Olvasói levél

Egotrip. Maga itt a tánctanár?

Magyar Narancs, 2012. április 5.

  • 2012. május 19.

Olvasói levelek

Tisztelt Szerkesztőség! Mérő László "Olyan, mint az ország" című cikkének általam problematikusnak vélt állításaira szeretnék reagálni. Szerintem a plágium és a bérmunkás által írt dolgozat beadása közötti fő erkölcsi különbség nem az, hogy az előbbi a "könyvtár szégyene", míg az utóbbinak "jogos [lehet] a helye a könyvtárban [ha] eredeti, új alkotás", hanem az, hogy a plágium esetén az illető lop is és csal is, míg bérdolgozat esetén "csak" csal.

Az illető mindkét esetben más munkáját tünteti fel sajátjaként, tehát előnyszerzés céljából hazudik, és ebből a szempontból ugyanolyan erkölcsi megítélés alá esik (és már ettől méltatlanná válik például a köztársasági elnöki tisztség betöltésére). Ezért tartom problematikusnak azt az állítást, miszerint a plágium és egy politikus más által írt beszéde egy "széles skála" két végét képviselnék, és amelyen egy bérdolgozat bizonyára valahol középen van. Feltételezem, hogy Mérő a közös tényezőt az "ilyesféle ügyek[nél]" abban látja, hogy mindegyik esetben más által írt szöveget használ az illető valamilyen célra (szélesebben értelmezve: más szellemi termékét használja). De ez így önmagában nem egy erkölcsileg minősíthető "cselekedetcsoport", és pontosan ezért nem használható egy erkölcsi útmutatásra alkalmas skála felépítésére. Mérő skálájára rákerülhetne egy színészi produkció is, mivel abban is más szövegét használják, de abból, hogy a színész tevékenysége teljesen rendjén való, nem vonható le semmilyen következtetés egy bérmunkát beadó diák erkölcsi státuszára - ahogyan egy politikus profi csapat által írt beszédének erkölcsi elfogadhatóságára sem.

Hogy egy másik példával illusztráljam: ilyen alapon a betöréses rablás, a boltból lopás és a vásárlás is elhelyezhetők egy széles skálán, mivel mindhárom esetben valamilyen tárgy megszerzéséről van szó. Gondolom, mindenki számára egyértelmű a példa helyes erkölcsi megítélése, és hogy egy ilyen skála felállításából erkölcsi útmutatást nem nyerhetünk. Abszurd lenne azt sugalmazni, hogy mivel a vásárlást természetesnek vesszük, a lopást ne ítéljük el feltétlenül. (Nem azt állítom, hogy a lopást erkölcsileg soha nem lehet megindokolni, csak azt, hogy ennek semmi köze sincs ahhoz, hogy a vásárlást nem tartjuk elítélendőnek.)

Nevezzük tehát nevén a dolgokat - aki plagizál, az lop és csal, aki bérdolgozatot ad be, az csal, és egy politikus, aki más által írt beszédet ad elő, az ceteris paribus - azaz, ha nem állítja, hogy ő írta, nem tartalmaz tudtával igaztalanságot stb. - semmilyen erkölcsileg elítélendő tevékenységet nem követ el, mivel társadalmi konvenció alapján az emberek nem feltételezik, hogy ő írta, csak azt, hogy képviseli a beszéd tartalmát.

Továbbá azzal sem értek egyet, hogy egy egyetemi oktatónak jogában áll, illetve erkölcsileg elfogadható elállni attól a kötelességétől, hogy eljárjon egy olyan diák ellen, aki szerinte nem a saját munkáját adta be, amennyiben szerinte "az illető amúgy teljesen diplomaérett", és egyéb pozitív tevékenységet folytat. Hogyan vélekednénk akkor, ha a képzőművészeti egyetemen egy diák diplomamunkájaként más festményét adná be, és azért nem indítanának eljárást ellene, mert egyébként a diplomához kellően képzett, és sikeres stúdiója van? Akár a képzőművészeti egyetemről, akár a tudományegyetemről van szó, nehezen elképzelhető, hogy a diploma olyan fontos a diáknak, és az ideje olyan értékes, hogy összességében pozitív következményei legyenek egy ilyen döntésnek, amely a legmagasabb szinten elfogadhatóvá tesz egy csalást. És ha egy egyetemi oktatótól elfogadható, hogy nem tartja be az őt foglalkoztató intézmény jó okkal kitalált szabályzatát, és szemet huny egy csalás fölött, akkor hogyan várható el, hogy a társadalom szélesebb köreiben elfogadottá váljon az intézmények és az alapvető erkölcsi normák iránti tisztelet, amely oly fontos feltétele lenne az ország fejlődésének?

Tisztelettel,

Czellér Márk,

a University of Oxford másodéves filozófia és politika szakos hallgatója

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.