Diszkrét barbárság – Budapest hősöket és utcaneveket cserél

  • Wilhelm Droste
  • 2014. október 29.

Publicisztika

Ahogy örömömben csavarogtam ezen az utcán, csak most lettem figyelmes egy apróságra, ami jókedvemet egyik pillanatról a másikra elrontotta. Új utcanévtáblák függtek a régiek fölött. Már nem Károlyi Mihály állt rajtuk, hanem csak Károlyi.

Vannak utcák és terek Budapest belvárosában, amelyek az utóbbi években csodálatra méltóan bontakoztak ki. Majdhogynem autómentesen adnak végre teret a sétálgató, otthonaikból kirajzó embereknek, akik szobájuk négy fala helyett az izgalmas nyilvánosságot keresik, hogy a szabad ég alatt flörtöljenek és éljenek a városban. Túlságosan is sokáig mocskolták be és uralkodtak agresszív és koszos autók a szeretetreméltó dunai metropolison.

A Károlyi Mihály utca számomra mindig is csodálatos utca volt, majdnem minden házához történelem és történetek kapcsolódnak, a régi Egyetemi könyvtár kartotékdobozainak labirintusával, szemben vele az Ibolya presszó, ahol a mai napig az ablakban és a teraszon ülnek az ártatlanul friss szerelmespárok, hátul a félhomályban a kevésbé ártatlanok, a csalók és házasságtörők.

A következő sarkon aztán már a Centrál kávéház áll, az elűzött autóknak köszönhetően végre asztalokkal a szabadban, költséges és szép restaurálásának hála ma, mint az utolsó mohikánok egyike emlékeztet arra, hogy Budapest száz éve még, mint komoly rivális állt örökös harcban Béccsel, hogy ki nevezheti magát több joggal az igazi kávékultúra világfővárosának.

A Centrál belülről

A Centrál belülről

Fotó: MTI

Ahogy örömömben csavarogtam ezen az utcán, csak most lettem figyelmes egy apróságra, ami jókedvemet egyik pillanatról a másikra elrontotta. Új utcanévtáblák függtek a régiek fölött. Már nem Károlyi Mihály állt rajtuk, hanem csak Károlyi.

A Károlyiak egyikei voltak az ország legnagyobb nemesi nemzetségeinek, mérhetetlen földbirtokkal, rengeteg kastéllyal és hőssel, ám éppen a család utolsó nagy fia, ez a bizonyos Mihály a személyes kedvencem az újkori magyar történelemben, és pont őt törlik most ki keresztnevének egyszerű áthúzásával a mindennapi emlékezetből.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Károlyi Mihály szobrát a Parlament közeléből szintén eltávolították, egy balatoni kis faluban talált menedéket, ahol szinte senki sem veszi észre, de legalább szobrának nem kellett emigrálni, mint neki oly gyakran sokat vitatott életében. Hatalmas palotájának mai sorsa az utcájában minden bizonnyal örömmel töltené el, ünnepélyes termei ugyanis a Petőfi Irodalmi Múzeumnak adnak otthont. Engem jobban szíven talál keresztnevének törlése az utcanévtábláról, mint az a bosszantóan félresikerült, nemrégiben felállított emlékmű a német megszállásról, amely azt a hamis benyomást kelti, mintha Magyarországnak semmi köze sem lett volna a fasiszta terrorhoz. Az emlékműről legalább heves viták folynak, ennek az utópisztikusan gondolkodó férfinak a keresztneve azonban, aki a szociális romantikát nemcsak álmodni, hanem mindenáron élni is akarta, szinte észrevétlenül tűnik el – diszkréten barbár módon.

Meyer Krisztina fordítása

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.