És az a vicc megvan, hogy két trafikos megy a sivatagban? És az, hogy bemegy a zsidó, a cigány meg a néger a Nemzeti Dohányboltba, és…? Nincs? Hát, csak idő kérdése.
Valószínűleg nincs még egy fajsúlyos politikai kérdés, amiben annyira egységes lenne a magyar társadalom véleménye, mint a trafiktörvény elutasításában. A Medián felmérése szerint minden második válaszadó visszahozná a régi, szabályozatlan állapotot, és minden negyedik új pályázatot írna ki. Mindössze 14 százalék válaszolt úgy, hogy nem kellene felülvizsgálni a pályázatokat. Figyelem, ők sem azt mondják, hogy ez volt az évszázad dobása, csupán azt, hogy maradhat úgy, ahogy van. Még egyszer: 14 százalék hiszi azt, hogy ez így többé-kevésbé kóser – ennél még a kis erdei manókban és a vámpírokban is többen hisznek.
Arról nem készült felmérés, hányan utálják a trafikosokat, de ahogy elnézzük azt a buzgóságot, ahogy honfitársaink jó része fejest ugrik minden előítéletes gyűlölködésbe – nos, nem sok jót remélünk. A kormányon nem múlik: ha így folytatják, a trafikos lesz az új zsidó. Az új cigánybuzi bankár. Trafikos származású. Vagy amit akartok. Ugyanis most úgy fest a helyzet, hogy miközben záporoznak az általános megszorítások és a különadók, és szopnak a frankok és szopnak a bankok, a devizások és a diákok, a kertévék és az estébék, röviden mindenki – addig a trafikosnak mindig csak egyre jobb lesz. Nemcsak munkájuk keretfeltételei és szabályozása lesz egyre kedvezőbb, hanem láthatólag rájuk konkrétan nem vonatkoznak a törvények. Konkurencia alig, az árrés nő, az árusítható termékek köre bővül – most pedig már azt is tudjuk, hogy a magyar trafikosnak azt is szabad, amit már régóta senkinek az EU-ban: dohányterméket reklámozni.
Vagyis miket beszélünk! Hiszen a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. útmutatója kerek perec kimondja: „A dohánybolt reklámozása nem tilos. Azonban felhívjuk a Tisztelt Ügyfeleink figyelmét, hogy a marketing tevékenyég során figyelemmel kell lenni arra, hogy a reklámok dohánytermék – a Nemzeti Dohánybolt megnevezés kivételével – nevét, képét (fotóját, látványát) sem csomagolva, sem anélkül nem tartalmazhatnak (sic!), illetve nem utalhatnak dohányzásra.” Házi feladat: reklámozd úgy a Nemzeti Dohánybolt nevű terméket, hogy a hirdetés szövege nem utal a dohányzásra! (Ne adják fel! A Blikk cikke szerint ez már többeknek prímán sikerült.)
A trafikosok majd megmutyizzák ezt is – mondja majd az utca derék magyar embere, és bólogat hozzá sokat sejtetően. És még egy kicsit jobban utálja a trafikosokat. Lehet, hogy egy kicsit Orbán Viktort is jobban utálja majd, de láthattuk: a trafikmutyi elutasítása túllép a pártszimpátián.
Tehát hamarosan jönnek a trafikos viccek. Trafikos, de rendes – mondja majd a taxis, és rámutat az út szélén álló öregemberre. És akkor megpróbáljuk elmagyarázni neki, hogy nem minden trafikos mutyival szerezte a boltot, hogy a kormány és a haverjai a rosszfiúk, hogy valamelyik trafikos csak kicsit sáros, valamelyik kicsit sem, valamelyik majdnem éhen hal, és hogy az a szerencsétlen alkalmazott a pult mögött meg aztán végképp nem tehet semmiről. Jól van, hát nem azért, nekem vannak trafikos barátaim – mondja majd a taxis.
Szóval, az a vicc megvan, hogy a zsidó, a cigány, a buzi meg a trafikos versenyeznek, melyiküket utálják jobban? Nincs meg? Ha elmondjuk a poént, lesz kedvük röhögni?