Hegedüs József

A bűvös hármas

Lakáshitelválságok Magyarországon és az Otthon Start csapdái

Publicisztika

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

1981-ben, a megdönthetetlennek tűnő szocialista rendszer válságának kezdetén járunk. A lakáspolitika még a helyén van, hiszen ebben az évben 76 975 lakás épült. (Ez a 2010-es évtized legjobb évében épült 21 127-hez képest impozáns teljesítmény; a rendszerváltás után a mélypont 2013-ban jött el, 7293 új lakással.) A hetvenes évek közepéig, 15 év alatt nagyjából valóban sikerült egymillió lakást felépíteni. De nem dicsérni akarom a kádári lakásrendszert – ha meg akarjuk érteni az első nagy lakáspolitikai válságot, amely rögtön 1990-ben robbant ki, akkor tudnunk kell, milyen politikai és intézményi logika vezetett odáig.

A szocialista lakásrendszer repedései

Az 1970-es években sajátos, sok szempontból érdekes lakásrendszer működött, amelyhez ma is sok baloldali kritikus szívesen visszanyúlna. Az 1980-as évek elején a körülbelül 3,7 milliós lakásállomány megoszlása így festett: körülbelül 23 százaléka állami tulajdonban volt, ezek voltak a tanácsi lakások, amelyeket az állam osztott el és kezelt. További 20 százalék ugyancsak állami építésű, finanszírozású és elosztású volt, de a lakások magánszemélyek tulajdonában álltak, és jellemzően szövetkezeti kezelésben működtek, főként városi lakótelepeken. A fennmaradó rész túlnyomóan egyéni tulajdonban lévő családi és kisebb társasházakból állt.

Az 1971-ben született modell, amely mögött az 1960-as évek reformgondolatai vehetők ki, célkitűzéseiben nagyjából megfelelt az ún. szabályozási szemléletnek, annak egy szélsőségesebb változata volt. (A lakáspolitika két nagy irányzatáról lásd keretes írásunkat – a szerk.) A városi lakáspiacokon az állami elosztásnak szinte teljes monopóliuma volt, és számos módon (hitelek, árpolitika stb.) ellenőrzés alatt tartotta a vidéki piacot is. A közvetlen állami kontrol alatt lévő lakások, azaz az állami tulajdonúak mellett a magántulajdonba kerülő lakótelepi lakások is komoly támogatást élveztek, piaci értékük már az átadás pillanatában messze meghaladta azt az összeget, amennyit az új tulajdonosnak ténylegesen fizetnie kellett. A tanácsi elosztás kiterjedt az államilag tervezett, épített, finanszírozott, majd magántulajdonba kerülő lakásokra is, és formálisan jövedelemhatárokhoz kötött névjegyzék alapján zajlott, de nem minden esetben ment ilyen tisztán. Akinek volt némi „kapcsolati tőkéje” – akár egyénileg, akár a munkahelye révén –, az ügyesen ki tudta kerülni a hivatalos csatornákat. A lakáshoz jutás módjai tehát korántsem voltak egységesek és átláthatók – többféle logika és út működött egymás mellett.

Ez a modell és ez a tempó azonban gazdaságilag nem volt fenntartható, és az energiaválság is – a politikusi ígéretek ellenére – begyűrűzött. Az állam nem bírta finanszírozni a korábbi volumenű lakásépítést, ugyanakkor politikailag nehezen volt vállalható a számok látványos visszaesése (pedig az akkori építési aktivitásról a mai politikusaink legfeljebb csak álmodhatnak). Ebben a helyzetben az 1980-as évek elején a lakáspolitikai szakapparátus szabad kezet kapott reformok bevezetésére, persze a szocialista rendszer korlátai között. Ők pedig arra ösztönözték a tanácsi lakások bérlőit, hogy menjenek ki a magánpiacra – vegyenek, építsenek lakást, vagy költözzenek máshová. Lelépési pénzt ajánlottak, amely a lakás használatbavételi díjának többszöröse volt. 1980-tól 1986-ig 36 ezer lakás került vissza a tanácsokhoz, ami „kiváltotta” a lakásépítés egy részét, de ez önmagában nem volt elég – mindenképpen növelni kellett a magánlakás-építések arányát, elsősorban a családi házakét és a kisebb, nem telepszerű társasházakét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.