Vidnyánszky marad, Győzikének még várnia kell – egy kicsit

  • narancs.hu
  • 2023. december 21.

Narancsblog

Micsoda meglepetés!

Nincs ember ebben az országban, aki komolyan vette volna Vidnyánszky Attila esemény utáni lemondását. Csak emlékeztetőül: az „esemény“ két színész súlyos balesete volt november elején, egy Vidnyányszky rendezte előadás közben. A színészek máig nem épültek fel, egyikük maradandó egészségkárosodást szenvedett. Az „esemény utáni lemondás“ pedig olyannyira esemény utáni volt, hogy csak napokkal később rebegte el Vidnyánszky. Persze hiába, hiszen senki nem vette komolyan, mondhatjuk nyugodtan: pártállásra tekintet nélkül. Legkevésbé Csák János, Vidnyánszky viselt dolgainak minisztere vette komolyan, sőt, ő egyenesen vissza is dobta.

Talán egyedül Demeter Szilárd vette komolyan, akinek még éppen ott lebegett a feje felett a főnök kardja, így kicsit megnyugodhatott: L. Simon röpült, van ez a kravál a Vidnyánszkyval, hátha mégis megúszom… S nem kellett csalódnia.

Nincs ember ebben az országban, legyen bár „jobb-” vagy „baloldali”, aki egy percig is komolyan gondolta, hogy lesz ennek a balesetnek bármilyen Vidnyánszkyra néző következménye,

még akkor sem, amikor a Nemzeti Színház igazgatója – mint valamelyik önkezű rendezésének igyekvő jellemszínésze – dúlt tekintettel odanyilatkozott napokkal később a Hír Tv-nek, hogy ő bizony nem le-, hanem felmondott, s az nem ugyanaz a kávéház. Érdemes (jó, valójában nem érdemes) idézni ekkor mondott szavait is: „Nem felajánlottam a lemondásomat, hanem felmondtam. Én úgy éreztem, hogy ez egy jel. Úgy érzem, hogy itt egy kicsit meg kell torpanni, meg kell állni, bizonyos dolgokat újra kell gondolni”. Vagy éppenséggel: „Én ott abban a pillanatban eldöntöttem, látva a két fájdalommal küszködő embert, hogy nekem valami nagy gesztust kell gyakorolnom”. Aha, eldöntötte. Hogy valami nagyot. Semmi kétség. Na, de ekkorát?

Nem, senki nem gondolta, hogy Vidnyánszky Attila felelős lesz azért, ami a színházában történt. Senki nem gondolta, hogy komolyan gondolja a szavait. Felzengett a fideszes kultúrcselédség (Ókovács adta meg a hangot) egyhangúra csiszolt segélykiáltása: „Attila, maradj velünk!”.

Eltelt egy hónap, mely során napvilágra került az egyik színész maradandó egészségkárosodása, a másik meg kijött a kórházból, s visszament a kórházba, s Vidnyánszky ismét megnyilatkozott: „Hogy miért kellett ennek most megtörténnie, miért pont egy Rómeó és Júlia-előadáson, miért egy ilyen évzáró időszak kezdetén, adventre készülődve... Szóval az ember ül és gondolkodik, és próbálja megérteni az esemény üzenetét”. Mert nyilván, ha egy másik előadáson, mondjuk, az évadnyitó időszak kezdetén, s nem adventre, hanem a Nagy Októberi Szocialista Forradalom megünneplésére készülve „kell ennek megtörténie”, akkor egészen más lett volna a helyzet, akkor egészen bizonyosan nem vonja napokkal később vissza Vidnyánszky a le- vagy fel- vagy akárhová szánt mondását.

Most pedig, hogy a Nemzeti Színház dolgozóinak, tehát Vidnyánszky alkalmazottainak kétségbevonhatatlanul hiteles bizottsága megállapította, hogy nincs egyszemélyi felelőse a „sajnálatos eseménynek”, tulajdonképpen még örülhet is mindenki, hisz az is benne volt a pakliban, hogy egy ügyelővel vitetik el a balhét. Szóval most minden rendben van, pihenj, folytasd tovább. Tegye fel a kezét, aki mást várt! Talán csak Győzike, akinek így most tovább kell várnia egy kicsit még valami hasonlóan fontos kultúrposzt betültésére – nyugi, biztos hamar találnak neki is valami testhez állót.

Mert a NER kultúrkommiszárjai egy súlyos balesetbe, egy gyatrán teljesító operaházba, sztrájkoló szakszervezetbe, haveroknak elfolyatott pénzekbe, elkussaltatott zaklatási ügyekbe, s hasonló anyakínjákba sose buknak bele.

A bukáshoz felségsértés kell, mint L. Simonnál, minden egyébb bocsánatos vétség, csak arra jó, hogy megvédjük az illetőt az áskálódóktól.

Ezért tudta már mindenki az első pillantban, hogy lesz ugyan egy kis porhintés, de senki nem gondol majd semmit komolyan. Egyszemélyi felelős nem lesz, felelős az egész világ – vagy színház. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.