Kedves magyarok, ezentúl félelem nélkül beszélhettek a nyilvánosság előtt bármiről: értitek, bármiről…

  • narancs.hu
  • 2015. december 19.

Narancsblog

Most, hogy a miniszterelnök szíves közlése szerint Ákos és a Telekom ügye a szólásszabadságról szól, szabad a pálya, senki ne fogja vissza magát.

Miután a NER hivatalos futtatott popzenésze és a Magyar Telekom közötti magánszerződés ügyét Orbán Viktor a szólás- és véleményszabadságért – a nemzetközi finánctőkével szemben – folytatott szabadságharccá stilizálta föl, a kormányfői kinyilatkoztatásban a menetrendszerű értetlenkedés helyett lássuk meg a kínálkozó lehetőséget. Ha valaki nem élhet vissza Magyarországon azzal, hogy gazdag és pénze és hatalma van, akkor ez, feltesszük, nemcsak a multinacionális vállalatokra, hanem mondjuk az állam intézményeire is vonatkozik.

Vagyis ha az apparátus egy magas vagy kevésbé magas beosztású tagjának az a véleménye például az Ákos-eset utózöngéiről, hogy azért az elmebajnak is lehetne már határa, akkor azt ezentúl névvel, arccal vállalva is elmondhatja a nyilvánosságnak (és nem csak azután, hogy a mobilból az akkut is kiveteti, mert hát soha nem lehet tudni), mert véleménynyilvánítási szabadságáért adott esetben maga Orbán kész szavatolni.

És így tovább: bármely szakiskolai pedagógus elmondhatja ezentúl nyíltan akár az M1-en is, hogy torkig vannak az őket a legváratlanabb esti időpontban telefonon ellenőrző kormánytisztviselővel, vagy hogy a 2010 óta tartó idiotizmus és az azt képviselő kontraszelektált, frusztrált, stb. hivatalnokok olyan károkat okoztak már eddig is az oktatásban, amiket egy évtized alatt sem lehet helyrehozni. Nyilván kamerába mondhatják – hasra ütéssel egy példa – a Fidesz-káder vezette egészségügyi intézmény dolgozói is a véleményüket a munkahelyi állapotokról, mert semmi retorzió nem éri majd őket.

Az alkotmány Alaptörvény után péntektől immár Orbán Viktor is felhatalmazta a magyar népet a szabad véleménynyilvánításra (és manapság, ugye, ez számít). Tessék élni vele, garantáltan nem eshet bántódása senkinek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.