Babarczy Eszter: Trump: az ismeretlen lefolyású betegség

  • Babarczy Eszter
  • 2016. november 10.

Publicisztika

Nem lesz politikailag korrekt. Nem lesz az emberi jogok védelmezője, sem a kisebbségeké. Nem fogja számon kérni a demokráciát senkin, rajtunk sem.

A Brexitre szavazók nem tudták, hogy Nagy-Britannia kiválása az Európai Unióból mikor, hogyan és milyen feltételekkel történik majd, talán abban sem hittek, hogy győznek, de elmentek szavazni, mert „változást” akartak. A maradás hívei olyan biztosak voltak a dolgukban, hogy otthon maradtak. Donald Trump szavazói nem tudják, hogy Donald Trump pontosan mit fog csinálni elnökként, az ígéreteinek egy részével – az exit pollok szerint, ha még lehet hinni bármiféle felmérésnek – nem mind értenek egyet, 61%-uk egyenesen úgy vélekedik, hogy Trump nem elég felkészült a kormányzáshoz. De elmentek szavazni, mert „változást” akartak. Clinton néhány ezer vagy tízezer szavazattal elbukta a rozsdaövezetet – a dezindusztrializáció sújtotta Ohiót, Pennsylvaniát, Wisconsint, Michigant – és Floridát, olyan államokat, ahol Obama 2012-ben még győzni tudott. A potenciális demokrata választókat az a „terepmunka” sem mozgósította, amelyről a sajtó csak szuperlatívuszokban tudott beszélni. „Van egy kiszámítható hazudós és egy kiszámíthatatlan hazudós” – elmélkedett egy magát libertáriusnak valló bizonytalan szavazó a választás előestéjén. Az amerikai választók inkább vállalták a kiszámíthatatlanságot, mintsem hogy tovább viseljék a kiszámíthatót.

A választásokat végső soron az nyeri, akinek a választói elég motiváltak ahhoz, hogy elmenjenek szavazni, és ki motiváltabb, mint az, aki „változást” akar, és lát egy jelöltet, aki megtestesíti a változást? Obama első, elsöprő kampánya is a változás („change” és „hope”) ígéretére épített, és az első fekete elnökjelölt olyannyira megtestesítette a változás egy formáját, hogy az elbűvölt európai értelmiség pusztán a győzelméért hozzávágott egy Nobel-díjat. Aztán jött a valóság, a republikánus kongresszussal folytatott harc, az összeomló bankrendszer és a rendeleti kormányzás. Azt a kevés intézkedést, amit Obamának sikerült átvinnie, most a változás újabb (vagy talán még ugyanazon) vágya könnyen elsöpörheti. A mostani Trump-szavazók között kiábrándult Obama-szavazók is voltak; többen el is panaszolják a New York Times online oldalán, mennyire csalódtak. A „változás” mindenki privát illúziója; a kiábrándulás közös.

Hogy pontosan mi az a változás, amit a Trumpra szavazók akarnak, a saját szavaikkal egyszerűen kifejezhető: „ezek”, a „washingtoni mocsár” tűnjenek el, és minket, „kisembereket”, védjen meg a globalizációtól és tegyen naggyá a jelöltünk. Ugyanezt közpolitikai szinten megragadni sokkal nehezebb. Így a mexikói határ mentén építendő fal – amiért Mexikó fizet –, az összes illegális migráns azonnali kitelepítése vagy a kínai importra bevezetendő 45%-os vám jelenleg inkább metaforaként értelmezhetők. Egyéb ígéretei közül a nyereségadó-csökkentés könnyen megvalósítható, de aligha tölti el majd örömmel munkásosztály szavazóit, a klímaegyezmény felmondása és az olaj- és gázkitermelés jóváhagyása sem juttatja majd mindőjüket munkához. Azt is homály fedi, hogyan akarja az új elnök a „nagyarányú infrastrukturális beruházásokat” összeegyeztetni az adó- és hiánycsökkentéssel és a katonai költségvetés növelésével. Trump, saját bevallása szerint a kampány során a győzelemre koncentrált, nem arra, hogy elnökként mihez kezd majd. Nincs olyan ember e pillanatban, aki meg tudná mondani, mi Trump programja azon túl, hogy eljátssza önmagát elnöki szerepben. Így az sem lehetetlen, hogy a nárcisztikus bohóc – egy republikánus kongresszussal megtámogatva – végül ügyesen politizál. Az viszont előre látható, hogy mit nem fog csinálni: nem fogja azt a liberalizmusban gyökerező nyelvet beszélni, amit a második világháború vége óta Nyugaton megszoktak és természetesnek tekintenek. Nem lesz politikailag korrekt. Nem lesz az emberi jogok védelmezője, sem a kisebbségeké. Nem fogja számon kérni a demokráciát senkin, rajtunk sem. Könnyen lehet, hogy ráhagyja Putyinra a Közel-Keletet.

A legtöbb elemző és a legtöbb Trump-szavazó egyetért abban, hogy a Trump-„mozgalom” lényege az elitellenesség. (Kontextusként hozzácsaphatjuk ehhez, hogy a Brexit, az AfD előretörése és általában a jobboldali populista politika növekvő népszerűsége is mind elit- és politikaikorrektség-ellenes.) Trump sok választója dühös, időnként olyan ronda módon, ahogyan egy lincselő tömeg. A kampányeseményeken lelkesen skandálták, hogy börtönbe Hillaryval, és egy percig sem rendítette meg őket, hogy a jelöltjük az esetleges vereséget nem fogadná el. Ezt a haragot egy darabig kielégíti az alkalmi beszólogatás, a média és a liberális elit érzékeny pontjainak nyomogatása, de második ciklust nem lehet kihozni belőle, hacsak nem indul el Trump a két háború közti jobboldal útján, újabb és újabb szimbolikus vagy tényleges háborúkkal és erre hivatkozó szabadságkorlátozásokkal. Nehezen tudom elképzelni, hogy az Egyesült Államok elnöke állandó harcban álljon különféle idegen hatalmakkal, összeesküvésekkel, kisebbségekkel és migránsokkal, okkult erőkkel és belső árulókkal, Kínával és Kanadával, és ennek nevében korlátozza az elégedetlenkedő amerikaiak szabadságjogait, de a fantáziám korlátolt, tévedtem már nagyot – például Orbán Viktor remekül boldogul ezzel az eszköztárral kicsiny hazánkban.

Egy elitellenes jobboldali betörés lehet átmeneti –  Jörg Haider jött, mi megijedtünk, aztán nem történt semmi különös. Trump is csúnyán megbukhat, de a Trump győzelmét hozó elégedetlenség nem fog eltűnni vele. Ugyanis nemcsak a globalizáció miatt vesznek el az ipari állások, hanem a technológiai fejlődés miatt is (arra nem utal viszont semmi, hogy a bevándorlók a náluk képzettebb munkásosztály állásait vennék el). Az iparban és a mezőgazdaságban a mesterséges intelligencia és a robotika fejlődésével egyre kevesebb (és magasabban képzett) emberre lesz szükség, akik aligha a középfokú végzettségű Trump-szavazók közül fognak kikerülni. A kisebb területen gazdálkodókat már most is különféle juttatásokkal védik Amerikában (és Európában). A kiskereskedelem és a szolgáltatási szektor az elemzők szerint nem tud olyan termelékenységnövekedést produkálni, amely látványos bérnövekedéshez vezetne, vagy akár csak garantálná a középosztályi életszínvonalat. Egy nacionalista és protekcionista kurzus rövid távon talán kedvére tesz a sebeiket dédelgető veszteseknek, de hosszabb távon, amikor az árak emelkednek, a gazdagok gazdagodnak, de jó állások még mindig csak elvétve akadnak, újratermelődik a harag is. A kérdés az, lesz-e rá tartós és civilizált megoldás.  

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.