Belarusz

Publicisztika

Helytelenül tennénk, ha megadnánk magunkat a közönynek, és felülnénk a magyar nyilvánosságban szinte egyeduralkodó magyarázatnak, miszerint Belaruszban tulajdonképpen tízmillió birka lakik, akik kifejezetten szeretik elnöküket, s a maguk szerény módján elégedettek mindavval, amit a rezsim kínál. Ezt a képet a választások végeredménye hivatott igazolni: az eddigi elnök, Alekszandr Lukasenko a szavazatok közel 90 százalékával diadalmaskodott vetélytársai felett. Jó, kalkuláljuk bele, hogy Lukasenko csalt, de ennyit nem csalhatott.

Ő nyert, az ország polgárai tehát birkák, finomabb megfogalmazásban az olcsó orosz gázt és a "létbiztonságot" semmiképpen nem cserélnék el a kapitalizmus meg a privatizáció zavaros világára. A tudatlan szláv lélek, na ja.

Ez a magyarázat figyelmen kívül hagyja a lényeget. Az, ami Belaruszban március 19-én történt, nem választás volt, hanem a diktatúra megszilárdítása, hovatovább a katonai szükségállapot bevezetésére és az ellenzék tömeges bebörtönzésére irányuló provokáció.

Azt természetesen nem jelenthetjük ki teljes magabiztossággal, hogy a belarusz polgárok ne lennének birkák, és ne lenne döntő hányaduknak ínyére a lukasenkói társadalommodell. Pusztán azt állíthatjuk, hogy rájuk nézve a két héttel ezelőtt történtekből semmiféle következtetést le nem vonhatunk. Csak arról a rendszerről, amelyik brutálisan elnyomja őket. Hiszen Belarusz semmiképpen nem hasonlítható egyetlen, nem kellőképpen demokratikus európai országhoz sem – ha valaki netán a százezres, Szerbiában vagy Grúziában látott tüntetéseket hiányolná Minszk utcáiról.

Az ország elnöke, a volt téeszelnök politikai pályáját a belarusz függetlenség híveként, majd a korrupciót vizsgáló parlamenti bizottság elnökeként kezdte. Miután 1994-ben – többé-kevésbé normális körülmények között – megszerezte az elnöki posztot, alig két év alatt felszámolta az amúgy sem túl szilárd lábakon álló demokratikus intézményrendszert. Bevezette az elnöki kormányzást; a parlamenttől nemcsak a jogköreit vonta el, de a tagjait is ő nevezi ki. Azóta minden választást megnyert, és ezek közül egy sem volt demokratikus és szabad. Belaruszban nem pusztán nem érvényesülnek kellően az alapvető szabadságjogok – Belarusz a legrosszabb rendőrállam; Argentína vagy Paraguay úgy harminc évvel ezelőtt. Sem a gazdaságban, sem a politikában, sem máshol nincs helye az egyéni vagy civil kezdeményezésnek. A sajtó ellenőrzése totális; nemcsak a médiumok állami tulajdonlását jelenti, de azt is, hogy a határon a katonaság elkobozza a rezsimmel szemben kritikus, Ukrajnában, Lengyelországban vagy Litvániában nyomtatott sajtótermékeket. Az ellenzéki vezetők az elmúlt tíz évben részben emigrációba kényszerültek, részben belső száműzetésbe; mindennapos a másként gondolkodók elleni fizikai erőszak. Lehet, hogy Lukasenko bomlott, nyilván nem véletlenül beszél magáról egyes szám harmadik személyben és hívatja magát Apucinak, Batykónak, de nem ez a legjellemzőbb tulajdonsága. Hanem hogy diktátor.

A március 19-i eseményeket választásnak hívni már önmagában is blaszfémia. A "szavazás" a vidéki körzetekben már napokkal március 19. előtt elkezdődött, a helyi apparátus az urnával a kézben házhoz ment, s helytelen ikszelés esetére termény-, valamint mezőgazdasági kisgépelvonást helyezett kilátásba. Lukasenko stábja a grassroot kampányt a belügyi szakszolgálatok szíves közreműködésével végezte (amelyek szoros kapcsolatban állnak az orosz társszervezetekkel). Az ellenzéki jelöltek nem állíthattak szavazatszámlálókat, a nemzetközi ellenőrzés hézagos volt. Azt a néhány ezer, nagyon bátor embert, aki Lukasenko győzelmi bejelentése után a minszki Október téren követelt új, igazi választást, a rohamrendőrség a múlt hét végén brutálisan szétkergette. Sokuk sorsa azóta ismeretlen; és semmi okunk arra, hogy ne tételezzük fel súlyos bántalmazásukat.

Mindez számunkra leginkább a miheztartás végett fontos. Persze, persze, Magyarország az unió tagja, s ha már Brüsszel a hangoskodáson kívül konkrét intézkedéseket nem tart indokoltnak, legalább a saját kormányunk tehetne néhány gesztust. Nem lenne túlzott elvárás: különösen, hogy Lukasenko ellenfelei az életükkel játszanak, s másban, mint a nemzetközi nyomásban, aligha bízhatnak. De ha már a köztársaság kormánya szarik bele (biztos nem érnek rá), legalább mi ne tekintsük a tüntetőket tiszteletre méltó, ám a világpolitika realitásairól alulinformált fantaszták maroknyi csoportjának. Hisz oly sokat kockáztatnak – miközben nem akarnak mást, csak azt, ami nekünk már régóta természetes.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)