"Olvasói levelek" - Hová-hová, öreg Annám?

  • .
  • 2009. november 5.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. október 15. Hová-hová, fiatal barátom? Úgy érzem, erősen hatott Önre filmem, az Utolsó jelentés Annáról. Ön éppen abban a sorok között üzenő, burkolt, célozgató, sunyi stílusban fogalmazott, ami olyannyira jellemző volt a puha diktatúrára.
A következőt írja: "És tegye a szívére a kezét a kedves néző, ki ne szeretett volna a hetvenes években Nyugatra járogatni, konferenciázni és farmert hozni a családnak? Mindazonáltal őszintén reméljük, hogy egy olyan néző sem akad, aki a konferenciázást a filmfesztiválozással helyettesítené be, Brüsszelt Cannes-nal, satöbbi - mert nem lenne semmi értelme a dolognak. Leszámítva azt az esetet - amire gondolni sem merek -, miszerint nem filmhez, hanem magánközleményhez van szerencsénk: jelentettünk, jelentgettünk, de azért nagyon helyes, nagyon rendes emberek voltunk."

Ha Ön engem föl akar jelenteni, hogy besúgó voltam azért, hogy fesztiválokra utazhassak, akkor tegye ezt nyíltan! Nem voltam besúgó. A Kádár-korban éltem, csináltam filmeket és utaztam fesztiválokra, mert a filmjeim versenyben voltak. Nem a párt küldött, hanem a filmjeimet választották ki a franciák, németek, angolok, oroszok. A filmemből Ön semmit nem értett meg, ugyanis azt írja: "Az Utolsó jelentés Annáról arról szól, hogy attól még, hogy együttműködtél a pártállammal, lehettél akár rendes ember." Ezzel szemben a film arról szól, hogy aki együttműködött, elárulta a barátait, hazugságokban hitt vagy próbált hinni, az elveszít mindent. A főhős, Péter, a film elején energikus, tehetséges ember, aki boldog házasságban él. Majd látjuk őt, ahogy megköti az alkut, gépeli a jelentéseket a kijelölt célszemélyről. A film végén elveszít mindent: a feleségét, az önbecsülését, issza a feleseket a kocsmában, tönkremegy. Ez állásfoglalás és ítélet a részemről. Ugyanakkor, ha azt hiszi, hogy a besúgók mind ellenszenves, tehetségtelen, ördögi figurák voltak, téved.

Azt is írja, hogy "...nem erre vettünk jegyet, hanem Kéthly Annára". Miféle prekoncepcióval ült be a moziba? Miért nem egy filmre vett jegyet? Rajtam kéri számon Kéthlyt? Az elmúlt húsz évben leírta egyszer is a nevét? Mi a Kéthly által képviselt másik Magyarországot akartuk ütköztetni azzal a hazug, elvtelen világgal, amely a hetvenes éveket jellemezte.

Ha nem előzetes elvárásokkal nézte volna a filmet, akkor talán nem írta volna le a következő butaságot: "A filmidő a botcsinálta spion vívódásaira és egy jellegzetes budapesti közeg - a kommunista éra sztenderd ügymenetén magukat például impozáns könyvtáruk vagy valami más jó tulajdonságuk segedelmével budai lakásokban felülhelyezni képesek közösségének - gyengéd, megértő, de inkább szeretetteli bemutatására kell." A filmben semmi ilyesmi nincsen. Könyörgök, honnan vette a budai lakásokat? Maga egy másik filmet látott. Könyvtára csak a represszió alatt álló, ellenzéki Faragónak van. Egyébként nyomott Kádár-kori panelt, Trabantokkal teli utcát, nyolcadik kerületi bérházat, kocsmát, bigott kommunista apát, beszervezőt, ügynöktartót láthatott a filmben. Ha Ön ezt egy jellegzetes budapesti közeg (?) gyengéd, szeretetteli bemutatásának vélte, nem az én filmemet nézte.

Valóban nehéz és megvitatandó dilemma: lehetett-e és hogyan tisztességesnek maradni a Kádár-rendszerben, filmet csinálni, könyvet írni, tanítani stb. Érdekes, hogy Ön épp azt veri agyon a kritikának álcázott feljelentés bunkójával, aki őszintén próbál beszélni a közelmúltról, amiben mindannyian éltünk. Aki egyáltalán beszélni akar a múltról.

Hát erre tartunk, fiatal barátom...

Mészáros Márta

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.