"Olvasói levelek" - Hová-hová, öreg Annám?

  • .
  • 2009. november 5.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. október 15. Hová-hová, fiatal barátom? Úgy érzem, erősen hatott Önre filmem, az Utolsó jelentés Annáról. Ön éppen abban a sorok között üzenő, burkolt, célozgató, sunyi stílusban fogalmazott, ami olyannyira jellemző volt a puha diktatúrára.
A következőt írja: "És tegye a szívére a kezét a kedves néző, ki ne szeretett volna a hetvenes években Nyugatra járogatni, konferenciázni és farmert hozni a családnak? Mindazonáltal őszintén reméljük, hogy egy olyan néző sem akad, aki a konferenciázást a filmfesztiválozással helyettesítené be, Brüsszelt Cannes-nal, satöbbi - mert nem lenne semmi értelme a dolognak. Leszámítva azt az esetet - amire gondolni sem merek -, miszerint nem filmhez, hanem magánközleményhez van szerencsénk: jelentettünk, jelentgettünk, de azért nagyon helyes, nagyon rendes emberek voltunk."

Ha Ön engem föl akar jelenteni, hogy besúgó voltam azért, hogy fesztiválokra utazhassak, akkor tegye ezt nyíltan! Nem voltam besúgó. A Kádár-korban éltem, csináltam filmeket és utaztam fesztiválokra, mert a filmjeim versenyben voltak. Nem a párt küldött, hanem a filmjeimet választották ki a franciák, németek, angolok, oroszok. A filmemből Ön semmit nem értett meg, ugyanis azt írja: "Az Utolsó jelentés Annáról arról szól, hogy attól még, hogy együttműködtél a pártállammal, lehettél akár rendes ember." Ezzel szemben a film arról szól, hogy aki együttműködött, elárulta a barátait, hazugságokban hitt vagy próbált hinni, az elveszít mindent. A főhős, Péter, a film elején energikus, tehetséges ember, aki boldog házasságban él. Majd látjuk őt, ahogy megköti az alkut, gépeli a jelentéseket a kijelölt célszemélyről. A film végén elveszít mindent: a feleségét, az önbecsülését, issza a feleseket a kocsmában, tönkremegy. Ez állásfoglalás és ítélet a részemről. Ugyanakkor, ha azt hiszi, hogy a besúgók mind ellenszenves, tehetségtelen, ördögi figurák voltak, téved.

Azt is írja, hogy "...nem erre vettünk jegyet, hanem Kéthly Annára". Miféle prekoncepcióval ült be a moziba? Miért nem egy filmre vett jegyet? Rajtam kéri számon Kéthlyt? Az elmúlt húsz évben leírta egyszer is a nevét? Mi a Kéthly által képviselt másik Magyarországot akartuk ütköztetni azzal a hazug, elvtelen világgal, amely a hetvenes éveket jellemezte.

Ha nem előzetes elvárásokkal nézte volna a filmet, akkor talán nem írta volna le a következő butaságot: "A filmidő a botcsinálta spion vívódásaira és egy jellegzetes budapesti közeg - a kommunista éra sztenderd ügymenetén magukat például impozáns könyvtáruk vagy valami más jó tulajdonságuk segedelmével budai lakásokban felülhelyezni képesek közösségének - gyengéd, megértő, de inkább szeretetteli bemutatására kell." A filmben semmi ilyesmi nincsen. Könyörgök, honnan vette a budai lakásokat? Maga egy másik filmet látott. Könyvtára csak a represszió alatt álló, ellenzéki Faragónak van. Egyébként nyomott Kádár-kori panelt, Trabantokkal teli utcát, nyolcadik kerületi bérházat, kocsmát, bigott kommunista apát, beszervezőt, ügynöktartót láthatott a filmben. Ha Ön ezt egy jellegzetes budapesti közeg (?) gyengéd, szeretetteli bemutatásának vélte, nem az én filmemet nézte.

Valóban nehéz és megvitatandó dilemma: lehetett-e és hogyan tisztességesnek maradni a Kádár-rendszerben, filmet csinálni, könyvet írni, tanítani stb. Érdekes, hogy Ön épp azt veri agyon a kritikának álcázott feljelentés bunkójával, aki őszintén próbál beszélni a közelmúltról, amiben mindannyian éltünk. Aki egyáltalán beszélni akar a múltról.

Hát erre tartunk, fiatal barátom...

Mészáros Márta

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.