Olvasói levelek

  • .
  • 2011. június 9.

Olvasói levelek

Dupla krémes Magyar Narancs, 2011. május 19. Kedves Narancs! Lapotokban értékes kritika jelent meg Renée Fleming koncertjéről Dupla krémes címmel.
A cikk szerint az énekesnőt még Solti György ajándékozta meg az írás címébe foglalt, s jellemzően oly kevéssé ceremoniális becenévvel. Nos, Solti a művésznő hangját hasonlította az angol nyelvterületen (elsősorban Nagy-Britanniában) double creamnek nevezett, rendkívül zsíros (minimum 48%) tejszínféléhez, arra célozva, hogy a hang telt, bársonyos és élvezetes.

Üdvözlettel:

Grosschmid Péter

Együtt a labirintusban

Magyar Narancs, 2011. május 26.

T. Szerkesztőség!

Gratulálok cikkükhöz. Azt írja Legát Tibor a bevezetőjében: (Madai Krisztina coach) "hivatásának nincs magyar 'megfejtése'. A coach, a coaching kifejezés ma még magyarázatra szorul." És igaza van. Bár az átlagosnál intelligensebbnek és olvasottabbnak tartom magam, sajnos nagyon ködös elképzeléseim vannak a coachról és a coachingról. Nem baj, gondoltam, majd most világosságot teremtenek az agyamban. Hogy a kérdéssel kapcsolatban sötét maradt, meggyőződésem szerint nem az én hibám. A cikk elolvastával bizonytalanságom még nagyobb lett, a kérdések sokasodtak.

Alapvetően mit csinál a coach? Milyen végzettséggel és hogyan? Mik az ilyen tanácsadás egyes lépései, tevékenységének az eredménye mérhető-e, és ha igen, hogyan? És az új kérdés: kik az ügyfelei? (Eddig azt hittem, csak csúcsvezetők, most mintha magánosok is lehetnének.)

Mindezekre a kérdésekre nem ad választ a cikk. Lehet, hogy az erről szóló korábbi MaNcs-cikket nem olvastam? Volt ilyen? És ha volt, miért nem hivatkozik rá a szerző?

A Legát kérdéseire adott ilyen általános válaszokból, mint "a coaching célja, hogy az ügyfél maximalizálja szakmai és személyes potenciál-ját (...), megerősödik a gondolkozása és döntéshozó képessége", látszik, hogy csodálatos dolgok történnek, de hogyan? Az válasz erre, hogy "a coachingban a tudatosság, a célok pontos tisztázása által konkrét, új megoldások születnek"? Szerintem nem.

A szerző utolsó kérdésének bevezetője így szól: "A coachingot csak egy nagyon szűk réteg ismeri nálunk, és nem hinném, hogy a jövőben ez megváltozna." Ha rajta múlik, ez így is marad.

Üdvözlettel

Telekes Andor

(régi és továbbra is hűséges olvasójuk)

Mérő László: Maga itt a tánctanár? (A nagy számok törvénye)

Magyar Narancs, 2011. május 26.

Mérő László sokoldalú ember, aki MaNcs-beli időszakos rovatában szívesen fogalmaz meg kategorikus állításokat a legkülönbözőbb szaktudományok illetékességi körében. Jól emlékszünk, amikor vagy két évvel ezelőtt egy elemi magyar népzene-tudományi kérdésben Kodály Zoltánnal is bátran szembement. Akkor az egyik legtekintélyesebb magyar zenetudós, Kárpáti János látta szükségesnek azt, hogy olvasói levélben helyreigazítsa őt. Mérőnek talán rosszulesett a kioktatás, s miután időközben a szélsőjobboldaliakkal való nyilvános vitázás kívánatos módjára vonatkozó nézeteivel - illetve ez irányú példamutatásával - is vihart aratott, most visszakanyarodott a matematikához; végül is a gömb és a tórusz topológiájának ismertetése során korábban elkövetett baklövésének emléke már halványodóban van.

Legutóbbi írásában többek között a számegyenesen, a síkban és a térben történő véletlen bolyongással kapcsolatban terjeszti az ismeretet. Sajnos azonban itt is egy - ráadásul nyilvánvalóan - hamis állítással fűszerezi írását. Szerinte - terjedelmi okokból rövidítek - ha a számegyenesen dülöngélő részeg minden lépésben egyenlő valószínűséggel lép egy-egy egységnyit balra vagy jobbra, akkor otthonától bármilyen messziről indul is el, "a nagy számok törvényéből következik, hogy még így is biztosan hazajut előbb-utóbb". Természetesen nem jut biztosan haza; ugyan mi garantálná, hogy "biztosan" nem fog a végtelenségig mindig csak egy irányba, a céltól elfelé lépni? Vagy hogy nem fog az idők végezetéig "kettőt jobbra-kettőt balra" csárdásozni, s ezáltal lényegében helyben maradni? (Elárulom: végtelen sok olyan végtelen lépéssora van, amelyeket követve még a távolból sem láthatja többé a háza tetejét.)

Mérőnek azt kellett volna írnia, hogy ittas hőse 1 valószínűséggel hazakeveredik véges számú lépésben (ahogyan pár sorral lejjebb, a térbeli bolyongásról szólva maga is operál a valószínűség fogalmával). Példája ugyanis éppen annak a ténynek egyik szemléletes illusztrációja, hogy az 1 valószínűségű esemény és a biztos esemény nem ugyanaz. (Amikor, évtizedekkel ezelőtt, még vizsgáztattam valószínűség-számításból, erre a különbségre példát kérni a közepes nehézségű mentő kérdések közé számított.)

Szőrszálhasogatás? Nem, már eleve nem az; de nem lehet éppen a valószínűség-számítás elemi fogalmairól úgy szólni, hogy e fogalmakat hozzávetőlegesen használjuk, összemossuk egymással. Világos, hogy egy rövid cikkben nem lehet mindent elmagyarázni. Ám azzal kapcsolatban sem írhatunk le hamis állításokat, amit történetesen nem magyarázunk el. A jó példa előttünk áll: a magyar matematikai ismeretterjesztés olyan klasszikusai, mint Péter Rózsa (Játék a végtelennel), Rényi Alfréd (Dialógusok a matematikáról) vagy Grätzer György (Elmesport egy esztendőre) legszemléletesebb, legszuggesztívebb és legszórakoztatóbb lapjaikon is játszva tettek eleget az egzaktság követelményének.

Malina János

okleveles matematikus

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.