Rév István

Vuhantól Nagyvenyimig

  • Rév István
  • 2020. április 19.

Publicisztika

A hivatalos Új Kína hírügynökség hírportálja, a XinhuaNet február 10-én adta hírül, hogy a kínai hatóságok és az állami tulajdonban lévő China Electronics Technology Group közös fejlesztésének eredményeként letölthetővé vált a „közeli kontaktus kereső” alkalmazás.

Miután megadta nevét, személyi és telefonszámát, a felhasználót ez a mobiltelefonra letölthető applikáció arról tájékoztatja, hogy az elmúlt hetekben hány olyan személlyel került közeli kapcsolatba – tartózkodott vele egy légtérben, ült a repülőn egyazon sorban, utazott vele ugyanabban a vasúti fülkében és a többi –, akinek koronavírustesztje pozitív eredményt mutatott. Az adatokat a légi- és vasúttársaságok, a helyi igazgatási szervek, a munkahelyek, a kórházak és az arcfelismerő szoftverrel rendelkező térfigyelő kamerák szolgáltatják. Ha az derül ki, hogy a felhasználó fertőzöttekkel került közeli kapcsolatba, az applikáció előírja a követendő rendszabályokat. Aki megszegi az elkülönítési tilalmat, nem jut messzire: az arcfelismerő szoftverrel felszerelt több mint százmillió közterületi biztonsági kamera egyike azonosítja őt, és automatikusan értesíti a rendőrséget és a munkahelyi főnökét. A bűnös nem csak karanténba kerül, de arra a listára is ráteszik a nevét, amely a kirótt büntetéseket teszi közzé. Az elérhető információk szerint az elmúlt hetekben több mint kétszázmillió kínai állampolgár töltötte le a detektort.

A kínai kormány 2014 júniusában jelentette be, hogy 2020-ra az egész országra kiterjedő, ún. „társadalmi kreditrendszert” hoz létre. Az állampolgárokat és a cégeket a politika iránti őszinteség, az üzleti és társadalmi tisztesség és a jogi hitelesség alapján pontozzák. Aki nem ér el bizonyos pontszámot, és kevésbé megbízhatónak mutatkozik, nehezen vagy sehogy sem jut bankkölcsönhöz, nem vásárolhat hitelbe, nem vehet repülő- és vonatjegyet, nem utazhat külföldre, nem juthat bizonyos szolgáltatásokhoz, nem regisztrálhat társkereső oldalon. A magas pontszám ellenben jutalmakat és kiváltságokat ér. Az elmúlt években, többnyire a digitális fizetési rendszerhez kapcsolva, a legtöbb kínai tartományban bevezették a rendszer számos elemét, és a tervek szerint – a különböző változatok összekapcsolásával – az idén egységesítik, országossá teszik és centralizálják a pontrendszert. A „közeli kontaktus kereső” letöltése ugyan önkéntes, de a le nem töltés súlyos büntetőpontokat von maga után.

 

*

Ezek a rendszabályok mintegy szintetizálják a Michel Foucault francia filozófus által leírt két járványügyi modellt: a szegregálást és a folyamatos felügyeletet. A lepratelep szigorúan szegregáló logikájára ráépül a pestis teljes körű, folyamatos nyilvántartáson alapuló felügyeleti rendszere.

„A pestises város a világtól elvágott, mozdulatlan, merev tér” – írja Foucault Felügyelet és büntetés című művében. (Gondolat, 1990, ford. Fázsy Anikó.) „Szüntelen a felügyelet. Mindenütt éber tekintet… hogy a nép azonnal engedelmeskedjék, s a magisztrátus hatalma abszolút legyen. Valamennyi ember a kalitkájába zárva, valamennyi az ablakában, nevét kiáltva s megmutatva magát, ha kérik – íme, élők és holtak nagy seregszemléje.

Ez a felügyelet állandó nyilvántartást kíván. A városban tartózkodó minden embert egyenként lajstromba vesznek: rávezetik a nevét, az életkorát, a nemét. A patologikus nyilvántartás állandó és központosított. Valamennyi ember betegséghez és halálhoz való viszonyát a hatalom szervei nyilvántartásokon és határozatokon szűrik át. Ez a zárt, a világtól elvágott, minden pontján ellenőrzött tér, ahol az egyének kijelölt helyhez vannak szögezve, ahol a legkisebb mozdulatot is ellenőrzik, minden eseményt följegyeznek, ahol a hatalom megosztatlan, folyamatos, hierarchikus alakzatban működik, ahol minden egyént állandóan kijelölnek, megvizsgálnak és besorolnak az élők, a betegek és a halottak csoportjaiba – ebből áll össze a fegyelmező gépezet tömör modellje. Mindenkinek előírja, hol a helye, melyik a teste, milyen a betegsége és a halála, mi a java. A leprás száműzetése és a pestis helyhez kötése nem ugyanabból a politikai ábrándképből fakad. Az egyik az egynemű közösség, a másik a fegyelmezett társadalom álma.”

A járvány sújtotta, totálisan ellenőrzött tér a maga megrettent lakóival – épp ez „a demokrácián túli” hatalom ábrándja.

 

*

A leprát – hivatalos nevén a Hansen-kórt, magyarul a bélpoklot – évszázadok óta radikális elkülönítéssel tartják távol a normalitás világától, jóllehet ez az egyik legkevésbé fertőző betegség. Bár az Egészségügyi Világszervezetnek az évezredfordulóra sikerült a kórt gyakorlatilag megfékeznie, 2013-ban még mindig mintegy 200 ezer új esetet regisztráltak világszerte. A betegeket ma is elkülönített telepekre száműzik, mint amilyen az indiai Újdelhi melletti Tahirpur, „a Remény falva”, vagy a „Nemzeti Szanatórium” Ooshimán, a Japán-tenger egyik távoli, viharoktól gyakran tépázott szigetén, vagy a romániai Tichileşti elkülönítő Isacceában, a Duna deltájában.

A lepratelepen a gettóba zártak státusa, helyzete egynemű; nincsen folyamatos megfigyelés, belső felügyelet, személyre szabott regula – a lényeg az elzárás, a bezárás, a kizárás. A cigánytelepek fenntartása, a hajléktalanok kiszorítása, hajléktalanszállókba terelése is ezt a szegregációs logikát követi.

A karanténban – és ezt A londoni pestis, Daniel Defoe 1665-ös dokumentumregénye óta tudjuk – folyamatosan, minden pillanatban, mindenki számára érezhető módon van jelen a hatalom. Mindent és mindenkit megfigyel, számon tart és elkülönít. A hét hónapig tartó londoni bubópestis 200 ezer áldozatot követelt; a járványnak vélhetőleg csak az 1666. szeptemberi nagy tűzvész vetett véget, amely elpusztította a kórt terjesztő patkányok és egyéb kórokozók többségét. A 800 ezer lakosú Londonban a magiszterek, szindikusok, felügyelők éppúgy részletes ismeretekkel rendelkeztek a rájuk bízott városrész lakosságáról, mint ma a hatóságok a 11 millió lakosú Vuhanban, Kína kilencedik legnépesebb városában.

Nem könnyű egy 11 milliós óriás várost működtetni, vesztegzár idején fenntartani a rendet, betartatni a szigorú utasításokat. A Pentagon alá tartozó Joint Special Operations University 2016-ban videót készíttetett Megavárosok: az urbánus jövő, a mind nagyobb komplexitás címmel. A 2030-ra elképzelt disztópikus jövőt, az elképzelhetetlen vagyoni egyenlőtlenséget, nyomort, szeméthegyeket, rettegő gazdagokat, elviselhetetlen lakósűrűséget, szétrohadt infrastruktúrát, erőszakot, digitális terrorizmust bemutató filmet a Terrorista fenyegetés című kurzus hallgatóinak mutatták be. A film szerint a hadsereg legmodernebb eszközökkel rendelkező elit egysége sincs felkészülve a megavárosokban fenyegető káoszra. Mégis, a terrorelhárító központ az egyetlen remény.

Kína azonban más eszközöket talált e társadalmi problémák kezelésére.

 

*

A kínai állam 1998-ban indította el az Arany Pajzs programot. Ekkor még az a naiv elképzelés élt a világban, hogy az internet az alulról jövő demokratikus kezdeményezések, a civil társadalom, az egyéni szabadság megvédésének eszköze lesz az autokratikus uralmi törekvésekkel szemben. Az Arany Pajzs eredetileg defenzív célokat szolgált: ez lett volna a „nagy kínai tűzfal”, amely megszűri az interneten terjedő tartalmakat, és felállítja a digitális cenzúrát. De a rendszer arra is lehetőséget teremtett a közbiztonsági minisztérium számára, hogy végre ne csupán az informátorok jelentéseiből, hanem a legmodernebb technológia segítségével szerezzen információt a lakosságról. Ekkor kezdett kiépülni a ma már állítólag több mint százmillió köztéri kamerával működő, biometrikus adatok továbbítására, arc- és hangfelismerésre képes rendszer.

Kínában egy évtizeddel ezelőtt kezdett terjedni a mobiltelefonos fizetés. Az Alibaba, a Google kínai megfelelője bevezette az Alipay rendszert, a több százmillió felhasználóval rendelkező Tencent üzenetküldő megnyitotta WeChat Pay szolgáltatását. Ma már a fizetések többségét mobiltelefonnal bonyolítják le – évi több mint 3,5 billiónyi tranzakciót.

Az Alibaba pénzügyi leányvállalata a Szezám hitel(pont) rendszert működteti. (Ez a név is az Ali baba mesére utal.) A Szezám nem csupán pénzügyi szolgáltatás. Az applikációt letöltő minden ügyfél – ma már sok százmilliónyian – „megbízhatósági pontszámot” kap 350 és 950 pont közt. Az ezt kiszámoló algoritmus figyelembe veszi a felhasználó hitel-visszafizetési történetét, anyagi és társadalmi helyzetét, családi állapotát (házasok és gyerekesek előnyben), vásárlási szokásait, rokonainak, ismerőseinek társadalmi, anyagi helyzetét, közüzemi díjfizetési megbízhatóságát és politikai megbízhatóságát. A Szezám a pénzintézeteken és az üzleteken, taxivállalatokon, szállodaláncokon, utazási szolgáltatókon kívül nem csak a Tinder résztulajdonában lévő Zhenai.com társkereső portállal áll kapcsolatban, de az állami közműszolgáltatókkal és a rendőrségi és bírósági adatbázisokkal is. Nem csupán kereskedelmi szolgáltatás ez, hanem olyan komplex rendszer, amely a magáncégeket állami intézményekkel és rendvédelmi szervekkel köti össze, és összekapcsolja a kereskedelmi, adminisztratív és állambiztonsági adatbázisokat. Az Alibaba és Tencent vezetője tagja a kínai internetet felügyelő állami bizottság igazgatótanácsának.

Az ügyfél hiteltörlesztési, díjfizetési késlekedése a hitelpontszám csökkentését vonja maga után. Alacsony pontszámmal nem lehet hitelhez jutni, vonatjegyet vásárolni, szállodai szobát foglalni, autót bérelni – de még biciklit sem. Hétszáz pont felett viszont nem szükséges a letét az autóbérléshez, soron kívül lehet kórházi vizsgálatokhoz jutni, engedélyt szerezni a schengeni vízum igényléséhez, és jár a VIP-folyosó is a repülőtéri biztonsági kapuhoz. (Ez utóbbi luxust Magyarországon is igénybe vehetik bizonyos bankok fekete, „platina” hitelkártyával rendelkező ügyfelei.) Az adatbázis összeköttetésben áll az ügyfél mobilszámával, így telefonos szolgáltatások esetén a rendszer a magas pontszámmal rendelkező ügyfelet automatikusan előresorolja, a többieket pedig várakoztatja: „türelmét kérjük, minden munkatársunk foglalt”. Az Alibaba 2016-ban Körök néven új alkalmazást kínált társat kereső nők számára – mely kizárólag 750 feletti Szezám-ponttal rendelkező férfiak számára volt elérhető. A szolgáltatás, a prostitúció nemkívánatos növekedését megakadályozandó, rövid idő múltán elérhetetlenné vált.

A Szezám-pontoknak kialakult feketepiaca van, sőt hamis Szezám-identitást is lehet vásárolni. Amiképpen Amerikában, Kínában is megjelentek a „reputáció tanácsadók”, akik nemcsak az Instagram-, YouTube-, Facebook- és TikTok-fiókok kezelésében igazítják el ügyfeleiket, hanem a Szezám-pontok feltornászásának leghatékonyabb eszközeibe is beavatják őket. A pontszámokat nem csupán a felhasználó viselkedése alakítja. Számít, hogy mit mondanak, hogyan vélekednek róla ismerősei az interneten, hogy kikkel, milyen státuszú, mennyire megbízható emberekkel áll kapcsolatban. Ezért a felhasználó jobban teszi, ha megválogatja a barátait; ha kell, lecseréli vagy letiltja a régi ismerősöket, netán új életet kezd.

A koronavírus-járvány kitörésekor az Alipay rendszer új szolgáltatást dobott piacra. Az Egészség Kód először a kelet-kínai Hangcsouban vált elérhetővé, de a „kontakt mátrix” ma már a legtöbb kínai városban letölthető. A pénzügyi tranzakciókhoz kapcsolódó alkalmazás tudatja a felhasználóval, hogy az elmúlt időszakban regisztrált mozgása, érintkezései alapján piros, sárga vagy zöld csoportba tartozik-e – azaz a fertőzöttek, a veszélyeztetettek vagy az ártalmatlanok közé. Amint az ügyfél letölti a szoftvert, a háttérben futó „reportInfoÉshelymeghatározásARendőrségnek” nevű program – a felhasználó értesítése nélkül – elküldi telefon- és személyi számát a hatóságoknak. A besorolás alapján azután a rendszer közli a betartandó előírásokat. Hasonló, bár kétségtelenül kevésbé szofisztikált rendszer működött a 18. század végén Poroszországban, Medizinische Policey néven.

A 2014-ben bejelentett „társadalmi kreditrendszernek” ez évtől kellene országosan működnie. A világjárvány bizonyára meggyorsítja és könnyebben elfogadhatóvá teszi bevezetését. A történelmi tapasztalat azt sugallja, hogy a nagy válságok – és a koronavírus-pandémia kétségtelenül ilyen – az autokratikus rendszerek megerősödésének kedveznek. Mindazon­által érdemes elgondolkodni az élelmiszerimportra szoruló Nagy-Britannia példáján, amely a napóleoni háborúkat követő válságos időkben kényszerintézkedések nélkül, demokratikus úton is képes volt megoldani a lakosság ellátását; s így működött a II. világháborúban, a Blitz idején is.

 

*

A digitális ellenőrzés és felügyelet magyarországi állapotáról a laikus állampolgár igen kevés információval rendelkezhet. Magyarországon ma vészhelyzet van, miközben pár megyében még a „tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet” is érvényben van; ezt legutóbb 2019. szeptember elején hosszabbította meg újabb fél évvel a kormány. Az pedig 2018 októberében, az Egyes belügyi tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról, azaz egy újabb salátatörvényről folyó parlamenti vita során vált nyilvánvalóvá, hogy a kormány az ún. Szitakötő rendszer bevezetésére készül. Az ártatlannak hangzó program keretében összekapcsolnák a térfigyelő kamerákat, sőt a közterületi hangfelvételeket is, a felvételeket pedig egységes tárhelyen őriznék, ahonnan az adatokat az erre felhatalmazott hatóságok bűnüldözési, nemzetbiztonsági, bűnmegelőzési, illetve közlekedésszervezési célokra kérhetik majd ki. (Erről lásd korábbi cikkünket: A NER-testvér szemmel tart, Magyar Narancs, 2019. február 14.) A tervezet olyannyira ellentétes volt az Alaptörvény szövegével, hogy még Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke is arra kényszerült, hogy 2018. október 1-jén levélben tudassa súlyos aggályait Felkai Lászlóval, a Belügyminisztérium államtitkárával. A NAIH szerint a Szitakötő projekt „egy az ország valamennyi településén jelen lévő, egységes központosított rendszerbe szervezett, a közterületeken tartózkodók, a közlekedők és a tömegközlekedési eszközökön utazók intenzív és tömeges megfigyelését lehetővé tevő képi megfigyelőrendszer létrehozására vonatkozik. A következő adatok érzékeltetik a tervezett megfigyelőrendszer nagyságrendjét: 35 000 kamera képfolyamainak folyamatos gyűjtése a Kormányzati Adatközpontban, 25 000 TByte megfigyelési adat folyamatos kezelése és (a településeknél megjelenő további költségeket leszámítva) központi szinten legalább 50 milliárd forint közpénz elköltése mindennek megvalósítása érdekében. A normaszöveg a lehető legáltalánosabb módon a gyűjtött adatok »felhasználására« ad lehetőséget, amibe a mindenkori technikai lehetőségek függvényében bármely felhasználási mód beleérthető a képfolyam egyidejű, ember általi megfigyelésétől kezdve a képállományok lementésén vagy más rendszerbe való áttöltésén keresztül akár a megfigyelt személyek automatikus biometrikus azonosításáig, mozgásának követéséig, továbbá viselkedési, valamint kapcsolati profiljának feltérképezéséig.”

Nincs hozzáférhető információ a tervezett rendszer állapotáról, de a Nemzeti Infokommunikációs Zrt. által 2019. február 18-án közzétett „Közbeszerzési terv” tartalmazza a „Szitakötő projekt országos kiterjesztését megalapozó tanulmány” elkészítésére vonatkozó szándékot, valamint a Szitakötő rendszer fejlesztését szolgáló, Az Integrált Közlekedésszervezési és Szabályozási Rendszer közbiztonsági, közlekedésbiztonsági, rendvédelmi célú informatikai fejlesztése című dokumentumot.

 

*

Ám a kormány, miközben magas hőfokon elköteleződött a high-TEK módszerek mellett, a jól bevált, tradicionális megoldásokról sem mondott le. Miután remek időzítéssel 2017. március 31-i hatállyal megszüntette az Országos Tisztifőorvosi Hivatalt, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézetet, az Országos Közegészségügyi Központot és az Országos Epidemológiai és Járványügyi Központot (és a klímaváltozásra tekintettel egyúttal az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőséget is), országos tiszti főorvossá Müller Cecíliát, a 4081 lakost számláló Fejér megyei Nagyvenyim volt háziorvosát nevezte ki. Bár az országos tiszti főorvos szakmai életrajza nem elérhető, a járvány sújtotta ország szerencséjére tudható, hogy Müller Cecília az V. Mezőföldi kerület III. számú lelkipásztori körzetének, a mezőfalvi Magyarok Nagyasszonya plébánia templomának kihelyezett világi lelkipásztora volt.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.