Gyász

Lacika

Najmányi László (1946–2020)

  • Víg Mihály
  • 2020. augusztus 9.

Nekrológ

Fájdalmasan kevesen tudják, hogy a hetvenes években a magyarországi művészeti aktivitás még szinkronban volt a világon történő legprogresszívebb dolgokkal. Halász-színház, performanszok (St.Auby, Hajas), szobrászat (Pauer), Erdély filozófiai munkássága és az ezekhez szorosan kötődő Kovács István Stúdió, amelynek éppen Najmányi László (Lacika) volt a „vezetője”, bár ő ez ellen nyilván tiltakozna – hiszen, mint a híres duk-duk Ady-novellában – mindenki tudta, hogy ő a vezér, csak ő maga nem.

Az sem véletlen, hogy az imént felsoroltak mindegyike aktív tagja volt a BBS-nek, valamennyien foglalkoztak filmkészítéssel is. Ezek az emberek még barátok is voltak, nagyon komolyan, kíméletlenül kritizálták egymás munkáit, amitől ezek a barátságok csak még mélyebbé váltak. Talán mondani sem kell, hogy az említettek mindegyike a „tiltott” kategória minden hátrányát elszenvedte, és szinte kivétel nélkül kiüldözte őket az akkori stupid hatalom az országból. (Aztán, már a nyolcvanas években kezdett eltűnni ez a komolyság, jelenidejűség, és az igénytelenség később csak fokozódott, hogy végre lezuhanjunk ebbe az infernális mocsárba, amelyben ma élünk. Ezt ő nagyon mélyen érezte. Annyira, hogy nem tudok nem gondolni arra, hogy az emiatt érzett elkeseredés évekkel rövidítette meg az életét.)

Én (életkorom miatt) csak ’75/76 körül kezdtem messziről csodálni ezt a társaságot. Személyesen már csak azért sem ismerhettem őket, mert nehéz volt a közelükbe férkőzni, joggal tartottak a tégláktól.

Najmányi Lászlóval „személyesen” a Bajcsy-Zsilinszky, Ó utca sarkon találkoztam először. Hámos Gusztávval ballagtam egy fillér nélkül, amikor ő (Gusztávot persze ismerte) elmesélte, hogy most érkezett Moszkvából. Mesélt a kétszer nyolc sávos utakról, melyeken a dúsgazdag moszkvai aranyifjak hatalmas autóikon száguldoznak. Akkoriban – legfoglalkoztatottabb díszlettervezőként e kis hazában – volt pénze, rögtön elővett egy százast, átnyújtotta és elsietett.

Legjobb barátjával, Molnár Gergellyel akkoriban zenét és színházat csináltak. Ott voltam az összes Spions-koncerten, és ott voltam a Molnár utcában is minden előadásukon, melyeket a Donauer Video Family Without Video & Friends nevű társulatukkal adtak elő. Nem sokkal később követték Baksa-Soós, St.Auby és a Halász-színház példáját, és elmentek ők is. Először Párizsba, aztán Kanadába, ahonnan Najmányi már egyedül továbbment Amerikába.

Nyolcvanötben New Yorkban találkoztam vele ismét. A Broadwayn élt egy hatalmas loft befogadott lakójaként. Nem volt hajlandó magyarul megszólalni, én pedig nem tudtam angolul. Valamennyit zenélgettünk. Lukin Gábor tolmácsolt, és készítette a felvételeket.

Aztán Najmányi hosszas indonéziai bolyongások, New York-i tartózkodások után valamiért ’96-ban hazatért, és komolyan terveztük, hogy ő és a Balaton együtt fog zenét és színházat csinálni. Ebből végül pár közös koncerten és egy, a Műcsarnokban előadott színházi előadáson kívül nem sok minden jött létre. Akkor már gyanakvó volt, mint minden „nehéz ember”. Szemérmes és nehezen megközelíthető. Nem haraggal, de rejtelmes módon mégis eltávolodtunk egymástól. Persze ha valahol összefutottunk, mindig jól elbeszélgettünk. Pauer Gyulánál, kiállításmegnyitókon. Persze rengeteget dolgozott ezután is. Könyveket írt Halász Péterről, Thereminről, Blumról, előadásokat rendezett, blogokat készített Dr Bardo néven Dixi életéről, de ezek a művek jelentőségüknél jóval kevesebb figyelmet kaptak.

Elkezdett nehezen járni, csípőprotézisre lett volna szüksége. Erre nem került sor, mert az ilyen öntörvényű emberek idegesek lesznek, ha orvoshoz kell menniük, képtelenek azt a kanosszát végigjárni, ami egy műtét végtelenül nehéz elintézését jelenti.

Így egyre inkább visszaszorult a lakásába, egyre inkább magára maradt. Volt pár ember, aki szeretett volna segíteni, de ő a büszkesége miatt ezeket a próbálkozásokat elhárította. Végül szinte véletlenül értesültem arról, hogy öreg barátom magatehetetlenül, életveszélyes állapotban, magányosan hever egy garzonlakásban. Egy közös ismerősünk hívott, hogy oda kéne mennem hozzá, mert már nem tud megmozdulni, és tíz centivel szeretne feljebb húzódni az ágyban. Ajtót nyitni nem tud (természetesen), de megtudtam a kapukódot, és azt is, hogy hol találom a lépcsőházban elrejtett kulcsot. Behatoltam a lakásba.

Ezt a hatalmas költőt, performert, zenészt, írót, képzőművészt ilyen körülmények között kell látnom? Így bánik el ez az ország ritka géniuszaival?

Nagy nehezen kicibáltam alóla a lepedőt, kicseréltem azt a pelenkaszerű valamit, ami a feneke alatt volt. Egy öregember bölcs fürkésző szemeit láttam, és ugyanezekben a szemekben egy kisgyermek félelmét. „Pedig annyi tervem volt – mondta –, van egy csomó doboz, amit még Amerikából küldtem haza, azt kéne katalogizálni. Le fogják vágni mind a két lábamat.” Nem hittem el, mert olyan hihetetlen volt ez az egész. Levittem a zsákot, amiben ezek a pelenkaszerű dolgok voltak, elmentem vásárolni.

Másnap, mikor ismét hozzá siettem, ott volt a nővére, és egy nővérke, aki azt mondta neki: „Laci bácsi, tessék akarni meggyógyulni!”

Bevitték a Jánosba. Ott elvégezték a műtétet. Egyéb beavatkozáshoz már késő volt, hiába vitték az érsebészetre. Cukorbetegség, elromlott szív, felfekvések a hónapokig tartó, magányos ágyban fekvés miatt. Egész éjjel fegyverropogást hallott, azt hitte, hogy pisztolyok hevernek a padlón. „Nincs ott pisztoly?” – kérdezte. „Akkor hozz be egyet, és lődd szét a fejem. Vagy ha nincs bátorságod, majd én.” Két ápoló lépett a kórterembe, és elvitték kötözésre. Éjjel tizenegykor meghalt.

Nem akart tovább élni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.