Sem ingyen, sem pénzért

Mi lesz a háziorvosok praxisával?

  • Kovácsy Zsombor
  • 2011. szeptember 29.

Publicisztika

A pályafutásukat befejező, évtizedekig a lakosságot szolgáló háziorvosok érdemeik elismeréseként mint vagyonelemet értékesíthetik a praxishoz való jogukat - nagyjából ez a filozófiája a praxisjogról, hivatalos nevén a működtetési jogról szóló, 2000-ben alkotott törvénynek. Az orvostársadalom várakozásaival szemben az elmúlt évtizedben mégis inkább a háziorvosi rendszer vergődésének egyik megjelenési formájaként követhettük a praxisjoggal kapcsolatos sokasodó problémákat. Szakmai egyeztetések, előkészületek alapján úgy tűnik, az egészségpolitika most ismét készséget mutat arra, hogy a korábbi kudarcok után valamit kezdjen ezzel a mind zavaróbb jelenséggel.

Ingyenpénz azonnal

Emlékszünk: az 1998-as kormányváltás előtt beígért 400 százalékos egészségügyi béremelésről hamar kiderült, sőt előre tudható volt, hogy források hiányában megvalósíthatatlan. Az egészségpolitika 1998 és 2000 között hiába próbálta az egyébként a maihoz képest istenes állapotban lévő ellátórendszert kistafírozni, a pénz épp csak a szinten tartáshoz volt elég. Ilyen körülmények között valósult meg a praxisjog ötlete, amit nem csak az egészségügy mai válsága felől, utólagos bölcselkedéssel lehet kritikával illetni: életképtelensége már az első perctől fogva megmutatkozott.

Ha nincs miből támogatni a kedvezményezendő csoportot, csináljunk pénzt a semmiből - azaz iktassuk törvénybe, hogy ami azelőtt nem ért semmit, az mostantól úgynevezett vagyoni értékű jog, azaz adni-venni lehet! Ilyesmi persze létezik az egészségügyön kívül is: jól jövedelmező üzleteknek már a bérleti jogát is pénzért lehet megszerezni. Ezt a modellt az egészségügyi maffia világa is ismeri: a praxisjog megteremtésének időszakában közszájon forgott, hogy fővárosi szülészeti osztályokon hány millió forinttal kellett az osztályvezető főorvos életvitelét támogatni ahhoz, hogy a frissen végzett orvos ott sajátíthassa el a hálapénz-gazdálkodás fortélyait.

A praxisjog rendszerének lényege tehát az, hogy az adott háziorvosi körzetbe belépni szándékozó (alapvetően pályakezdő) orvos a háziorvosi praxisműködtetés lehetőségét megvásárolja a körzetből távozó, többnyire idősebb kollégájától (aki annak idején ingyen kapta). Azonnal felmerül a kérdés: miért jó ötlet a nincstelen rezidenseket arra kényszeríteni, illetve elvárható-e tőlük egyáltalán, hogy - a kialakult árak alapján - milliókat fizessenek a rendszerből kilépő, nyugdíjba vonuló orvosoknak? Vajon fokozza-e mindez az orvoshiánnyal küszködő hazai egészségügy vonzerejét a friss diplomások számára?

További lényeges kérdés, hogy mi határozza meg a praxis értékét. A leendő háziorvos vajon a rózsadombi vagy az edelényi körzet jogáért fizetne-e többet? Mellébeszélhetünk, de világos: nem az orvos sok évtizedes egészségfejlesztő munkája, nem az önkormányzat vendégszeretete, a táj szépsége, hanem egyértelműen a hálapénz léte és mértéke határozza meg elsődlegesen a praxisjog értékét. A hátrányos helyzetű körzet orvosa hiába teszi ki a lelkét negyven évig, nem kap semmit - ami enyhén szólva kevéssé nevezhető a teljes (tehát a II., XII. kerületen túli világot is magában foglaló) háziorvos-társadalom szempontjából igazságos és egészségpolitikai értelemben hasznos megoldásnak.

Jog és gyakorlat

A jogalkotás olyannyira nem sikerült százszázalékosra a kérdésben, hogy a mai napig is igen kevesen vannak, akik meg tudják mondani, hogy a praxisjog micsoda tulajdonképpen. Az Alkotmánybíróság is a bizonytalanok táborát erősíti, ugyanis egy 2006. évi határozat indokolásából nem kisebb pofon bújik elő, mint hogy a szabályozás szövege alapján nem köthető adott körzethez a praxisműködtetési jog. Ez pedig azt jelenti, hogy nincs értelme a praxisjog-kereskedelemnek: elég valahogy szerezni egyet (erre akár ingyenes lehetőségek is adódnak a forgalomképtelen, illetve százas nagyságrendben előforduló betöltetlen körzetekben), és ennek birtokában bárhol végezhető a háziorvosi tevékenység.

A gyakorlat viszont nem vett tudomást arról, hogy az Alkotmány őrei szerint a praxisjog lényegében értelmét veszítette. Továbbra is él, ha nem is virágzik a praxiskereskedelem, amelynek létjogosultságát egy további fontos körülmény is megkérdőjelezi.

Az alapellátás biztosítása hazánkban a települési önkormányzatok kötelessége. Az önkormányzat közalkalmazott orvosokat is foglalkoztathat, de szerződés alapján a feladatot vállalkozóval is elláttathatja. Ma az esetek túlnyomó többségében az utóbbi a helyzet: jellemzően egyéni vállalkozói vagy betéti társasági formában működik a háziorvosi szolgáltató, az önkormányzattal kötött szerződés alapján.

De mi történik, ha az orvos távozni kíván a körzetből? Meghirdeti a praxisjogot, és jó esetben jönnek a kérők. A legtöbbet ígérővel vagy a legszimpatikusabbal megegyezik. Illetve - megegyezne, de az önkormányzat (a képviselő-testület potentátjai, a polgármester) azt mondja, hogy márpedig neki ez az orvos nem kell. Ezt követően a jóhiszemű eladó még próbálkozhat alternatív vevőjelölt bemutatásával, ám ha az önkormányzat továbbra is finnyáskodik, bennragad a működtetési jogában. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy ha az orvos kereket old, hogyan érvényesíti az önkormányzat az ellátási felelősségét? A leleményes önkormányzatok talán legfrappánsabb ötlete erre a régi orvos kivéreztetéseként definiálható: a település hathatós támogatásával körzet nélküli praxist létesít a kiszemelt orvos, és az egyébként is távozóban lévő meg az önkormányzat által mindenféle praktikákkal ellehetetlenített régi kolléga betegeit elkezdi elszipkázni, míg a megfáradt doktor fel nem adja a küzdelmet.

Azaz kijelenthetjük: a praxisjog intézményét az önkormányzati ellátási felelősséggel sem sikerült összhangba hozni. A kettő együtt csak akkor működik, ha éppen egyetértés van az önkormányzat-praxiseladó-praxisvevő háromszögben. Mindeközben a praxisjog mint jogintézmény önálló életre is kelt: az egészségügyi vállalkozások finanszírozásfelhasználásától (lehet-e praxisjogra költeni az egészségügyi bt. OEP-finanszírozásból származó pénzét?) a házassági vagyonjogig számos területen burjánzik, perek és adminisztratív terhek tömegét előidézve.

Döntsd vagy öntsd a tőkét?

A praxisjog jövőjét fontolgató egészségpolitika előtt most két megoldás kínálkozik.

Először: megszüntethetnék a praxisjogot. Ez elég barátságtalan lépés volna azok szemében, akik mondjuk tízmilliót fizettek egy jobb körzetért: valamilyen módon illene kárpótolni őket. Ha nagyjából ki akarnánk egyenlíteni a praxispiac veszteseinek kárát, a kifizetett és a praxis továbbadásával vissza nem szerzett ellenértékeket, az legalább 6-8 milliárd forintba kerülne. Ezenkívül megszűnne minden jelenlegi háziorvos lehetősége a későbbi értékesítésre, ami további kompenzációs igényeket táplálna, és fű alatt még a zsíros körzetek adásvétele is megmaradna.

A másik megoldás a praxisjog intézményének egyértelmű körzethez kötése lenne, az önkormányzat adásvételbe való beleszólásának korlátozása és a piac valamiféle szabályozása. A lendületes és mélyreható törvényhozás az első két elem számára jó esélyt teremt - ám a piaccal megint csak baj van. Ha többnyire ingyen sem kell a kezdő orvosoknak a magyar háziorvoslás lehetősége, miért kellene pénzért?

Régóta szó van az úgynevezett praxisalapról, amely többmilliárdos keretből támogatással, hitellel segítené a praxishoz jutást. Ám ha minden egyéb feltétel változatlanul marad, a praxisalapból továbbra sem az elvégzett munka minősége, mennyisége alapján arra érdemes, megőszült kollégák javadalmazására kerül sor, hanem a hálapénzvezérelt praxispiac táplálására. A praxisok árát kedvező, azaz egészségpolitikailag is hasznos irányba befolyásolni úgy lehetne, ha a jó munkát végző, hatékonyan dolgozó orvos arra számíthatna, hogy az ő praxisáért többet kínálnak. Most a háziorvosok - miként az állami egészségügy minden egyéb szereplője - az ellátottak száma szerint kapják (hivatalos) jövedelmüket: az OEP "fejpénzt" fizet nekik. Nos, először is ennek kéne megváltoznia: a túlnyomórészt körzetlétszám-alapú finanszírozást a teljesítménytől függő ellentételezési rendszernek kellene felváltania. A (házi)orvosi teljesítmény mérésének bevett módszerei vannak, s ha ezeket az egészségügyi kormányzat - a drágább szakorvosi ellátás kiváltását jutalmazva - erőteljesebben alkalmazza, a praxis vevője az elődje által megalapozott magasabb árbevétel reményét, a körzet lakosságával kialakított jó orvos-beteg viszonyt tekintheti olyan tényezőknek, amelyekért érdemes többet áldoznia.

A háziorvoslás (és az egészségügy egésze) jelentős átalakítást igényel tehát ahhoz, hogy ha maradnia kell a praxisjognak, akkor legalább valamilyen mértékben összhangba kerüljön az egészségpolitikai célokkal. Ez eddig senkinek nem sikerült, igaz, nem is nagyon próbálkoztak vele. A helyzet az emberi erőforrás vészes megfogyatkozása miatt talán most a legsúlyosabb - előbb-utóbb elkerülhetetlen a nekiveselkedés. Ha a háziorvosi tevékenység egyébként vonzó, csak a belépőknek aktuálisan nincs pénzük a praxisjog megvásárlására, a praxisalap áthidalhatja ezt a problémát. Ám most nem ez a helyzet: ingyen sem kellenek a praxisok. De az bizonyos: az egészségügy egészének újragondolása nélkül a praxisok árát támogatással felverni rossz megoldás lenne.

A szerző ügyvéd.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.