Az LMP hallhatatlan szava

  • Ádám Zoltán
  • 2010. október 14.

Publicisztika

A szabadság végső győzelme száraz lesz - írja Mannheim Károly főművében, az Ideológia és utópiában, a svájci-német realista írót, Gottfried Kellert idézve. A társadalmi igények beteljesülése kihúzza a talajt a progresszív politikai törekvések alól, ami súlyos következményekkel járhat: Mannheim szerint "egy olyan világban, amely önmagával úgymond már elkészült, és szüntelenül csak reprodukálódik (...), a lét-transzcendencia teljes szétzúzása olyan tárgyiassághoz vezet, amely az emberi akarat pusztulását okozza. (...) A legnagyobb paradoxon jönne így létre, ami csak elgondolható: a legracionálisabb önuralom embere az ösztönök emberévé válna".

A szabadság végső győzelme száraz lesz - írja Mannheim Károly főművében, az Ideológia és utópiában, a svájci-német realista írót, Gottfried Kellert idézve. A társadalmi igények beteljesülése kihúzza a talajt a progresszív politikai törekvések alól, ami súlyos következményekkel járhat: Mannheim szerint "egy olyan világban, amely önmagával úgymond már elkészült, és szüntelenül csak reprodukálódik (...), a lét-transzcendencia teljes szétzúzása olyan tárgyiassághoz vezet, amely az emberi akarat pusztulását okozza. (...) A legnagyobb paradoxon jönne így létre, ami csak elgondolható: a legracionálisabb önuralom embere az ösztönök emberévé válna".

*

Az európai civilizáció az Ideológia és utópia 1929-es megjelenését követő években meglehetősen távol került a szabadság végső győzelmétől, noha az ösztönélet mozgósítása a racionálisan szervezett gyilkológépezetek politikai legitimációs eszköztárában is szerepelt. A fasiszta téboly megfékezése és a kommunista téboly fizikai elszigetelése után kezdetét vette a nyugati világ kapitalista újjáépítése, ami - nem függetlenül a továbbra is intenzíven jelen lévő kommunista kihívástól - igen sikeres társadalmi integrációs teljesítményt nyújtott. Az alacsonyabb státuszú rétegek fölemelésének azonban nagy ára volt, immár a Mannheim által előre jelzett értelemben: a jóléti kapitalizmus felszámolta a gyökeres társadalmi változások iránti tömegigényt. Az osztályharc győzött, a proletariátus a középosztályba ment. A Marcusét, Horkheimert és Adornót - Mannheim egykori frankfurti kollégáit - olvasó egyetemi diákság azonban a kispolgársággal ellentétben nem kívánt lemondani a forradalmi hevület nyújtotta érzéki örömökről. A radikális újbaloldali diákok elutasították a vietnami háborút, megszállták az egyetemi előadótermeket, időnként pedig a nagyobb nyomaték kedvéért az utcaköveket is feltépték - így kerestek kritikai viszonyulási felületet az anyagilag minden korábbinál fejlettebb, de az uralmi viszonyoktól és a velük járó ellentmondásoktól továbbra sem mentes társadalmi berendezkedéssel szemben. '68 újbaloldali lázadása ebben az értelemben a szabadság győzelmének szárazságára adott válaszként értelmezhető, amely a győzedelmes modernitástól a posztmodern felé mutatott utat.

'68 forrongásában jelentős szerepet játszott az anarchizmus, amely - és Mannheim szerint ennyiben a modern utópiák ősformájával, a reformáció korának újrakeresztelő mozgalmával rokonítható - itt és most, a történelmi időből kiszakadva kíván megszabadulni a hierarchikus társadalmi kötöttségektől és a velük járó intézményesített elnyomástól. Politikai törekvésként ez megfelelhetett a radikális egyetemi ifjúságnak vagy a Joschka Fischer- és Daniel Cohn-Bendit-féle "spontiknak", ám fogyaszthatatlan volt a társadalomba betagozódni kívánó, felfelé mobil, "beérkező" fiatal értelmiségi csoportok számára. '68 társadalmilag konszolidálódó nemzedéke a valóságformálás új kritikai alternatívája - Mannheimmel szólva "utópiája" - után nézett, s a hetvenes évek végére megszületett a német zöldmozgalom.

A zöldek 1983-ban bejutottak a Bundestagba, Joschka Fischer pedig 1985-ben hesseni tartományi környezetvédelmi miniszter lett. Első, elhíresült miniszteri eskütételét edzőcipőben abszolválta, jelezve a hagyományos politikai osztállyal szembeni távolságtartását. Idővel azonban ő is megenyhült: 1998 és 2005 közt alkancellár-külügyminiszterként már öltönyben, nyakkendőben vezette a német diplomáciát. Mi több, a kormányzati felelősség súlya alatt a zöldek komoly kompromisszumokra is hajlandónak bizonyultak: eredendő pacifizmusuk dacára elfogadták a jugoszláviai és az afganisztáni német katonai szerepvállalást, és némi vita után Schröder kancellár piacpárti gazdasági reformjait is készek voltak támogatni.

A zöldek mára Nyugat-Európa számos országában rendelkeznek stabil parlamenti képviselettel. Tipikusan a baloldalhoz tartoznak, legfontosabb politikai értékeiket a környezetvédelem, a környezeti fenntarthatóság, az emberi jogok, a társadalmi befogadás és igazságosság, valamint a részvételi demokrácia jelentik. A kelet-európai zöldmozgalmak strukturális helyzete azonban számos tekintetben eltér ettől. Inkább a mérsékelt jobb- mint a baloldalt erősítik: Csehországban egy jobbközép koalíció résztvevői voltak, amíg az idei választáson ki nem estek a parlamentből. A legnevesebb, magát zöldként azonosító kelet-európai politikusnak alighanem Sólyom László tekinthető, akit szintén nehéz volna a baloldalhoz sorolni.

*

A mérsékelt jobboldali orientációnak történelmi, szociológiai és aktuálpolitikai okai is vannak. A kelet-európai őskörnyezetvédők szemben álltak a környezeti értékek iránt közömbös államszocialista rendszerrel, a magyarországi zöldmozgalom intellektuális gerincét pedig - amennyire meg tudom ítélni - a szó legjobb értelmében vett régi vágású mérnökemberek és természettudósok alkották. Végül a rendszerváltást követő évtizedekben a zöldek gyanakvással tekintettek a kapitalizmus és a külföldi nagytőke szálláscsinálóiként számon tartott posztszocialista és liberális pártokra is.

A 2009-ben az egyik legjelentősebb hazai környezetvédelmi szervezetből, a Védegyletből kinőtt LMP rendszerkritikája ebbe a mintázatba illeszkedve a szocialista-liberális kormányok politikai gyakorlatát és az ennek eredményeként azonosított gazdasági és társadalmi viszonyokat vette célba. Az MSZP és az SZDSZ az LMP-narratívában kiszolgáltatta az országot a multinacionális tőkének, privatizációs politikájával és piacpárti reformjaival növelte a társadalmi egyenlőtlenségeket, államháztartási stabilizáció fedőnéven pedig rászabadította az országra a globális kapitalizmus hatékonyságkényszerének összes népnyúzó következményét. Röviden szólva kormányaik "bankárkormányként" tevékenykedtek - ebben a vélekedésben, csakúgy, mint a globális kapitalizmussal szembeni mélységes szkepszisben az LMP osztozik a magyar jobboldallal.

Az LMP a Fideszhez és a Jobbikhoz hasonlóan a magyar kapitalizmus rendszerkritikusaként lépett a politika színpadára, a magyar kapitalizmus vezető politikai erejeként pedig az MSZP-t azonosította. Az LMP MSZP-ellenessége ezért nem valamiféle politikai konjunktúrahullám meglovagolása, hanem a párt politikai identitásának mélyen és őszintén átélt központi eleme. A probléma azonban az, hogy a szocialista-liberális kormányzatok, legyenek volt bármilyen korruptak vagy szociálpolitikailag sikertelenek (szerintem egyébként nem voltak azok, de ez most mellékes), a liberális demokrácia keretei között tevékenykedtek, ami a Fideszről nem mondható el.

Az MSZP-SZDSZ-kormányok minden gyengeségükkel és hibájukkal együtt a felemás kádári modernizáció felől a nyugati értelemben vett modernitás felé mozgatták az országot. Társadalom- és gazdaságtörténeti értelemben voltaképp ez a rendszerváltást követő húsz év lényege, aminek során természetesen nem csak balközép kormányok tevékenykedtek. Ám a nyugatias modernizáció intézményi mintázatainak átvétele - és ezt az LMP helyesen látja - politikailag a legpregnánsabban az ő nevükhöz fűződik, bármit is gondoljunk e folyamat eredményéről. Ezzel szemben a 2010 tavaszán hivatalba lépett Fidesz-kormány tevékenységét korlátlan egyszemélyi vezetés, a jogállami normák szelektív figyelembevétele vagy egyenesen ignorálása, valamint a liberálissal szemben a többségi hatalmi elv alkalmazása jellemzi. Kétségtelen, hogy mindez a magyar nép jelentékeny többségének helyeslésével találkozik, ám ez nem változtat azon, hogy a változások iránya a modernitás felől a premodernitás felé mutat, épp ellentétes irányba tehát azzal, amit a posztmodern posztmaterializmus hívei elvben helyeselhetnének. Az emberi jogok és a társadalmi befogadás értékei iránt elkötelezett, kulturálisan nyugatos ethoszú környezetvédő pártnak az elmúlt hónapok változásai láttán sikítania kellett volna a felháborodástól. Az LMP azonban nem sikított, csak szelíden ellenkezett, gondosan ügyelve rá, nehogy úgy tűnjön, a kormányellenes kritika fontosabb számára, mint az előző kormány megvetése. Liberális intézményvédő elkötelezettségét és a társadalmi befogadás melletti érveit alárendelte az antiliberális fordulattal szembeni megértő attitűdnek, a történtek súlyával - az autoriter tendenciák erősödésével és a nyugatos fejlődésirány megkérdőjeleződésével - pedig sem kedve, sem ereje nem volt szembenézni.

*

A szabadság veresége száraz volt. Elegünk lett a szabadságból, mert nem azt kaptuk, amit vártunk tőle. A jólétünkről kiderült, hogy megalapozatlan: itt állunk egy gazdasági válság kellős közepén, és alig győzzük a méregdrága gázzal befűteni a svájcifrank-hitelből vásárolt lakásunkat és fizetni az autó részleteit. A liberális-demokrata politikusokról kiderült, hogy korruptak vagy legalábbis elnézőek a korrupcióval szemben: a sokszereplős, plurális rendszer korrupt érdekérvényesítési stratégiák kialakítására adott módot, a jogállami intézményekre alapozott, gyakran féloldalasan működő önvédelmi mechanizmusok pedig a korrupció marginalizálása helyett a liberális demokrácia hitelességét ásták alá. Ezenfelül a válságban drámaian megnövekedtek a szociális feszültségek: tele vagyunk szakképzetlen szegényekkel, köztük rengeteg, a többségitől eltérő kulturális hátterű romával, akiket elvben ugyanolyan állampolgári jogok illetnek meg, mint bárki mást. Jogosultak a különféle - nem különösebben bőkezű, de társadalmi szinten persze nagy terhet jelentő - segélyekre, miközben minimális az esélye, hogy valaha a saját munkájukból tartsák el magukat. (Ezt a minimális esélyt leginkább a sokat kárhoztatott közmunkaprogramok jelentik.)

Na, ebből elég! - mondták a választók. Jöjjön inkább a rabság! Ide nekünk a nemzetvezért! Jöjjön a tekintélyelvű önkény szép, színes világa. Nyilván lesz majd hely a palettán a zöldeknek is, a Nagy Piktor pedig biztosan nem feledkezik majd meg róluk. Bízhatunk majd bennük: tisztességesek lesznek, naivak és jelentéktelenek. Nem osztják majd a szabadságellenes nézeteket, sőt többnyire kifejezetten progresszív társadalompolitikai álláspontot képviselnek majd - csak éppen nem tudnak erőt mutatni a hatalommal szemben, mert sem politikailag, sem lelkileg nem lesznek képesek határozottan szembehelyezkedni vele. A liberális demokrácia kritikusaiként léptek a színre (volt rajta mit kritizálni), de nem a lebontását ígérték, hanem a megjavítását. Amikor azonban a hatalom új birtokosai a bontásnak láttak neki, nem volt hozzá hallható kritikai szavuk.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.