A repedés

Publicisztika

Az ajkai zagytározó kiöntése, a nyolc ember halála és a szörnyű környezetszennyezés alkalmat adhatott volna arra, hogy közös önvizsgálatban merüljön el az ország, mely során átnyálazhattuk volna a magyarországi kapitalizmus számos gyakorlatát. Csak azt kellett volna körültekintően, sok munkával kideríteni, hogy ez hogyan történhetett meg; és bár ez a kérdés nyilvánvalóan tartalmazza egyes személyek polgári vagy büntetőjogi felelősségének alkérdését is, mégis ez utóbbit tartanánk a jövő szempontjából a kevésbé perdöntőnek. Hiszen leginkább azt szeretnénk tudni: hogyan csináljuk úgy, hogy ilyen ne történjen meg még egyszer?

Az ajkai zagytározó kiöntése, a nyolc ember halála és a szörnyű környezetszennyezés alkalmat adhatott volna arra, hogy közös önvizsgálatban merüljön el az ország, mely során átnyálazhattuk volna a magyarországi kapitalizmus számos gyakorlatát. Csak azt kellett volna körültekintően, sok munkával kideríteni, hogy ez hogyan történhetett meg; és bár ez a kérdés nyilvánvalóan tartalmazza egyes személyek polgári vagy büntetőjogi felelősségének alkérdését is, mégis ez utóbbit tartanánk a jövő szempontjából a kevésbé perdöntőnek. Hiszen leginkább azt szeretnénk tudni: hogyan csináljuk úgy, hogy ilyen ne történjen meg még egyszer?

A következőket kéne felmérnünk. Vajon az ipari termelés során keletkező veszélyes hulladékok kezelésére vonatkozó törvényeink rosszak-e? Hol ereszt a szabályozás, ha ereszt? Vajon helyes-e az, ha több millió tonna életveszélyes szutykot emberek feje fölött tárolnak? Hiszen ha eddig nem gondoltuk volna ezt megengedhetőnek, biztos nem is engedtük volna. Helyes-e az, ha az ilyen anyagokat produkáló cégeknek nem kell felelősségbiztosítást kötniük - és ha nem, vajon miért bukott el a kötelező felelősségbiztosításról rendelkező, 2000-ben írt törvénytervezet? Esetleg túl megengedők a környezet védelméről gondoskodó törvényeink? Ha igen, miért? Hány képviselő hány cikluson át nézett félre, vagy adta meg magát az ipari lobbi nyomásának, akár közvetlen előnyökért, akár azért, mert az ipari lobbi oly hihetően tárta szét a karját: ha az extra környezetvédelmi költségeket is ránk veritek, semmit nem tudunk majd eladni?

Még az is belefér, hogy nem a törvényekkel volt baj, hanem a környezetvédelmi intézményrendszerrel - az van rosszul összerakva, úgy, hogy a törvényeket ne is tudja betartatni: csak tessék-lássék ellenőriz, trehányul végzi a munkáját, és semmiféle szervezeti garancia nincs arra, hogy ne így végezze. Lehet, elégtelenek voltak a jogosítványai - de az is lehet, hogy csak nem élt velük? És vajon milyen következtetések vonhatók le a tulajdonosok vagy a menedzsment üzletvezetési praxisából? Vajon normális-e, hogy szűk két évtized alatt tízmilliárdos nagyságrendű magánvagyont halmoztak fel - már ha tényleg ennyi a vagyonuk? De miért is ne lenne normális? Hiszen egy komplett kistérségnek adtak munkát - és máshol sem fizetik jobban a gyári munkásokat. Mit verhetünk rá a gyár gazdáira - az esetleges polgári jogi és büntetőjogi felelősségen túl -, és mit nem? Mi az, amit úgy csináltak, mint minden más gyártulajdonos ebben az országban, a bevett normák és erkölcsök szerint?

Attól az első pillanattól fogva azonban, amikor a miniszterelnök, ha nem is név szerint, de a cég tulajdonosaiban és menedzsmentjében találta meg a kizárólagos bűnösöket, és kijelentette, hogy az ő, közelebbről azóta sem specifikált emberi mulasztásaik okolhatók a katasztrófáért, az efféle - akár "társadalmi", akár parlamenti - vita esélyei minimálisra csökkentek. Orbán így azonnal, a legalapvetőbb vizsgálatok és szakvélemények híján szokásos gyanúsítottjaira, az "oligarchára", az "ügyeskedő privatizátorra", a komcsira irányította a népharagot. A gazdag emberre - ez a bankadó népszerűségének a logikája is.

És már ez is épp elég baj lenne.

De a honvédelmi törvénynek az a módosítása, amit hétfőn fogadott el az Országgyűlés, messze túlmutat a Mal Zrt. jelen ügyén. Hisz a törvény nem csak erre az egyedi esetre vonatkozik - a szövege ugyan épp elég homályos, de az feketén-fehéren ott áll benne, hogy valamely, a törvényben közelebbről nem definiált vészhelyzet esetén, netán ilyen vészhelyzetet megelőzendő a kormány minden gazdálkodó szervezetet rendeletben állami felügyelet alá vonhat. Az einstanddal szemben a szöveg minden érdemi jogi garanciát kizár: rendes bírósághoz nem, csak az Alkotmánybírósághoz lehet jogorvoslatért fordulni, de az AB is csak azt vizsgálhatja, hogy fennállt-e az a helyzet, amely esetben a törvény megengedi az ellenőrzés alá vonást.

Azt még nem tudjuk, hogy az ajkai zagytározó esete valóban a magyar kapitalizmus Reichstag-tüze lesz-e, hiszen nem tudhatjuk, hogy ezt a kártyát lehívja-e egyáltalán, vagy ha igen, mikor és ki ellen a kormány, hogy ki lesz az első magyar Hodorkovszkij. De bárki ellen, bármikor lehívhatja. Ahelyett, hogy a múlt hétfői katasztrófa a magántulajdonon, a piacgazdaságon és a joguralmon alapuló demokratikus rendszerünk közös újragondolására adott volna alkalmat, a felszámolása felé tett újabb lépéshez szolgáltatott ürügyet. Az új valamiről, ami helyette formálódik, sokat sejtünk, de egyvalamit biztosan tudunk. Arra, hogy a fenti, legfontosabb kérdésünkre választ adjon, bizonyosan nem lesz alkalmas.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”