Egyvalamire nem gondoltak, s azért veszítette el nézői döntő hányadát a Tv2

  • narancs.hu
  • 2016. március 30.

Narancsblog

A társadalom csak biccentett egyet, amikor a fideszes simlisek egy komplett tévét vettek maguknak a pénzünkből. Viszont nem is nézi senki.

A fülkeforradalom előtti időkben még olyan kérdések tartották lázban az érzékeny lelkű közvéleményt, hogy a közrádió adott műsorának szerkesztői vajon melyik oldalhoz húznak, vagy hogy a köztévé riportere mennyire kérdezte kritikusan a regnáló miniszterelnököt. Mára ugyanez a társadalom csak biccent egyet, amikor a fideszes simlisek egy komplett tévét vesznek maguknak a pénzünkből. A közmédia a maga harsány hírhamisításával és monoton propagandaanyagaival köznevetség tárgya lett, de komoly hiba lenne legyinteni rá, mondván, „úgysem nézi senki” vagy „úgysem hisz nekik senki”. A közrádiók és a köztévék százezreket érnek el, és még azoknak a lelkét is mérgezik, akiket meggyőzni nem tudnak. Akik viszont tőlük szerzik be politikai ismereteiket, azokat jó eséllyel meg tudják vezetni. Azt talán nem hiszik el, hogy az oktatási reformok működnek, de a sok mocskolódás után könnyen keletkezik az egyszeri tévénézőben rossz érzés, hogy hát ezek a tanárok is csak politizálnak/balhéznak/pénzt akarnak. Ami a kormánynak épp elég.

Ezért tűnt rossz hírnek, hogy a kormánypropaganda közönségelérése a Tv2 igába vonása után megugorhat: a Tények mégiscsak az egyik legnézettebb műsor volt az országban, ami Habony Árpád kezében veszélyes fegyvernek tűnhetett. De az ösztönös zsenialitásáról ismert tanácsadó és csapata úgy kúrta el az egészet, hogy öröm volt nézni.

Kökény-Szalai Vivien hírigazgató először Zuschlag Jánost

eresztette rá Pukli Istvánra, majd a gyorsan szimbolikus alakká növekvő fiatal riporter sétált bele Juhász Péter csapdájába. Ezzel sikerült napokon át tartó intenzív ellenkampányt indítaniuk önmaguk ellen, ami nem csupán a Tv2-n belüli felmondási hullámhoz vezetett, hanem a Tv2 totális hitelvesztéséhez is.

Arról a műsorról beszélünk, ahol ezek az örök érvényű szalagcímek képernyőre kerülhettek: „20 éves mikrohullámút loptak”, „Túlélték, mégis meghaltak”, „Egymásra zuhantak az utasok Pesten”. (A Last Days of Tények gyűjtése.) Az ilyen idióta bulvárhírek folytatólagosan jelennek meg a Tv2 híradójában évek óta, tehát valószínűleg nem ennek, hanem bizony a politikának köszönhető, hogy – az Index összegzése szerint – az elmúlt két évben elvesztettek 300-400 ezer nézőt.

A közelmúlt botrányai után egyenesen mélyrepülésben

vannak, pedig nem olyan régen, 2014-ben a Tények még szinte mindennap verte az RTL Klub Híradóját, és stabilan egymillió nézőnél többet vonzott. A kormánykritikus hangját külső körülmények hatására megtaláló, azóta valódi hírműsorokat készítő RTL Klub ma már fölényesen veri a Tv2-t ezen a terepen: 100 ezerrel növelte nézettségét és stabilan 900 ezer körüli nézőszámot produkál.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy a tavaly március 15-én startoló nemzeti hírtelevízió híradója is rögtön elvesztette nézői felét, akkor nehéz másra gondolni, mint arra, hogy a valódi problémákra koncentráló hírszerkesztés növeli a népszerűséget, a szolgalelkűség pedig csökkenti. Úgy tűnik, mégsem olyan könnyű megvezetni a tévénézőt.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.