Olvasói levelek

  • .
  • 2011. június 23.

Olvasói levelek

Vezér-gyalog játék Magyar Narancs, 2010. június 2. Lapjukban hosszú írás jelent meg a közmédiarendszer átalakításáról.
Miközben a cikk pontos megállapításokat is tartalmaz, sajnos belekerült nem kevés pontatlan, hibás vagy éppen tendenciózus állítás is. Ez utóbbiak talán elkerülhetők lettek volna, ha az újságíró megkeresi a közmédiarendszer vezetőit, köztük engem is, és személyesen tájékozódik arról, hogy miképpen is áll a közmédia átalakítása. Miután ez nem történt meg, kénytelen vagyok írásban összefoglalni a folyamatokat, ezzel rámutatva az írásban szereplő tévedésekre és/vagy csúsztatásokra is. Mindazonáltal nem törekszem arra, hogy a sok szempontból felületes cikk minden hibás részletére reagáljak, tekintettel a saját időbeni korlátaimra is.

Kezdjük az öröklött múlt összefoglalásával. A hazai közmédia-rendszer agonizáló állapotban volt. A korábbi médiatörvény nem biztosította megnyugtató, tervezhető finanszírozását. Szétaprózott intézményei egymás ellen harcoltak, ahelyett, hogy egymást erősítették volna. Pénzelvonással büntették, ha politikailag megbízhatatlannak látták. Az MTV székházának előnytelen bérleti szerződése ránehezedik a gazdasági helyzetre, bénítja a tervezést, a gazdálkodás kiegyenesítését. A nézettség visszaesett, a nézők szinte kizárólag az idősebb korosztályból kerülnek ki. Az új média lehetőségei ma még kiaknázatlanok. Néhány értékes színfolt maradt csupán: a rádió főadói, az MTI pedáns hírszolgáltatása. Elkerülhetetlen a működés normalizálása, a hatékony gazdálkodás kialakítása, a létszám karcsúsítása, a tartalom megújítása. Ehhez ad keretet az új médiatörvény, mely a feladatokat világosan szétválasztja, ugyanakkor összehangolt munkát vár el a közmédiumoktól. Három nonprofit zrt., az MTV, a Duna és a Magyar Rádió elkészíti az optimális programrácsokat az egyes adókra, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) pedig legyártja, illetve megrendeli és legyártatja a műsorokat. Az MTI, szintén zrt. formájában, hírközpontként és az új médiafelületek működtetőjeként dolgozik tovább. Világos munkamegosztás, egyértelmű felelősségek és - nem utolsósorban - kisebb korrupciós kockázat.

Az első hónapok az átvilágításról szóltak. Mit csinál az MTVA 3200 munkavállalója? Milyenek a műszaki eszközök? Hol vannak párhuzamosságok? Hol lehet gyorsan spórolni? Az integrációs folyamat részeként lépésről lépésre bővül az új Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ), bejelentettük a létszámkarcsúsítás szándékát és egyeztetjük az érdekképviseletekkel, elfogadtuk az őszi műsorstruktúrát. Év végére összeáll a puzzle, 2012. elejétől minden ízében megújul a közszolgálat.

Fontos "médiapolitikai" lépéseket is tettünk. Egy műholdról sugározzuk az összes közszolgálati csatornát, véget vetettünk annak az eszement helyzetnek, hogy több, egy parabolaantennával egyszerre nem "látható" műholdról sugároz az MTV, a Duna és a rádió. Az MTI hírei ingyenesek valamennyi érdeklődő és a továbbközlő médiumok számára is, megvalósul a tájékoztatási esélyegyenlőség. A csatornák "keresztpromózzák" egymás kiemelt műsorait, az M1 a magyar- holland focimeccsekkel és az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjével nézettségben megverte a kereskedelmi csatornákat: hosszú évek óta nem volt ilyen. A közmédia kereskedelmi felületeit egységesen, egy közös sales house értékesíti.

Messze nincs minden rendben még, hogy is lehetne, a közmédiumok évtizedek óta változatlan struktúrában, a minőség, valamint a pénz- és vagyonkezelés tekintetében soha számon nem kérve, pazarlóan, sokszor bűnösen gazdálkodva amortizálódtak. Az átalakítás filozófiáját, konkrét lépéseit január elején minden munkavállalónak eljuttatott kiadványban, azóta rendszeres hírlevelekben, videoblogon, munkavállalói fórumokon ismertettük. Aki ezt nem értette meg, nem követte, és ezért érzi a helyzetet "kaotikusnak" - ahogy a MaNcs írja - az nem is alkalmas újságírónak, médiamunkásnak.

A Magyar Narancs cikke az MTVA egyes vezetőire vonatkozó megállapításaiban is téved. Önmagam kedvéért, a személyemet érintő megjegyzések miatt nem ragadtam volna tollat, így most csak a kollégáimmal és a döntéshozatallal kapcsolatos néhány részletre reagálok, és tényleg csak a példa kedvéért. Papp Dániel főszerkesztő kinevezéséről nem a vezérigazgató feje felett döntöttek, mint ahogy a többi főszerkesztő kinevezéséről sem. Mindegyik főszerkesztő kinevezéséről én döntöttem, és jól döntöttem, és természetszerűleg vállalom mindegyik döntésért a felelősséget. A létszámkarcsúsítás során nem egy beosztott vezető, legyen az főszerkesztő vagy más vezető, állítja össze az "eltávolításra várók listáját", ahogy a cikkíró próbálja ezt sugallni. Több vezetői szint bevonásával zajlik a döntés-előkészítés, a döntések pedig szakmai alapon születnek, minden esetben törekedve az emberiességi szempontok figyelembevételére. Az MTVA felügyelőbizottsága az elnökkel együtt 5 tagú, Ladvánszky György nem a második kinevezett volt, hanem - az elnököt is a tagok közé értve - az ötödik, így már jó ideje teljes létszámmal működik a testület. Helembai Eszter, a cikk tényközlésével ellentétben, sosem volt az MTV HR igazgatója. Adamik Ágnesnek nincs húga, és nem Rudi Zoltán könyvelőjének lánya.

Tévesek a Magyar Narancs információi az Alap ingatlanaira vonatkozóan. A Kunigunda utcai bázis nem az MTVA tulajdonában van, ahogy ezt tévesen állapítja meg a cikk egy zárójeles része. A cikk egy másik részében pedig sajátos módon helyesen szerepel, hogy jelenleg bérlemény az ingatlan. Egyelőre valóban az MTV Zrt. bérli a létesítményt, de dolgozunk azon, hogy rendezzük a tulajdoni helyzetet, meg szeretnénk vásárolni azt, ami természetszerűleg a közmédia tulajdona kell, hogy legyen. Amúgy az Alap tulajdonában levő ingatlanok értékesítését nem tervezzük, ez fel sem merült. Ezzel szemben számos fórumon elmondtam, a nem használt ingatlanokat bérleményként hasznosítjuk. Folytathatnánk a sort, de példának talán ennyi is elég. Apróságnak tűnnek, de ékesen bizonyítják, hogy a cikk szerzője nem vette a fáradságot értesülései ellenőrzésére. Vajon mennyire lehetnek hitelesek az információi ennél "nagyobb" ügyek esetében?

Értem és megértem, hogy a közmédia megújítása érdekeket sért, és személyes egzisztenciákat érint. De talán éppen az újságírószakmának - ha másért nem, a kollegialitás okán - kellene partnernek lennie abban, hogy a közmédia újból nézett, hallgatott, látogatott csatornákkal üzemeljen, átlátható, tisztességes módon. Kérem ebben a Magyar Narancs segítségét is, magam és kollégáim, ha keresnek minket, örömmel állunk a lap rendelkezésére.

Böröcz István

az MTVA vezérigazgatója

Kulturális hírek

Magyar Narancs, 2010. június 9.

Kedves MaNcs,

azt olvasom a rövid hírekben, hogy "Pénzhiány miatt bezárt Lengyelország egyik leghírhedtebb megsemmisítő tábora, Sobibor". Tudom, az ilyen információkat tömören kell megfogalmazni. A lengyelek azonban joggal veszik a szívükre - és a világ számos tekintélyes lapjával keveredtek már vitába emiatt -, ha az ő nevükhöz kötik a német megszállás alatti rémtetteket, amikor őket magukat is alsóbbrendű embereknek nyilvánították és üldözték a saját hazájukban. Amikor korábbi területén a koncentrációs táborok működtek, Lengyelország nem létezett. Ezért célszerűbb - és igazabb - lett volna ezt írni: "Pénzhiány miatt bezárt Lengyelországban az egyik leghírhedtebb egykori náci megsemmisítő tábor..."

Üdvözlettel:

Domány András

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.