Sunnyognak, tagadnak, de a kormány tényleg a gimnáziumok kinyírására készül

  • - gm -
  • 2017. július 5.

Narancsblog

A gyerekek jövőjét veszik el, és közben még hülyének is néznek mindenkit.

Aki a NER-ben élt az elmúlt években, azt nem igazán lephette meg a Magyar Nemzet által a hétvégén bemutatott, tavaly decemberben készült kormányzati háttéranyag, amely arról szól, hogyan is lehetne csökkenteni a fránya gimnazisták számát, akik még mindig nem akarnak szakiskolába menni, pedig az iparkamara elnöke is nagyon mérges már.

Minisztériumi jelentés készült arról, hogyan nyírnák ki a gimnáziumokat

Ha kell, központi rendelkezésekkel terelnék át a diákokat a szakképzésbe. Még áprilisban egy szombathelyi tanácskozáson Palkovics László azt mondta, 2019-től felmenő rendszerben kötelezővé tennék a középiskolai felvételit, és központilag szabályoznák, hány diák vehető fel gimnáziumba, szakgimnáziumba és szakközépiskolába.

Palkovics László tegnap a témával kapcsolatban azt mondta az atv.hu-nak, hogy nem akarják csökkenteni a gimnazisták számát. Mielőtt azonban örömtáncot kezdenénk járni, hogy a kormány mégsem akar szembemenni a 21. századdal, mégsem akarja a lehető legtöbb gyereket szakiskolába gyömöszölni, olvassuk el gyorsan az oktatásért felelős államtitkár következő megszólalását is.

Palkovics tudniillik azt mondja a portálnak, gimnáziumi keretszámok ugyan nem lesznek, de a felvételit kötelezővé tennék 2019-től. Majd rögtön hozzáteszi: erre nem azért van szükség, hogy csökkentsék a gimnazisták számát.

Hát akkor mégis mi a fenéért?

Mi a francért beszél megint olyanokról Parragh László, hogy igenis csökkenteni kell a gimnáziumi férőhelyek számát?

Tényleg arról van szó, hogy Palkovics hülyének néz mindenkit, és azt próbálja beadni, hogy ha jön a felvételi, akkor majd ugyanennyien fognak bekerülni a gimnáziumokba. Arról az írásbeli felvételiről van szó egyébként, amelynek létjogosultságát már eddig is milliószor megkérdőjelezték, és amelyről talán a kitalálói sem tudnák megmondani, mit is mér igazából. De eddig legalább nem volt kötelező, mondhatta azt egy iskola, hogy köszi, engem nem az érdekel, hogyan teljesít a diák kétszer negyvenöt percben, vizsgahelyzetben, hanem arra vagyok kíváncsi, mit gondol a világról, ki is ő tulajdonképpen, és ezért személyesen szeretnék vele beszélgetni. Most majd ez sem lesz, meghatározzák a központból „eldönti a felvételi”, hogy ki mehet gimnáziumba, és mindeközben még a képünkbe vágják: ez is a diákok érdekében van. Palkovics pedig azt is hozzáteszi: azt szeretnék, hogy „a középiskolai felvételiken sztenderdek legyenek a követelmények”. A Klik Klebelsberg Központ meg az egyentankönyvek korában persze tudjuk, mit is jelent ez.

Eldöntik, mi lesz a gyerekedből

Eldöntik, mi lesz a gyerekedből

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

És az a baj, hogy 2017-re eljutottunk oda, hogy ezen sem tudunk meglepődni. Lehet ugyan hüledezni, hogy van egy ország, ahol a gimnáziumok ellen beszélnek, ahol bár tagadják, de az érettségit adó intézményeket egyfajta ellenségnek tekintik, de meglepődni aligha lehet. Lehet mondani az érveket, hogy minden létező kutatás a gimnáziumok előnyéről beszél, hogy az érettségivel, diplomával rendelkezők arányának növelése volna a cél, a válasz kimondva-kimondatlanul is az lenne, hogy mi jobban tudjuk, mi kell a gyerekednek.

Van viszont ennek egy előnye: meglepődni nem lehet, de szerveződni, tiltakozni, ellenállni igen. Valahogy úgy, ahogy 2016 elején tették pedagógusok és diákok, csak most ügyesebben, célzottabban, tanulva a hibákból. Megmutatva, hogy nem Parragh Lászlók fogják eldönteni, mi lesz a gyerekek sorsa. Mert ne legyen kétségünk: a jövőt veszik el. Nem a miénket; a gyerekeink jövőjét. És közben még hülyének is nézik az embert.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.