"Olvasói levelek" - Rémségek cirkusza

  • .
  • 2009. november 12.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. október 22. A Rémségek cirkusza című filmet nemhogy nem láttam, de nem is hallottam róla; a Mancsban, persze, a rencenziót elolvasom róla.
(Naná, mindent.) A műalkotásról írottakhoz nem tudok hozzászólni, annál inkább a felvezető gondolathoz. Ami felesleges volna, ha nem ebben a lapban olvasnánk, ahol az olvasmányosság és a sajátos irónia, ugyebár, fontosabb, mint a rideg logika a szerkesztésben. Csakhogy. A tréfás gondolatmenet arról, hogy "George Lucas filmtörténeti heccet hajtott végre, amikor azt írta a Csillagok háborúja elejére, hogy negyedik rész", nem klappol. Ezt nem hagyhatom ennyiben, elvégre szent dolgokkal felelőtlenül dobálózni - blaszfémia. Szóval az úgy volt, mint egyébiránt meglehetősen közismert, hogy a Star Wars 1977-es (és két évvel később magyarországi) bemutatója alkalmával nem volt odaírva semmi ilyesmi a film elejére. Annak dacára, hogy a rendező valóban eleve három (vagyis hat, azaz kilenc, izé, khm) részesre tervezte galaktikus sztoriját. És annak dacára sem, hogy a recenzor megjegyzésével ellentétben - mozitörténeti szinten igen, de - aktuálisan nem jött derült égből villámcsapásként a film sikere; előtte hetekkel, hónapokkal már oly mértékben felfokozódott az újfajta szuper sci-fi iránti várakozás, hogy a közönség Amerika-szerte kilométeres sorokban állt jegyért a premier napjaiban. (A filmkészítés megelőző két éve folyamán valóban fennállt a bukás és az anyagi kudarc veszélye, de a bemutató idején már nem.) Akárhogy is, a lényeg, hogy az utóbb legendássá vált - s egye fene, minősítse ezt bárki "rendezői szemtelenségnek", heccnek vagy poénnak - "Episode IV" felirat a filmcím alá csak a folytatás, az 1980-as A Birodalom visszavág újabb sikere, s a Csillagok háborúja immár A New Hope alcímmel történő ismételt bemutatása kapcsán került oda.

Az írás további okfejtése az "egyrészes sorozatok" tárgyában innentől számomra is elfogadható humorforrás lehet.

Üdvözlettel:

Beba-1

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.