Teczár Szilárd

Kényére-kedvére

A menekültek és az orbáni jog

Publicisztika

A NER jogfelfogásának sokatmondó lenyomata, hogy az állammal szembeni jogérvényesítés rendre dacos és felháborodott reakciókat vált ki a rendszer képviselőiből.

A gazdaság területén a jelenség régóta ismert. Elég arra az esetre emlékeztetnünk, amikor Lázár János nyíltan megfenyegette a diszkriminatív adóterhek miatt panaszkodó multikat: „Lehet az Európai Bizottsághoz fordulni, de akkor még többet kell fizetni.” A kormány két magánszereplő jogi vitájába is szívesen beavatkozik, amint azt a Heineken és a Csíki Sör ügyében láttuk. Az állam feladatának totális – és bizonyára szándékos – félreértelmezéséről tanúskodik, hogy míg a bírósághoz fordulást az Orbán-kormány bármikor képes Magyarország elleni támadásként beállítani, ő maga meghatározott szereplőkre szabottan, aktuális politikai érdekei szerint használja az elvben általános normák létrehozására hivatott törvényalkotást (a Heineken befenyítése a vöröscsillag-törvénnyel erre is szép példa).

Az elmúlt két és fél évben a jog mibenlétének e sajátos értelmezését a Magyarországra érkező menekültek és menedékkérők is megtapasztalták. A következmények az ő esetükben nem csak azért borzalmasabbak, mert eleve traumatizált, sérülékeny, érdekérvényesítő képességgel alig rendelkező emberekként érik el a magyar határt. Mivel a menekültkérdés 2015 előtt jobbára ismeretlen volt még a tájékozott közvélemény (és az újságírók) előtt is, Orbán gyakorlatilag zavartalanul magyarázhatta félre az azzal kapcsolatos jogi összefüggéseket. Eközben nem pusztán a társadalom idegengyűlöletét szította fel, de megrendítette a nemzetközi humanitárius jog érvényesülésébe vetett bizalmat is. És ami legalább ilyen fontos: úgy tűnik – legalábbis egyelőre – sikeresen hátráltatja az Európai Unió közös menekültügyi rendszerének reformját, mely reform pedig elengedhetetlen feltétele volna annak, hogy a két évvel ezelőttihez hasonló esetleges újabb menekülthullámot Európa immár felkészültebben fogadjon.

 

Migránsbiznisz

A propagandagépezet kedvelt témája lett az a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) előtt folytatott per, amelyet márciusban nyert meg két bangladesi menedékkérő a magyar állammal szemben. Iliast és Ahmedet a Helsinki Bizottság ügyvédje képviselte, és az EJEB fejenként 15 ezer eurót ítélt meg nekik, mert úgy találta, hogy Magyarország megsértette az Emberi Jogok Európai Egyezményében lefektetett bizonyos jogaikat. A Helsinki ügyvédi munkadíjára mutogatva a kormány rögvest „migránsbizniszt” kiáltott, és egész kis összeesküvés-elméletet rittyentett az eset köré. A (nyilván Soros György által útra indított) migránsokat a Soros támogatta Helsinki Bizottság képviseli a bíróság előtt, a perben Soros-szervezetek Magyarországot lejárató jelentéseire hivatkoznak, és még az ítélkező bírói tanács magyar tagja, Sajó András is Soros embere, hiszen a 90-es évek elején a CEU jogi karának dékánja volt. A magyar kormány a közelmúltban fellebbezett, így az ügy az EJEB nagykamarája elé kerülhet, de az is elképzelhető, hogy érdemi vizsgálat nélkül fenntartják az első fokon eljáró tanács értékelését.

Bár a kormány azért is kritizálja az ítéletet, mert az állítólag „előírná nekünk, kivel kell együtt élnünk”, fontos leszögezni, hogy az EJEB nem foglalt állást abban a kérdésben, járna-e menekültstátus a két bangladesinek. Valójában az ítéletből inkább arra lehet következtetni, hogy szerencsétlen sorsuk ellenére nem járna. Egyikük a magyar hatóságok előtt kizárólag gazdasági okokat jelölt meg menekülése okaként – egy áradásban elvesztette számos családtagját és minden vagyonát –, másikuk emellett azt is állította, hogy két politikai párt erőszakkal próbálta beszervezni. Ha a bevándorlási hivatal tisztességes eljárásban megvizsgálta volna ezeket a kérelmeket, valószínűleg jogosan tagadta volna meg a menekültstátust Ahmedtől és Iliastól. Ehelyett a tranzitzónába zárta őket, majd pusztán abból kiindulva, hogy Szerbia „biztonságos harmadik ország”, minden formális procedúra nélkül kitette a szűrüket a déli határon. Az EJEB szerint Magyarország ezzel megsértette az önkényes fogva tartás tilalmát, a megalázó, embertelen bánásmód tilalmát és a menedékkérők jogorvoslathoz való jogát.

Szembeötlő, hogy a bíróságnak elsősorban jogkérdésekben kellett állást foglalnia: megvalósult-e a fogva tartás vagy sem, volt-e ezzel vagy a kiutasítási határozattal szemben hatékony jogorvoslat stb. A kormánypárti megszólalásokban gyakran emlegetett országjelentést – amelyet a Helsinkit is tagjai közt tudó nemzetközi ernyőszervezet készített – csupán Szerbia vonatkozásában használta a bíróság, de a perdöntő itt is az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának anyaga volt. Egyébként 2015 szeptemberét megelőzően a magyar hatóságok sem kezelték biztonságos országként Szerbiát, és a hirtelen megváltozott hozzáállásra nem adtak érdemi magyarázatot (valójában Szerbia biztonságossá nyilvánítása is az aktuálpolitika által motivált jogalkotás példája). Sajó András szerepéről pedig legyen elég annyi, hogy az ítéletet a héttagú tanács egyhangúlag fogadta el.

A Helsinki Bizottság tájékoztatása szerint az idén márciusi újabb jogszabályváltozások után – amelyek következtében a 14 év alatti kísérő nélküli kiskorúak kivételével immár mindenkit a tranzitzónákba zárnak – az EJEB több esetben ideiglenes intézkedéssel rendelte el menedékkérők szabadon engedését. Később ezekből is kártérítési per lehet Strasbourgban.

 

Nyomásgyakorlás

Mint egy falat kenyér, úgy kellett a kormányzati kommunikációnak, hogy Brüsszel végre megpróbálja megbüntetni Magyarországot a menekültkvóta elszabotálása miatt. Az Európai Bizottság a múlt héten Lengyelország és Csehország mellett hazánkkal szemben is kötelezettségszegési eljárást indított: ez a három ország az elmúlt évben egyetlen menedékkérőt sem vett át Olaszországtól és Görögországtól, és még ilyen irányú felajánlást sem tett. A kormány rögtön lecsapta a labdát, és megengedhetetlen nyomásgyakorlásként ítélte el a bizottság lépését, holott a menedékkérők átvételéről érvényes uniós döntés rendelkezik. Mint ismert, a belügyminiszterek tanácsa 2015 szeptemberi határozata Magyarországra két év alatt 1294 menedékkérelem elbírálását rótta, amiből eddig nullát teljesítettünk (mellesleg a bizottság eredeti javaslata arról szólt, hogy az akkor még ténylegesen nyomás alatt álló Magyarországról is máshová vigyék a menedékkérőket, szám szerint 54 ezret, de ebbe Orbánék nem egyeztek bele). A magyar kormány persze bízhat abban, hogy az EU luxembourgi bíróságán megnyeri a tanácsi határozat érvénytelenítéséért indított pert, de a bizottság friss döntése azt üzeni, hogy eléggé biztosak a dolgukban.

Erre van is okuk, hiszen a kormánynak a határozattal szemben megfogalmazott érvei jórészt eljárási kifogások, és nem érintik a döntés lényegét. Amelyik érinti, azt meg elképesztő cinizmusa miatt nehéz komolyan venni. Az a kormány, amelyik minden mérv­adó nemzetközi szervezet szerint semmibe veszi a menekültek emberi jogait, képes azzal érvelni, hogy pont a menedékkérők országok közti elosztása sértené a genfi menekültügyi egyezményt, mert „tényleges kapcsolat” hiányában irányítana embereket bizonyos tagállamokba. Árulkodó az is, hogy míg Orbánék itthoni kommunikációja szerint az uniónak „nincs hatásköre” a menedékkérők elosztására, és valamiféle újabb hatáskört vonna magához a nemzetállamoktól, luxembourgi beadványukban ilyet nem állítanak. Ehelyett például azt hozzák fel, hogy az Európai Parlamentnek is szavaznia kellett volna a határozatról, nem volt elég konzultálni a testülettel. Minthogy az uniónak – implicite a magyar kormány által is elismerten – van hatásköre a menedékkérelem elbírálásáért felelős tagállam meghatározására, elméleti akadálya nem lenne az ezt szabályozó dublini egyezmény reformjának. Nem jogi, hanem politikai okai vannak, hogy a bizottság ezt célzó javaslata több mint egy éve áll a társjogalkotóknál (az Európai Parlamentnél és az Európai Tanácsnál).

Az EP nemrég sajtószemináriumot rendezett a kérdésről, ahol kiderült, hogy az eredeti javaslaton ambiciózus módosításokat hajtanának végre. Míg az Európai Bizottság az állandó elosztási mechanizmust akkor léptetné életbe, ha a menedékkérelmek száma egy tagországban meghaladja a rá eső arányos rész 150 százalékát, az EP már az arányszám elérésekor, tehát a 101. százaléknál megtenné ezt. A bizottság a mechanizmusban részt nem vevő tagállamokat pénzbírsággal sújtaná, az EP ellenben az uniós támogatások teljes megvonását javasolja. Úgy tűnik, az EP-ben viszonylagos egyetértés uralkodik a dublini reform szükségességéről, a panelbeszélgetésen a néppárti képviselő is egyetértett a változtatások mellett hangosan kiálló liberálisokkal és szocialistákkal (a rend kedvéért jegyezzük meg, hogy az Európai Néppárt álláspontját egy olasz képviselő ismertette, márpedig az olaszok tudvalevőleg élharcosai a kvótának). Abban azonban érezhetően nem bíznak a képviselők, hogy a reform átmegy majd a miniszterekből álló tanácson is, és ennek a keleti tagállamok, főként a visegrádi négyek ellenkezése az oka. Egy magas beosztású forrás szerint a bizottság sem erőlteti már annyira a dolgot, abban bíznak, hogy az EU és Törökország közötti megállapodásnak köszönhetően úgysem lesz gond a menekültek magas számával.

Aggasztó rövidlátásról tenne tanúbizonyságot azonban az EU, ha néhány tagállama vezetőinek xenofób játszadozásai miatt a viszonylagos békeidőben elmulasztaná a 2015-ös menekültválság tanulságainak levonását.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.