Szabadságharcos? Magányos hős? – Geréb Ágnes fogházbüntetéséről

  • narancs.hu
  • 2018. január 20.

Publicisztika

A jogerős ítélet minden további jogorvoslati lehetőséget kizáróan fogházba küldi a híres-hírhedt szülésznőt. Ha csak Áder János meg nem kegyelmez neki. Cikkajánló.

A Fővárosi Ítélőtábla a múlt héten egy perújítási eljárás végére tett pontot. Perújításra akkor van lehetőség, ha egy jogerősen lezárt perben új bizonyíték merül fel. Ez esetben az új bizonyíték egy új igazságügyi orvos szakértői vélemény volt, amely ugyanazon iratokból más következtetésre jutott, mint az eredeti per ítéletében figyelembe vett szakértői vélemények.

(...)

A Geréb-történet sokak számára az otthon szülés szabadságáról szól – az otthonszülés pedig a nők helyzetéről, az önrendelkezési jogunkról és az egyenjogúságunkról szól, amiért a vak komondor országában egyre inkább harcolni kell, de amiért a #MeToo korszakában egyre jobban harcolni is lehet. Hiába mondják el a Geréb-perekben ítélkező bírók, hogy nem az otthon szülés a per tárgya, hiába intenek józanságra egyes véleményformálók, akik szerint mégiscsak az történt, hogy Geréb munkássága során halálesetek történtek, és ezért bizony felelni kell, ez mind csak olaj a tűzre.

(...)

Minden családnak van élménye szülésről, és szinte minden családban van olyan élmény, ahol a szülészet a hatalom helyszíne, az orvos, a szülésznő vagy a neonatológus pedig a szakmai szűklátókörűség, összezárás megtestesítője. Alig van olyan család, valószínűleg csak a legszegényebbek és a leggazdagabbak között, ahol a szülés kapcsán ne vándorolt volna feketén pénz, méghozzá sok pénz az orvosok zsebébe. Nem csoda, hogy forrnak az indulatok.

Geréb Ágnesről sok nőgyógyásszal, egészségügyi döntéshozóval és szülés körül dolgozókkal beszélgettem az elmúlt években, és hajlok arra, hogy van igazság azok véleményében, akik azt mondják: legalább annyit ártott az otthon szülés ügyének, mint amennyit használt. Rosszul kommunikált a szakmabeliekkel, nem volt számára szempont a megegyezés, a megbékélés. „Magányos hős”, „egyedüli szabadságharcos”, „mártír típusú személyiség”. Ezt nem otthonszülés-ellenesektől hallottam, hanem olyanoktól, akik másképp dolgoztak a szüléskultúra fejlesztéséért Magyarországon, mint ő. Nem nehéz belátni például, hogy azok a hírek, amelyek Gerébről a sajtóban megjelentek, nem tettek jót a kórházi dúlaság intézményének, pedig az anyákat a kórházban segítők is a háborítatlan szülésért küzdöttek, küzdenek, aminek gyorsabb elterjedése az otthon szülés ügyét is előrevitte volna.

Gaal Ilona publicisztikája Geréb Ágnes perújításáról és annak részleteiről az aktuális print Magyar Narancsban olvasható teljes terjedelmében.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.