Dohányterméket nem, dohányboltot szabad reklámozni

  • narancsblog
  • 2013. július 9.

Narancsblog

A kormányon nem múlik: ha így folytatják, a trafikos lesz az új zsidó.

És az a vicc megvan, hogy két trafikos megy a sivatagban? És az, hogy bemegy a zsidó, a cigány meg a néger a Nemzeti Dohányboltba, és…? Nincs? Hát, csak idő kérdése.

Valószínűleg nincs még egy fajsúlyos politikai kérdés, amiben annyira egységes lenne a magyar társadalom véleménye, mint a trafiktörvény elutasításában. A Medián felmérése szerint minden második válaszadó visszahozná a régi, szabályozatlan állapotot, és minden negyedik új pályázatot írna ki. Mindössze 14 százalék válaszolt úgy, hogy nem kellene felülvizsgálni a pályázatokat. Figyelem, ők sem azt mondják, hogy ez volt az évszázad dobása, csupán azt, hogy maradhat úgy, ahogy van. Még egyszer: 14 százalék hiszi azt, hogy ez így többé-kevésbé kóser – ennél még a kis erdei manókban és a vámpírokban is többen hisznek.

Arról nem készült felmérés, hányan utálják a trafikosokat, de ahogy elnézzük azt a buzgóságot, ahogy honfitársaink jó része fejest ugrik minden előítéletes gyűlölködésbe – nos, nem sok jót remélünk. A kormányon nem múlik: ha így folytatják, a trafikos lesz az új zsidó. Az új cigánybuzi bankár. Trafikos származású. Vagy amit akartok. Ugyanis most úgy fest a helyzet, hogy miközben záporoznak az általános megszorítások és a különadók, és szopnak a frankok és szopnak a bankok, a devizások és a diákok, a kertévék és az estébék, röviden mindenki – addig a trafikosnak mindig csak egyre jobb lesz. Nemcsak munkájuk keretfeltételei és szabályozása lesz egyre kedvezőbb, hanem láthatólag rájuk konkrétan nem vonatkoznak a törvények. Konkurencia alig, az árrés nő, az árusítható termékek köre bővül – most pedig már azt is tudjuk, hogy a magyar trafikosnak azt is szabad, amit már régóta senkinek az EU-ban: dohányterméket reklámozni.

Vagyis miket beszélünk! Hiszen a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. útmutatója kerek perec kimondja: „A dohánybolt reklámozása nem tilos. Azonban felhívjuk a Tisztelt Ügyfeleink figyelmét, hogy a marketing tevékenyég során figyelemmel kell lenni arra, hogy a reklámok dohánytermék – a Nemzeti Dohánybolt megnevezés kivételével – nevét, képét (fotóját, látványát) sem csomagolva, sem anélkül nem tartalmazhatnak (sic!), illetve nem utalhatnak dohányzásra.” Házi feladat: reklámozd úgy a Nemzeti Dohánybolt nevű terméket, hogy a hirdetés szövege nem utal a dohányzásra! (Ne adják fel! A Blikk cikke szerint ez már többeknek prímán sikerült.)

A trafikosok majd megmutyizzák ezt is – mondja majd az utca derék magyar embere, és bólogat hozzá sokat sejtetően. És még egy kicsit jobban utálja a trafikosokat. Lehet, hogy egy kicsit Orbán Viktort is jobban utálja majd, de láthattuk: a trafikmutyi elutasítása túllép a pártszimpátián.

Tehát hamarosan jönnek a trafikos viccek. Trafikos, de rendes – mondja majd a taxis, és rámutat az út szélén álló öregemberre. És akkor megpróbáljuk elmagyarázni neki, hogy nem minden trafikos mutyival szerezte a boltot, hogy a kormány és a haverjai a rosszfiúk, hogy valamelyik trafikos csak kicsit sáros, valamelyik kicsit sem, valamelyik majdnem éhen hal, és hogy az a szerencsétlen alkalmazott a pult mögött meg aztán végképp nem tehet semmiről. Jól van, hát nem azért, nekem vannak trafikos barátaim – mondja majd a taxis.

Szóval, az a vicc megvan, hogy a zsidó, a cigány, a buzi meg a trafikos versenyeznek, melyiküket utálják jobban? Nincs meg? Ha elmondjuk a poént, lesz kedvük röhögni?

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.