Szabadságharcos? Magányos hős? – Geréb Ágnes fogházbüntetéséről

  • narancs.hu
  • 2018. január 20.

Publicisztika

A jogerős ítélet minden további jogorvoslati lehetőséget kizáróan fogházba küldi a híres-hírhedt szülésznőt. Ha csak Áder János meg nem kegyelmez neki. Cikkajánló.

A Fővárosi Ítélőtábla a múlt héten egy perújítási eljárás végére tett pontot. Perújításra akkor van lehetőség, ha egy jogerősen lezárt perben új bizonyíték merül fel. Ez esetben az új bizonyíték egy új igazságügyi orvos szakértői vélemény volt, amely ugyanazon iratokból más következtetésre jutott, mint az eredeti per ítéletében figyelembe vett szakértői vélemények.

(...)

A Geréb-történet sokak számára az otthon szülés szabadságáról szól – az otthonszülés pedig a nők helyzetéről, az önrendelkezési jogunkról és az egyenjogúságunkról szól, amiért a vak komondor országában egyre inkább harcolni kell, de amiért a #MeToo korszakában egyre jobban harcolni is lehet. Hiába mondják el a Geréb-perekben ítélkező bírók, hogy nem az otthon szülés a per tárgya, hiába intenek józanságra egyes véleményformálók, akik szerint mégiscsak az történt, hogy Geréb munkássága során halálesetek történtek, és ezért bizony felelni kell, ez mind csak olaj a tűzre.

(...)

Minden családnak van élménye szülésről, és szinte minden családban van olyan élmény, ahol a szülészet a hatalom helyszíne, az orvos, a szülésznő vagy a neonatológus pedig a szakmai szűklátókörűség, összezárás megtestesítője. Alig van olyan család, valószínűleg csak a legszegényebbek és a leggazdagabbak között, ahol a szülés kapcsán ne vándorolt volna feketén pénz, méghozzá sok pénz az orvosok zsebébe. Nem csoda, hogy forrnak az indulatok.

Geréb Ágnesről sok nőgyógyásszal, egészségügyi döntéshozóval és szülés körül dolgozókkal beszélgettem az elmúlt években, és hajlok arra, hogy van igazság azok véleményében, akik azt mondják: legalább annyit ártott az otthon szülés ügyének, mint amennyit használt. Rosszul kommunikált a szakmabeliekkel, nem volt számára szempont a megegyezés, a megbékélés. „Magányos hős”, „egyedüli szabadságharcos”, „mártír típusú személyiség”. Ezt nem otthonszülés-ellenesektől hallottam, hanem olyanoktól, akik másképp dolgoztak a szüléskultúra fejlesztéséért Magyarországon, mint ő. Nem nehéz belátni például, hogy azok a hírek, amelyek Gerébről a sajtóban megjelentek, nem tettek jót a kórházi dúlaság intézményének, pedig az anyákat a kórházban segítők is a háborítatlan szülésért küzdöttek, küzdenek, aminek gyorsabb elterjedése az otthon szülés ügyét is előrevitte volna.

Gaal Ilona publicisztikája Geréb Ágnes perújításáról és annak részleteiről az aktuális print Magyar Narancsban olvasható teljes terjedelmében.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.

Szarvashiba

Négy fogorvosi rendelő kialakítására írt ki pályázatot Szarvas önkormányzata 300 millió forint értékben. Az öt jelentkezőből kettőnél meghökkentő azonosságokat észleltek a bírálók. És egyeztek a lakcímek is.