Belarusz

Publicisztika

Helytelenül tennénk, ha megadnánk magunkat a közönynek, és felülnénk a magyar nyilvánosságban szinte egyeduralkodó magyarázatnak, miszerint Belaruszban tulajdonképpen tízmillió birka lakik, akik kifejezetten szeretik elnöküket, s a maguk szerény módján elégedettek mindavval, amit a rezsim kínál. Ezt a képet a választások végeredménye hivatott igazolni: az eddigi elnök, Alekszandr Lukasenko a szavazatok közel 90 százalékával diadalmaskodott vetélytársai felett. Jó, kalkuláljuk bele, hogy Lukasenko csalt, de ennyit nem csalhatott.

Ő nyert, az ország polgárai tehát birkák, finomabb megfogalmazásban az olcsó orosz gázt és a "létbiztonságot" semmiképpen nem cserélnék el a kapitalizmus meg a privatizáció zavaros világára. A tudatlan szláv lélek, na ja.

Ez a magyarázat figyelmen kívül hagyja a lényeget. Az, ami Belaruszban március 19-én történt, nem választás volt, hanem a diktatúra megszilárdítása, hovatovább a katonai szükségállapot bevezetésére és az ellenzék tömeges bebörtönzésére irányuló provokáció.

Azt természetesen nem jelenthetjük ki teljes magabiztossággal, hogy a belarusz polgárok ne lennének birkák, és ne lenne döntő hányaduknak ínyére a lukasenkói társadalommodell. Pusztán azt állíthatjuk, hogy rájuk nézve a két héttel ezelőtt történtekből semmiféle következtetést le nem vonhatunk. Csak arról a rendszerről, amelyik brutálisan elnyomja őket. Hiszen Belarusz semmiképpen nem hasonlítható egyetlen, nem kellőképpen demokratikus európai országhoz sem – ha valaki netán a százezres, Szerbiában vagy Grúziában látott tüntetéseket hiányolná Minszk utcáiról.

Az ország elnöke, a volt téeszelnök politikai pályáját a belarusz függetlenség híveként, majd a korrupciót vizsgáló parlamenti bizottság elnökeként kezdte. Miután 1994-ben – többé-kevésbé normális körülmények között – megszerezte az elnöki posztot, alig két év alatt felszámolta az amúgy sem túl szilárd lábakon álló demokratikus intézményrendszert. Bevezette az elnöki kormányzást; a parlamenttől nemcsak a jogköreit vonta el, de a tagjait is ő nevezi ki. Azóta minden választást megnyert, és ezek közül egy sem volt demokratikus és szabad. Belaruszban nem pusztán nem érvényesülnek kellően az alapvető szabadságjogok – Belarusz a legrosszabb rendőrállam; Argentína vagy Paraguay úgy harminc évvel ezelőtt. Sem a gazdaságban, sem a politikában, sem máshol nincs helye az egyéni vagy civil kezdeményezésnek. A sajtó ellenőrzése totális; nemcsak a médiumok állami tulajdonlását jelenti, de azt is, hogy a határon a katonaság elkobozza a rezsimmel szemben kritikus, Ukrajnában, Lengyelországban vagy Litvániában nyomtatott sajtótermékeket. Az ellenzéki vezetők az elmúlt tíz évben részben emigrációba kényszerültek, részben belső száműzetésbe; mindennapos a másként gondolkodók elleni fizikai erőszak. Lehet, hogy Lukasenko bomlott, nyilván nem véletlenül beszél magáról egyes szám harmadik személyben és hívatja magát Apucinak, Batykónak, de nem ez a legjellemzőbb tulajdonsága. Hanem hogy diktátor.

A március 19-i eseményeket választásnak hívni már önmagában is blaszfémia. A "szavazás" a vidéki körzetekben már napokkal március 19. előtt elkezdődött, a helyi apparátus az urnával a kézben házhoz ment, s helytelen ikszelés esetére termény-, valamint mezőgazdasági kisgépelvonást helyezett kilátásba. Lukasenko stábja a grassroot kampányt a belügyi szakszolgálatok szíves közreműködésével végezte (amelyek szoros kapcsolatban állnak az orosz társszervezetekkel). Az ellenzéki jelöltek nem állíthattak szavazatszámlálókat, a nemzetközi ellenőrzés hézagos volt. Azt a néhány ezer, nagyon bátor embert, aki Lukasenko győzelmi bejelentése után a minszki Október téren követelt új, igazi választást, a rohamrendőrség a múlt hét végén brutálisan szétkergette. Sokuk sorsa azóta ismeretlen; és semmi okunk arra, hogy ne tételezzük fel súlyos bántalmazásukat.

Mindez számunkra leginkább a miheztartás végett fontos. Persze, persze, Magyarország az unió tagja, s ha már Brüsszel a hangoskodáson kívül konkrét intézkedéseket nem tart indokoltnak, legalább a saját kormányunk tehetne néhány gesztust. Nem lenne túlzott elvárás: különösen, hogy Lukasenko ellenfelei az életükkel játszanak, s másban, mint a nemzetközi nyomásban, aligha bízhatnak. De ha már a köztársaság kormánya szarik bele (biztos nem érnek rá), legalább mi ne tekintsük a tüntetőket tiszteletre méltó, ám a világpolitika realitásairól alulinformált fantaszták maroknyi csoportjának. Hisz oly sokat kockáztatnak – miközben nem akarnak mást, csak azt, ami nekünk már régóta természetes.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.