Hathárom, te csillag – Mit ünnepeljen a magyar?

  • narancsblog
  • 2013. november 25.

Narancsblog

És még mindig nincs vége! Buzánszkyról és Grosicsról egy-egy metrószerelvényt is elneveztek.

Ünnepel a magyarság, hatvan évvel ezelőtt győztük le az angolokat a Wembley stadionban. A találkozót a korabeli angol sajtó nevezte el az „évszázad mérkőzésének”, ám kötve hinnénk, hogy ma bármelyik angol sportújságíró le merné írni ugyanezt. Mi azonban úgy megjegyeztük a korabeli aktuális brit szenzációt, hogy azóta sem tudunk lehasadni róla.

Pedig ha már emlékezünk, emlékezni illene a köztes állomásokra is. Nem a londoni, hanem a berni hazatérőket fogadó tömegre, 1956 „főpróbájára”, vagy például arra, hogy a disszidens Puskás nevét évtizedekig nem volt szabad kimondani. És 1981-re emlékszünk, amikor Puskás – méretes sörhassal – újra parádézhatott a Népstadionban? És 1993-ra? Amikor behúzták szövetségi kapitánynak, persze ő sem tudott csodát tenni, hogy is tudott volna. És ne feledkezzünk meg 2006-ról, a nemzeti gyásznapról sem, amikor Koltay Gábor nem rockoperát, hanem temetést rendezett. Érdemes lenne visszaemlékezni már csak azért is, mert azóta néhai Puskás Öcsi egy személyben az aranycsapat, a többieket inkább kisegítő személyzetként emlegeti még a két túlélő, Grosics és Buzánszky is. Azóta van már Puskás Akadémiánk, meg utcánk, köztéri szobraink…

false

 

Fotó: Jászai Csaba – MTI

Mégsem kell ahhoz Orbán Viktornak lennie a miniszterelnöknek, hogy kijelentsük: a „londoni diadal” körüli rongyrázás mindig is szemfényvesztés volt kezdettől fogva, az épp aktuális politikai széljárás szerint.

De generációk szopják be ezt a maszlagot az évszázad mérkőzéséről. Mire föl?

Nézzük a híreket, és nem hiszünk a szemünknek. Pár hete Szentesen felavattak Puskás Öcsi legújabb egész alakos szobrát, a hétvégén Áder János Buzánszky Jenőt fogadta, aki előtte a Debreceni Egyetemen (!) tartott előadást. Az MTI közleménye szerint „a kerek évfordulón a Kossuth rádió és a Duna Tv nemcsak a teljes mérkőzést tűzi műsorára, hanem háttérbeszélgetésekkel föleleveníti a kort, amikor az egész világ a mágikus magyarokról beszélt”. És még mindig nincs vége! Buzánszkyról és Grosicsról egy-egy metrószerelvényt is elneveztek.

Már az is röhejes, hogy szent tehénként tekintsünk egy barátságos meccsre, és nevezünk aranycsapatnak egy olyan együttest, amely pont ott esett pofára, ahol az aranyérmet osztották. Csakhogy röhögésről szó sincs, kínos feszengésről sem, pedig Rákosiék propagandafogása lassan az államalapítással, a nándorfehérvári diadallal, március tizenötödikével kerül egy polcra.

Miért is röhögnénk, feszengenénk? Nem lehet, hogy mégis a 20. századi magyar történelem legfényesebb napja november 25-e? Vagy tud valaki jobbat?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.