Az ígérgetés földje - A palesztin állam elismeréséről

  • Ara-Kovács Attila
  • 2011. szeptember 29.

Publicisztika

Miután Mahmud Abbasz palesztin elnök elmondta beszédét az ENSZ közgyűlése előtt, átadta Ban Ki Mun főtitkárnak levelét, melyben kéri Palesztina felvételét a világszervezetbe, 194. tagállamként. A főtitkár e levelet továbbítja a Biztonsági Tanács soros elnökségét betöltő libanoni delegációnak, amely a következő hetekben szavazásra bocsátja. Akkor jön az Egyesült Államok, és megvétózza - így a világ ugyanoda kanyarodik majd vissza, ahol addig állt. Vagy mégsem? Abbasz - célozva az esetleges amerikai vétóra - előre jelezte: jövendő országa beérné egy formális elismeréssel és nem teljes jogú tagsággal is, s ahhoz elég a közgyűlés többségi szavazata. A nyomaték kedvéért máris zavargások törtek ki a Jordán folyó nyugati partján.

Miután Mahmud Abbasz palesztin elnök elmondta beszédét az ENSZ közgyűlése előtt, átadta Ban Ki Mun főtitkárnak levelét, melyben kéri Palesztina felvételét a világszervezetbe, 194. tagállamként. A főtitkár e levelet továbbítja a Biztonsági Tanács soros elnökségét betöltő libanoni delegációnak, amely a következő hetekben szavazásra bocsátja. Akkor jön az Egyesült Államok, és megvétózza - így a világ ugyanoda kanyarodik majd vissza, ahol addig állt. Vagy mégsem? Abbasz - célozva az esetleges amerikai vétóra - előre jelezte: jövendő országa beérné egy formális elismeréssel és nem teljes jogú tagsággal is, s ahhoz elég a közgyűlés többségi szavazata. A nyomaték kedvéért máris zavargások törtek ki a Jordán folyó nyugati partján.

Miután 1948. május 14-én Ben Gurion kikiáltotta Izrael szuverenitását, gyorsan megindult a zsidó állam - főként védelmi és közigazgatási - intézményeinek megszervezése. 63 évvel később a Palesztin Nemzeti Hatóság vezetése ugyanezt próbálja meg. Ha a zsidóknak lehetett, miért ne lehetne épp azoknak, akik az egykori Palesztina számos körzetében - így a Jordán nyugati partján és a Gázai övezetben - még ma is többségben vannak?

Ha ketten mondják ugyanazt

A kérdés legitim, a vágyak valóra váltása - a helyi körülmények és az inadekvát módszerek okán - annál problematikusabb. Különösen azért, mert a palesztinok azt megelőzően szeretnének államot, hogy békére törekednének legfontosabb szomszédjukkal, Izraellel.

Mahmud Abbasz, a Palesztin Nemzeti Hatóság, illetve a politikai és biztonsági feltételek biztosítására hivatott Palesztin Felszabadítási Szervezet vezetője úgy véli: népe szenvedett annyit, hogy saját állammal rendelkezhessen. Való igaz, Izrael születését is a II. világháború során elszenvedett borzalmak tették megkerülhetetlenné, s nem kis szerepet játszott az a sürgető elvárás is, hogy legyen végre egy szabad állam, ami minden korlátozás nélkül befogadja azokat, akik - születésük, kultúrájuk és hitük okán - a polgárai kívánnak lenni. Ám ennyi még mindig kevés lett volna - emlékezzünk a brit domínium idején mindennapossá váló konfliktusok feloldhatatlanságára, és a zsidókat sújtó megtorlásokra. Ben Gurionnak és az alapító atyáknak valós perspektívát kellett nyújtaniuk afelől is, hogy jövendő államuk életképes lesz majd; demokratikus berendezkedésű, és a nemzetközi közösség együttműködő partnere.

Ilyen elvárásoknak a ma megteremtendő palesztin állam semmiképpen sem felel meg. Államiságuk kikiáltása mögött elsősorban olyan országok sorakoznak fel, amelyek vezetése - polgáraik heves Izrael-ellenessége, vallási fanatizmusa vagy nacionalista szenvedélye okán - azt a szót, hogy béke, Izraellel kapcsolatban nem is ismeri. Közöttük néhány olyan kormányzat is, amely a nemzetközi közösség előtt javíthatatlan renitensnek számít, s épp ezért szívesen kockáztatja nemcsak a palesztinok esélyeit, de a vérüket is, hogy zavart kelthessen a térségben, keresztezze a nagyhatalmak terveit, és gyengítse a Nyugat közel-keleti pozícióit.

A palesztinok maguk sincsenek politikailag felkészülve egy ilyen fejleményre. Abbasz tervének meghirdetése csak része a Fatah és a Hamasz között már jó ideje zajló versenyfutásnak. Abbasz törekvését sokan azért támogatják, mert kikezdi a Hamasz legitimitását. Az sem véletlen, hogy a terrorista szervezet hevesen - és nem is minden alap nélkül - támadja a kezdeményezést, mert szerintük implicite benne rejlik Izrael létének elismerése. Mahmud Zahar, a gázai palesztinok egyik vezetője a múlt héten egyértelműen nyilatkozott: "Ha az ENSZ elismeri Palesztinát, akkor nem lehet többé szó Izrael elleni harcról." Márpedig a Hamasz és sok palesztin számára nem saját államuk megteremtése a prioritás, hanem Izrael megsemmisítése.

Az ügy ENSZ elé vitele propagandagesztus, lehetne azt is mondani: pánarab kísérlet, hogy a világ ismét odafigyeljen a Közel-Keletre, illetve beismerje, hogy a térség megkerülhetetlen a geopolitikai folyamatok szempontjából. Ám az elmúlt esztendők ennek az ellenkezőjéről árulkodnak. A washingtoni elhatározás, hogy idén kivonulnak Irakból, és csökkentik csapataik afganisztáni jelenlétét, csak a leglátványosabb bizonysága a növekvő fenntartásoknak és elfordulásnak, de hasonlókat sugall a csöndes rezignáció is, amivel a Nyugat - és persze a Kelet, azaz Oroszország és Kína - az úgynevezett "arab tavasz" folyamatait szemléli. A Közel-Kelet sokkal kevésbé fontos a nagyvilágnak, mint ahogy az arab országok vezetése és főként polgáraik gondolják, és amit megszokhattak a korábbi évtizedekben. Saját problémáik megoldásának módja viszont nagymértékben meghatározhatná azt a helyet, melyet a jövőben kivívhatnak maguknak a nemzetközi közösségen belül. Ám a mai palesztin törekvéseket szemlélve a kép közel sem biztató. Alan M. Dershowitz a múlt héten, a The Jerusalem Post hasábjain írt terjedelmes és megszívlelendő elemzést arról, mit is tud nyújtani a Palesztin Nemzeti Hatóság saját állampolgárainak, és - nem mellesleg - azoknak a nemzetközi szervezeteknek, amelyektől most az elismerést várja. A Ramallahban elfogadott alkotmánytervezet például iszlám alapú palesztin államról beszél, ahol a törvénykezés a sarijára épül. Az elképzelés elutasít mindenféle etnikai vagy vallási sokszínűséget, és kizárja a civil jogoknak a nyugati típusú demokráciában megszokott érvényesülését.

Melegedő

Az 1933-ben elfogadott úgynevezett Montevideói Konvenció négy feltételt - jogokat és kötelezettségeket - fogalmaz meg, amelyek feltétlenül szükségesek egy állam szuverenitásának elismeréséhez. Az adott entitás állandó, mérvadó nagyságrendű lakossággal bírjon; meghatározott területtel; szuverén döntésekre képes kormányzattal és azzal a képességgel, hogy kapcsolatokat építhessen ki más államokkal. A Mahmud Abbasz által képviselt közösség teljesíti az első két elvárást, ám adós az utóbbi kettővel. Netanjahu elutasító magatartását e két kondíció messzemenően indokolja. Abbasz kormányáról ugyanis sok minden elmondható, az azonban nem, hogy képes volna szuverén döntésekre. Nemcsak a Hamász keresztezi minduntalan Ramallah akaratát, de még a Jordán nyugati partján sem megy minden simán; beszédes példa erre az oslói megállapodás egykori teljes csődje. Hasonlóan bizonytalanok külkapcsolataik is; a palesztin terveket látszólag támogató arab államok csak addig maradnak lojálisak, amíg érdekeik megkívánják - az "arab tavasz" okozta felfordulásban azonban egyre törékenyebbek az efféle érdekegyezések.

Ramallah akkor veszítette el a Nyugat szimpátiáját, amikor 2000-ben - Jasszer Arafattal az élen - visszautasította Jeruzsálem átfogó tervét a területrendezésre, majd válasz nélkül hagyta Ehud Olmert akkori izraeli miniszterelnök 2008-as ajánlatát. E terv gyakorlatilag mindent visszajuttatott volna a palesztinoknak, amit 1967-ben elveszítettek; még Kelet-Jeruzsálemet illetően is messze többet kaptak volna, mint amit a mai Netanjahu-kormány egyáltalán megfontolni hajlandó. Ha létrejött volna az Abbasz-Olmert-megállapodás, közös palesztin-zsidó együttműködéssel elszigetelhetővé vált volna a terrorista Hamász, a palesztin államiságnak pedig lettek volna intézményes alapjai. Ehelyett Abbasz valamilyen "hideg intifádát" hirdetett, ami - a mai remények szerint - a harmadik, "meleg" intifádává válhat, ha az aktuális államalapítási kísérlet nem sikerül. Izraelnek már van gyakorlata abban, hogy megküzdjön az efféle lázadásokkal, a világnak viszont fogyóban a türelme, hogy újra és újra napirendre térjen Ramallah vagy Gáza erőszakoskodásai fölött.

A palesztin államiság megteremtésének terve jóval megelőzte az "arab tavasz" kibontakozását, ma pedig, amikor a tömegmegmozdulások és az elitváltások gyökeresen módosítottak a térség országainak hatalmi struktúráján, a folyamatot Abbasznak már nem sikerül leállítania. Pedig mindaz, ami 2010 decembere óta Egyiptomban, Tunéziában, Bahreinban, Líbiában és Szíriában történik, épp úgy nem kedvez a palesztin szándékoknak, mint az egyre instabilabbá váló iráni helyzet. Az iszlám térség a saját problémáival küzd - és azok az államok, amelyek a közelség okán közvetlenül érintettek a zsidók és a palesztinok konfliktusában, inkább önös céljaikra, semmint a palesztin érdekek előmozdítására használják ki a helyzetet. Ebben semmi új sincs - miként az is nyilvánvaló, hogy a palesztin viszonyok oly távol állnak az "arab tavasz" meghirdette relatív reformoktól, mint - nem földrajzi értelemben véve - Ramallah Jeruzsálemtől.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."