"Olvasói levelek" - Rémségek cirkusza

  • .
  • 2009. november 12.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. október 22. A Rémségek cirkusza című filmet nemhogy nem láttam, de nem is hallottam róla; a Mancsban, persze, a rencenziót elolvasom róla.
(Naná, mindent.) A műalkotásról írottakhoz nem tudok hozzászólni, annál inkább a felvezető gondolathoz. Ami felesleges volna, ha nem ebben a lapban olvasnánk, ahol az olvasmányosság és a sajátos irónia, ugyebár, fontosabb, mint a rideg logika a szerkesztésben. Csakhogy. A tréfás gondolatmenet arról, hogy "George Lucas filmtörténeti heccet hajtott végre, amikor azt írta a Csillagok háborúja elejére, hogy negyedik rész", nem klappol. Ezt nem hagyhatom ennyiben, elvégre szent dolgokkal felelőtlenül dobálózni - blaszfémia. Szóval az úgy volt, mint egyébiránt meglehetősen közismert, hogy a Star Wars 1977-es (és két évvel később magyarországi) bemutatója alkalmával nem volt odaírva semmi ilyesmi a film elejére. Annak dacára, hogy a rendező valóban eleve három (vagyis hat, azaz kilenc, izé, khm) részesre tervezte galaktikus sztoriját. És annak dacára sem, hogy a recenzor megjegyzésével ellentétben - mozitörténeti szinten igen, de - aktuálisan nem jött derült égből villámcsapásként a film sikere; előtte hetekkel, hónapokkal már oly mértékben felfokozódott az újfajta szuper sci-fi iránti várakozás, hogy a közönség Amerika-szerte kilométeres sorokban állt jegyért a premier napjaiban. (A filmkészítés megelőző két éve folyamán valóban fennállt a bukás és az anyagi kudarc veszélye, de a bemutató idején már nem.) Akárhogy is, a lényeg, hogy az utóbb legendássá vált - s egye fene, minősítse ezt bárki "rendezői szemtelenségnek", heccnek vagy poénnak - "Episode IV" felirat a filmcím alá csak a folytatás, az 1980-as A Birodalom visszavág újabb sikere, s a Csillagok háborúja immár A New Hope alcímmel történő ismételt bemutatása kapcsán került oda.

Az írás további okfejtése az "egyrészes sorozatok" tárgyában innentől számomra is elfogadható humorforrás lehet.

Üdvözlettel:

Beba-1

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.