folyóiratban S. Nagy Katalin, amikor a lakótelepi lakások enteriőrét elemezte. A szociológus-művészettörténész ízlésről vallott negyvenhárom évvel ezelőtti álláspontját ma is érvényesnek kell tekintenünk, és nemcsak az „ízlés dolga” szókapcsolat okán; az ízlés szubjektív és mérhetetlen, még ha bizonyos sarokpontjait illetően létezik is valamiféle konszenzus.

Lázár Jánosnak köszönhetően azonban mára a „polgári jó ízlés” szó szerint törvényerőre emelkedett. Az építési és közlekedési miniszterhez köthető ugyanis a nemrég elfogadott, a magyar építészetről szóló törvény, amelynek célja „a polgári jó ízlés elősegítése és az életminőség javítása” – legalábbis ez áll az 1. paragrafus a) pontja alatt. Hogy ez pontosan mit jelent, jelent-e egyáltalán valamit, azt később megpróbáljuk megfejteni, előbb azonban szót kell ejtenünk arról is, hogy miután az Országgyűlés Kós Károly születésnapját (december 16.) a Magyar Építészet Napjává nyilvánította, a jeles napon nagyszabású díjátadót tartottak a Vígadóban, ahol igen magas rangú személyek nyilvánultak meg az új törvény szellemében.

 
Novák Katalin köztársasági elnök, Lázár János építési és közlekedési miniszter és Turi Attila, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke (első sor, b3) a díjazottakkal a Magyar építészet napja 2023 elnevezésű rendezvény díjátadó ünnepségén a Pesti Vigadóban 2023. december 16-án
Fotó: MTI/Bruzák Noémi

Lázár János például elmondta, hogy „a magyar építészet a magyarok önkifejezése és megmutatja, milyen a 21. századi magyarság”, Novák Katalin pedig egyenesen arról beszélt, hogy büszkék lehetünk rá, hogy a magyar emberek többsége ma saját tulajdonú otthonban él. Amelyek ráadásul egyre magasabb színvonalúak – tette hozzá. A köztársasági elnök azt ugyan nem fejtette ki, hogy mit ért magasabb színvonal alatt, bár aligha fűtetlen szobák, nedves falak, rosszul szigetelt nyílászárók jelentek meg neki, midőn a saját tulajdonú otthonokról áradozott, holott rengetegen élnek ilyen körülmények között Magyarországon. Sokkal inkább a magyar építészetről szóló törvény polgári jó ízlésre vonatkozó szakasza lebeghetett az ő szeme előtt is. Amelyet Lázárék ugyan megfejeltek A polgári jó ízlés és az építészeti minőség elve alcímű paragrafussal is, de a „polgári jó ízlés” definíciójával végig adósaink maradtak. „Az építészeti minőség biztosítása során érvényesíteni kell a polgári jó ízlést, jót és jól kell megvalósítani” – szól a vonatkozó passzus a jogszabályban, és attól sem leszünk sokkal okosabbak, amikor azt írják, hogy a polgári jó ízlés akkor érvényesül, ha „az építési tevékenység figyelembe veszi az adott település építészeti kultúráját és a magyar kultúra értékeit”. Hacsak úgy nem.

De még ezen hiányosságok ellenére sem szabad azt gondolnunk, hogy a törvény alkotói akár egy percre is elbizonytalanodtak volna. S azt is ugyanilyen magabiztossággal jelentenék ki, hogy nemzetinek és ízlésesnek a kormánypárthoz közelálló beruházások tekinthetők, az ízléstelenséget pedig csak 1949 és 2010 között épült házak testesíthetnek meg. Ahol ugyanis törvénybe iktatják a polgári jó ízlés fogalmát, ott az kizárólag azt jelentheti, amit a hatalom annak tart.

(Címlapképünkön: Lázár János építési és közlekedési miniszter beszédet mond a Magyar építészet napja 2023 elnevezésű rendezvény díjátadó ünnepségén a Pesti Vigadóban 2023. december 16-án. Fotó: MTI/Bruzák Noémi)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.