Földet rá!

  • Kun István
  • 2007. július 12.

Publicisztika

Az ingatlanadó bevezetése ellen nem a C-lakások romái tiltakoznak, és nem is a kis parasztházakban élő öregek, hanem azok, akiknek jócskán fizetniük kellene. Meg akiknek az üzletét rontaná - az ingatlanközvetítők. A szakértők pedig fanyalognak. Fogós ügy. Borzasztó népszerűtlen, ha adót kell mondani. Fáznak is tőle a koalíciós pártok.

Az ingatlanadó bevezetése ellen nem a C-lakások romái tiltakoznak, és nem is a kis parasztházakban élő öregek, hanem azok, akiknek jócskán fizetniük kellene. Meg akiknek az üzletét rontaná - az ingatlanközvetítők. A szakértők pedig fanyalognak. Fogós ügy. Borzasztó népszerűtlen, ha adót kell mondani. Fáznak is tőle a koalíciós pártok.

*

A szakértők egyike-másika megemlít egy ebbe a körbe tartozó, de teljesen kiismerhetetlen adónemet, szinte félősen írva le: földadó. Merthogy a termőföld is ingatlan lenne. Az utóbbi évtizedek lesöpörték ittlétünk csaknem ezer évét: most nincs földadó. Alaptalan az ingatlanszakértők hibáztatása a nehezen kezelhető téma miatt, ugyanis a budai villa és a szatmári ősgyep minősítése között szakadéknyi a távolság. Mindennek tetejébe a földadó emlegetésére lesznek magángazdák, akik traktorjaikkal rögvest a főváros elfoglalására indulnak. 'k nem szoktak adót fizetni, és - hiszik - nincs az a hatalom, amelyik erre kényszeríthetné őket.

Habár a költségvetés helyzete nem indokolja az ingatlanadó - és vele a földadó - bevezetését, sutba vágni bajosan lehet. Szerepel a konvergenciaprogramban, súlyos európai presztízsveszteséget jelentene az elhagyása. Politikai számításból különösen.

Az alkotmány szerint a honpolgároknak jövedelmi és vagyoni helyzetük szerint kell a közköltségekhez hozzájárulniuk. Ez utóbbi most igazából csak a gépkocsit jelenti. A földadó viszont nincs a viták napirendjén. Van-e szükség földadóra? Igen. Kikerülhetetlen. E sorok írója szerint rég be kellett volna vezetni. Elmaradása kormányok populizmusának következménye. ("Nem szeretnék az emberek!") Mindé. Ha újfent elmarad, akkor a Gyurcsány-kormányé is. Egyaránt nem fizet földadót a panellakó munkás és a kétszáz hektáron kukoricát termelő gazda. Ez utóbbi - családi gazdálkodóként - más adót se nagyon. Ennyit közteherviselésünk igazságosságáról.

Korszerű mezőgazdaság a globális kihívások szorításában elképzelhetetlen korszerű földbirtok-politika nélkül. Két tényező fényes sikerrel akadályozza ennek kialakítását. (A témáról lásd legutóbbi cikkünket: Talajt fogtak, Magyar Narancs, 2007. június 14.) Az első a prohibíció, amely szerint a társas gazdaságok 1994 óta nem szerezhetnek tulajdont a termőföldre. Ezzel a legtőkeerősebb réteget vonták ki a lehetséges vásárlók közül. Mivel az Orbán-kormány által kreált családi gazdálkodók nem rendelkeznek szabad tőkével - viszont a vételben nemesi előjogokkal igen -, a föld ára hihetetlenül alacsony. Olykor gyöngécske spanyol homokért negyvenszer annyit kérnek, mint itthon a zsíros fekete földért. A társas gazdaságok további hátránya, hogy a termelésük a bérleti díjjal drágul, viszont az igazán piacképes termékek nyolcvan százalékát mégis ők állítják elő. Az effajta tulajdonszerzési tilalom azonban rendszeridegen egy piacgazdaságban. Azonnal meg kellene szüntetni, amit a kormány fontolgat is, nacionalista ellenzéke azonban - élen a gazdaságilag súlytalan, ám annál harsányabb Magosszal - még népszavazásra is vinné "a Föld ne forogjon, hanem álljon" vágyálmait.

A másik príma gátló akadály a földadó hiánya. Mivel nincs vele járó kötelezettség, a termőföld elvan ott magának. "Majd, ha ára lesz, akkor eladjuk." Bőven lelhetünk parlagon hagyott táblákat, elgazosodott, műveletlen gyümölcsöskerteket, viszont az ország igazi szégyene a cirka egymillió hektár gyep háromnegyede. Se legeltetés (állat hiányában), se kaszálás, csak a gondozatlanság és elvadulás. Nincs tét. Nincs jövedelemszerző kényszer. A KSH két éve általános öszszeírást hajtott végre az egyéni gazdálkodók körében. (Ez a módszer. E réteg ugyanis nem köteles statisztikai adatokat szolgáltatni. Nem képes rá. Közpénzen fizetett falugazdászok segítségével sem. Fényes Elek, a magyar statisztika megalapítója forog 131 éves sírjában.) Az összeírás szerint 707 ezer egyéni gazdálkodó rendelkezett átlagosan 3,5 hektár földtulajdonnal. A maradékon a társas gazdaságok szántottak, vetettek - többnyire bérelve a termőföldet.

Miközben a világ fejlett országaiban a birtokkoncentráció szinte megállíthatatlan, nálunk bántóan szétaprózottak a birtoktestek. Ez a fejlődésnek leküzdhetetlen akadálya. A korszerű termelési technológiák - és az azokat működővé varázsoló műszaki-technikai háttér - iszonyúan drágák. Egyetlen gépsor legalább hatszáz hektár földet igényelne a versenyképes gabonaágazatban, az igazán perspektivikus zöldségkultúrákban pedig cirka száz hektárt. Több lehet, kevesebb nem. E technológiákhoz kicsi jövedelemtömeg nem elég. Átvételükre a tőkehiányos gazdálkodók akkor se lennének képesek, ha a tudásháttér meglenne hozzá. Csakhogy az is hiányzik.

A másik az agráregyensúly felborulása. Termelgetjük a kukorica millió tonnáit, de hát nincs állat hozzá. Se elég baromfi, se sertés. A Dunántúl nagyságú Dániában évente fölnevelnek, levágnak és eladnak 22-23 millió sertést - minálunk már a négymilliót se éri el a szám. Az állattartáshoz jókora területek kellenek, pontosabban kellenének. Egy átlagos, évi nyolc-tízezer hízót kibocsátó telephez minimálisan hatszáz hektár szántónak kell tartoznia, hogy a gazdája ne kényszerüljön venni a drága takarmányt. A meglévő birtokszerkezettel az is csoda, hogy e telepek még léteznek. Számuk egyre zsugorodik, ahelyett, hogy gyarapodnának, nőnének, korszerűsödnének.

*

Ha nincs jövedelmük e szegény gazdáknak, akkor még adót a nyakukba? A jövedelem hiánya vagy alacsony volta a korszerűtlen gazdálkodás következménye, az alacsony termelékenységé, a relatív túlgépesítettségé (ötven hektárra negyvenmilliós kombájnt?) és a műszaki-technikai bázis agrármúzeumi arculatáé. Miközben az ágazat évente ötszázmilliárdos támogatást tesz zsebre, a gazdálkodás alapvető elemeinek megteremtésével - például a piacon tényezőként fellépő termelői értékesítő szövetkezetek hálózatának kiépítésével - adós maradt. És szándék sincs rá. Ennek következménye, hogy piacot nem képesek szerezni, viszont egyre többet elveszítenek. Ma nem az a tétel érvényes, hogy a föld azé legyen, aki megműveli, hanem azé, aki a legtöbb hasznot képes kihozni az ország legnagyobb értékű termelőeszközéből. A földadó kirostálná a termőföldet legrosszabbul hasznosítókat.

Földadó esetében nemcsak a külterületi földekről kell beszélni, hanem a belterületről, sőt a zártkertekről is. Szakértők szerint a kispiacokra nagyjából egymillió árus jár rendszeresen, és túlnyomó többségük a házikertje termését viszi oda. Ami jövedelemszerző tevékenység. Adót ez után nem fizetnek, azonban szükségesnek látszik, hogy az ilyen tulajdonnal rendelkezők is hozzájáruljanak a közköltségekhez. A földadónak - a többi ingatlanadóval együtt - meghatározó szerepe lenne az önkormányzatok finanszírozásának reformjában is. A helyhatóságok évszázadokon át saját bevételeikből éltek. Ma ez nem valósítható meg teljes egészében, de azért az is visszatetsző, hogy a helyi bevételek az országos juttatásokhoz képest legföljebb porcukornak hatnak az almás pitén.

A földadó kezdetben bizonyára nem lesz számottevő (és az ingatlanadó többi része sem) a büdzsében. Ha lesz. Ám nem is a kezdeti volumene fontos, hanem az, hogy a változás reformjellegű, lassanként átalakítja a közteherviselés karakterét, és szerencsés esetben az ország gazdasági fejlődését is képes segíteni. A hazai agrárium egyre veszít világgazdasági súlyából. Ma Ausztria kétszer annyi élelmiszert exportál, mint mi, holott évszázadokon át Magyarország volt az éléskamrája. Az ágazat egyedüli a termelőszférában, ahol exporttöbblet mutatkozik, de az a többlet immár fele a két évtizeddel ezelőttinek. És egyre csökken. Váltanunk kellene, mielőbb. A birtokszerkezetet gazdasági kényszerrel és az ország jövőjét szolgáló földbirtok-politikával alkalmassá téve a versenyképes mezőgazdaság alapjainak megteremtésére. Erre is szolgálna a földadó. És persze a tulajdonszerzési tilalom eltörlése. A kettő együtt!

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.