Zolnay János

Az emberek igazságérzete

A készülő új nemzeti konzultációról

  • Zolnay János
  • 2020. április 19.

Publicisztika

Vajon a tíz éve regnáló Fidesz-kormány népszerűsége azért töretlen, mert alapvetően azt teszi, amire a többségtől megrendelést kapott? A kormányfő ebben bízik, és persze politikai riválisainak tehetetlen gyávaságában. Mindenesetre hosszú évek imbolygó célkeresése után a kormányzati kommunikáció most ismét középre céloz. A racionális választási magatartással kapcsolatos elméletek által oly sokszor hivatkozott mediánszavazó a címzettje az aktuálisan tervezett „nemzeti konzultációnak”.

A korábbi hasonló „konzultációk” olyan populista propagandaakciók voltak, amelyek révén a kormány azt demonstrálta, hogy pótlólagos „népi” felhatalmazása van a jogállam lebontásához, illetve népszerűnek gondolt szociális intézkedésekhez. Mai szemmel olvasva az alkotmányozással kapcsolatos kérdések még szelídek voltak; csak az idősebbeknek tetszhetett ismerősnek az egykori népköztársasági alkotmányból az állampolgári jogokat kötelezettségek teljesítéséhez kötő mondat. Össze sem lehet vetni a közműszolgáltatók és gyógyszergyári lobbik ellen mozgósító „szociális” kérdőívek szövegét a menekültválsággal, majd a Soros György személyével kapcsolatos későbbi „konzultációkéval”. Az utóbbiak már nem egyszerűen populista eszközök voltak, hanem a szűnni nem akaró, közpénzből finanszírozott gátlástalan rasszista és antiszemita uszító kormányzati kampányok szerves részei. A „bevándorlásról és a terrorizmusról” indított „konzultáció” – így összemosva a két fogalmat – „megélhetési bevándorlókról” beszélt, akik „veszélyeztetik a magyar emberek megélhetését”, azt javasolva, hogy helyettük inkább „a magyar családokat” kellene támogatni. Közvetlenül ez után azt tudakolta a kérdőív, hogy egyetértenek-e a választók azzal – nem kímélve a magyar emberek megélhetését –, hogy ezeknek az embereknek „maguknak kellene gondoskodniuk ellátásukról”, amíg itt tartózkodnak. A Soros György elleni „konzultáció” a Stürmer cikkeire hajazott. Kísérteties volt, amikor a kormány 2017 nyarán, napokkal a budapesti vizes világbajnokság előtt leszedette az aktuális uszító óriásplakátjait a közterekről. Hitler tett hasonlóképpen az 1936-os berlini olimpia előtt.

A mostani akciót a kormányfő azzal a bejelentéssel indította, hogy „a nép igazságérzetére” hivatkozva nem kíván végrehajtani jogerős bírói ítéleteket. Ez nyíltan önkényuralomra törő politika, és ha tényleg sikerül elszabotálni az ítéletek végrehajtását vagy megtörni a bíróságok még létező szuverenitását, az a megvalósult önkényuralom tankönyvi esete lesz. A tavaly őszi választási vereség sokkja után ismét hangjára találó kormányfő mindezt összekötötte két fajta, egymással semmiféle kapcsolatban nem lévő kárpótlási perekben hozott ítéletekkel. A hazai börtönök zsúfoltsága hidegen hagyja a választók többségét, akik el sem tudják képzelni, hogy ők maguk valaha is rács mögé kerülnének, ám az árukapcsolás arra alkalmas, hogy kriminalizálja a gyöngyöspatai szegregációs ügy kárvallottjait is, akik nemcsak „munka nélkül” akarnának pénzhez jutni, de a propaganda szerint ők lennének a felelősek azért, mert éveken át csak lebutított tanterv szerint, elkülönített osztályokban tanulhattak.

A kormány érezhetően vissza szeretne térni eredeti, győzedelmes elbeszéléséhez, és ahhoz a többséghez fordul, akitől eredeti felhatalmazását kapta. De ki ez a mediánszavazó, akinek a kormány az újabb „nemzeti konzultációval” udvarolni akar, és mit tudunk róla?

 

Középre nézz!

Képzeljünk el egy olyan világot, ahol a politikai pártok pontosan elmondják kínálatukat és azt is, hogy a tervezett közkiadásokat milyen mérvű adózás révén kívánják finanszírozni. Sőt, elosztási és adóterhelési prioritásaikat is feltárják a szavazni induló polgárok előtt. A választók ebben a világban ügyet sem vetnének a pártok elvont elveire, logóira és érzelmeket célzó jelszavaikra, ellenben részletesen tanulmányoznák a pártprogramokat és némi kalkuláció után könnyedén megállapíthatnák, hogy érdekeik melyik programhoz kötik őket, és a piaci fogyasztóhoz hasonló logika szerint döntenének. Nem kétséges, hogy a szegényebb választói csoportok számára a progresszív adózás, a magasabb jövedelműeket sújtó nagyobb adóteher a kedvezőbb, egyúttal abban érdekeltek, hogy a kormány fordítson több pénzt a közoktatás, az egészségügyi és a jóléti ellátások finanszírozására. Sőt, olyan közpolitikát támogatnának, amely elsősorban az ő hátrányaikat igyekszik kiegyenlíteni. A magas jövedelműek hasznát viszont az alacsony és arányos adóztatás, az alacsony közkiadások és nekik kedvező közpolitikák maximalizálják.

A pártok stratégiai tanácsadóinak feladata nem könnyű, mivel a közkiadások és adók optimális pontja kis túlzással egyénenként eltérő, nem beszélve arról, hogy a közoktatással, egészségüggyel, jóléti ellátásokkal kapcsolatos közpolitikai opciók is eltérő módon érintik a választópolgárokat. Csakhogy ezek a választói optimumpontok a skála közepén sűrűsödnek, így a pártok akkor számíthatnak a legtöbb voksra, ha annak a szavazónak az érdekei szerint politizálnak, aki ezen a skálán pontosan középen van. Ő a mediánszavazó, és a teória szerint „békeidőben” a pártok az ő érdekeikhez szabják programjukat. Mindez persze modelljáték, ami például nem számol azzal, hogy a mediánszavazó jóval több tényező alapján kalkulál, és preferenciái időben változnak. De azért a magyar választók hosszú ideig érdekeik szerint szavaztak, és az sem volt számukra közömbös, hogy milyen az aktuális kormány közpolitikai teljesítménye. Tegyük zárójelbe a politikai marketingstratégák és spindoktorok által kieszelt „üzeneteket” és „politikai termékeket”, és tételezzük fel továbbra is, hogy a szavazópolgárok racionálisan választanak, és a pártok ehhez igazítják portékájukat. A rendszerváltást követő évtizedben a politikai viták még többé-kevésbé a magyar társadalom valóságos problémáiról szóltak. Első kormányzási ciklusa éveiben a Fidesz még patikamérlegen porciózta a különféle választói csoportoknak szánt kedvezményeket. A középrétegek szavazatait nagyvonalú lakáshitel-konstrukciókkal, és nekik célzott családtámogatási ellátásokkal kívánta megvásárolni, a szegényebb, de biztos állással bíró szavazóknak többszöri minimálbér-emeléssel kedveskedett, az igazán szegényeknek pedig azzal, hogy lényegében nem nyúlt hozzá a számukra fontos inkluzív rendszerekhez. Ez utóbbit csak ma értékeljük igazán. Aztán a Fidesz 2002-ben vesztett, mert a választók kis többséggel kedvezőbbnek találták a szocialisták ígéreteit. A választók ekkor már kezdték elveszíteni realitásérzéküket, és a magyar gazdaságot romba döntő megalapozatlan ígéret­spirál valamennyi politikai szereplőt foglyul ejtette. De saját érdekeiket még nem engedték semmibe venni.

A köztársaság végóráiban visszatérő Fidesz már arra a feltevésre építette győztes stratégiáját, hogy összeomlott a korábbi szolidaritási közösség, nyugodtan kihagyhatja kalkulációiból a legszegényebbek érdekeit, mivel a többség szélsőségesen kirekesztő társadalompolitikára adott megrendelést. Úgy állapodott meg a mediánszavazóval, hogy a közjó például azt jelenti, hogy a társadalom ötödét ki kell zárni az elfogadható színvonalú iskolákból és ellátásokból. A választók visszaigazolták az egyezséget: elemzések szerint a többség 2010 után rosszul járt az egykulcsos adóval, a jóléti, közoktatási és felsőoktatási változásokkal, a kormány mégis folytathatta munkáját 2014-ben, mert szavazói honorálták a kormány brutális társadalompolitikáját. Ilyesmi a jogállami korszakban nem fordulhatott volna elő.

 

Hátitáskás kisdiákok

A migránsellenes gyűlöletkeltés sokáig hatásosnak bizonyult, főként olyan szegény falvakban, ahol a lakók életükben nem láttak még ázsiai vagy afrikai menekülteket. A tavalyi őszi ellenzéki győzelem Budapesten és tíz vidéki nagyvárosban azonban arról győzte meg a rezsim stratégáit, hogy a féktelen uszítás visszaüthet, ha a tárgya elvont – ezért vissza­tértek az „emberek igazságérzetéhez”. Ehhez kapóra jött a gyöngyöspatai diákoknak megítélt kárpótlás, ami az ügy legkevésbé fontos része, viszont alkalmas arra, hogy elvonja a figyelmet a lényegről, a magyarországi közoktatás szélsőséges szelektivitásáról és a roma diákok tragikus közoktatási kirekesztéséről.

A gyöngyöspatai szegregációs eset voltaképpen típustörténet. A település általános iskolája a roma diákok elkülönült oktatása révén kívánta ideig-óráig fékezni, hogy a nem cigány családok inkább a közeli város iskolájába írassák gyerekeiket. Senkinek sem tűnt volna fel ez a gyakorlat, ha 2011 tavaszán a Jobbik egyik rohamosztaga nem zaklatja és terrorizálja hetekig a falu roma közösségét, nem állják körül a roma családok házat, nem világítanak be lakásaikba, nem követik szorosan a reggelente iskolába induló halálra rémült gyerekeket – és ha mindezt nem támogatja tevőlegesen az iskolaigazgató és a falu többsége. És ha az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány nem indít pert az iskola szegregációs gyakorlata miatt.

Négy év elteltével a Kúria jogerős ítélete nemcsak azt állapította meg, hogy a gyöngyöspatai iskolába járó roma diákok osztályszintű elkülönítése jogellenes volt, hanem azt is, hogy a „cigány osztályokban” eltérő tanterv alapján, alacsonyabb szinten folyt a tanítás, mint a többi tanulócsoportban. Erre az ítéletre alapozták az érintett családok a kártérítési igényüket, amit a Debreceni Ítélőtábla megalapozottnak talált és megállapította a családoknak járó pontos összeget is. Csakhogy időközben a gyöngyöspatai iskola szegregált iskolává vált – a nem cigány családok gyerekei ma már a közeli kisváros iskoláiba járnak. Ezen a helyzeten a kártérítés önmagában nem változtat. Ráadásul az etnikai szegregáció önmagában nem érthető meg, mivel jórészt következménye az egész közoktatási rendszert jellemző szelektivitásnak.

A most tervezett „konzultáció” során a kormány az egyik utolsó ütőkártyáját készül kijátszani. Évtizedes sumákolás és ködösítés után a miniszterelnök soha nem hallott őszinteséggel mondta ki, hogy helyénvalónak tartja azt, ami az egyelőre még hatályban lévő magyar törvények, az egyelőre még szuverén módon ítélkező bíróságok, valamint a Magyarország ellen a tárgyban kötelezettségszegési eljárást indító Európai Bizottság szerint tűrhetetlen, nevezetesen a roma diákok közel felének elkülönített és lebutított oktatását. A kormányfő arra számít, hogy a „nép igazságérzete,” ami tíz éve alkotmányozó hatalomhoz juttatta őt, ma is töretlen, és a választók az idők végezetéig ugyanazt gondolják a közjóról, mint 2010 áprilisában. A szörnyű szíriai polgárháború elől menekülő családokat a magyarországi választó legfeljebb csak a tévében látja, ám a gyöngyöspatai kárpótlási ítélet kapcsán indított gyűlöletkampány célkeresztjében élők ott élnek a szomszédban, gyerekeik pedig reggelente hátitáskával ballagnak az iskolába. Ha a kormány népítéletet akar provokálni, akkor mindenekelőtt rájuk mutat. Vajon a „konzultációs” kérdőívet kibontó mediánszavazó tényleg elhiszi, hogy boldogulásának záloga az, ha elszigeteli ezeket a kisdiákokat?

Mindenesetre magányosan kell majd vesződnie a kitöltéssel, mert szemmel láthatóan az ellenzéki pártok is úgy vélik, hogy a mediánszavazó preferenciája örök időkre ott van, ahol a kormányzati propagandisták a „nép igazságérzetét” sejtik, és félelmükben inkább köntörfalaznak, de nem merik őt megszólítani, még kevésbé új szerződést ajánlani neki. Meg sem próbálják meggyőzni őt arról, hogy a látszat ellenére valójában nem csak „cigányügyről” van szó, hanem arról, hogy a magyar társadalom egésze játssza el felzárkózásának egyetlen esélyét, ha továbbra is olyan közoktatási rendszert működtet, amely a diákok 15–20 százalékát funkcionális analfabétaként bocsátja ki, és amelynek teljesítménye gyenge, esélyegyenlőségi mutatói pedig kirívóan rosszak. Pedig a tavalyi választások éppenséggel trendváltozást sejtettek és azt, hogy talán nemcsak az uszításnak, de a kirekesztő, szegényellenes társadalompolitikának is vannak határai. A közoktatási szegregáció azonban még mindig tabu – pedig semmi esélye a jogállam helyreállításának, ha nem sikerül őszintén szembenézni ezzel a problémával.

Lehet, hogy az ellenzék elsétál saját potenciális szavazói mellett, és nem meri megszólítani őket.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.